Na trhu môže byť až 30 pobočiek

Miesto pre biznis / Franšízové reštaurácie Mr. Kebab môžu byť súčasťou nákupných centier a ich food courtov, v samostatných kamenných priestoroch v blízkosti rušných peších ulíc aj ako mobilné jednotky.
Nedeľa
06.11.2022
„V súčasnom nepredvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou," hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
 

Ako ťažké je podľa vás v súčasnosti podnikať v gastronómii? Čo všetko ovplyvňuje chod vašich pobočiek?

Asi to nikdy nebolo ťažšie. Ak sme pred Covidom mali polotovary a hlavné vstupy ako napríklad olej, zemiaky, obaly... cenovo nastavené s dodávateľmi zmluvne, tak ceny platili minimálne rok dopredu, aj dlhšie. Dnes sa každý týždeň menia nejaké ceny, takže neustále musíme prehodnocovať a prepočítavať náklady. A samozrejme rozhodovať sa, ako často, a ako veľa zvyšovať predajné ceny produktov. Do toho vstupuje chronický nedostatok slušného a poctivého personálu, ktorý by naozaj chcel ochotne pracovať. A to nás ešte zatiaĺ nepostihla inflácia nájomného a zvýšené vstupy elektriny a poplatky za ne, ktoré prídu od nového roku. Pretože všetky naše stroje na prevádzkach šliapu na elektrinu. Takže ani netuším, ako to nakoniec dopadne začiatkom budúceho roka.

Je z vášho pohľadu dnes vhodný čas na začatie franšízového podnikania?

Ak niekto chce podnikať namiesto toho, aby bol zamestnaný, je v zásade jedno, kedy začne. Pretože každá doba má svoje plusy aj minusy. Naopak - v súčasnom ťažko predvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou. Pretože s nulovými skúsenosťami by som sa aspoň mohol spoliehať na svojho franchisora, že má dosť vlastných skúseností, aby ma viedol za ruku a previedol ma postupne cez všetky úskalia týchto dní, týždňov a mesiacov. My sme napríklad aj cez 2 ročné Covidové obdobie preplávali bez toho, aby sme museli prepúšťať čo i len jedného zamestnanca na prevádzkach. Nebolo to jednoduché, ale zvládli sme to a dávali sme noty aj našim franchisantom. Takže pri rozhodovaní sa v dnešnom čase by som sa určite zaujímal, ako sa moja vyhliadnutá franchísa správala (a ešte aj správa) v týchto ťažkých časoch. 

Ako sa v súčasnosti darí značke Mr. Kebab na slovenskom trhu?

Ako som už spomínal, ustáli sme covidové obdobie, naučili sme sa predávať aj v úplne zavretých obchodných centrách tzv. cez okienko, vlastne u nás je to normálne cez pult, ale do tašiek, čo nebolo až tak náročné, keďže my stále fungujeme na jednorazových papierových obaloch aj pri otvorených foof courtoch. Rozchodili sme donášky, ktorých sme sa báli  dlhé roky. Takže vo finále sme sa značne posunuli. Otvorili sme v Prešove novú franchísu, ktorá to bohužiaľ schytala presne pri nábehu 1. vlny Covidu, takže ich rozbeh bol značne ťažký a bolestivý. V súčasnosti sa ale všetkým prevádzkam Mr. Kebab darí, niektorým až prekvapivo dobre.

Úplnou novinkou je náš absolútne nový koncept PiPi GRILL, ktorý sme pripravili a zrealizovali tento rok a stal sa súčasťou jednej z našich prevádzok Mr. Kebab. Jedná sa o celodenný predaj grilovaných kurčiat s prílohami (nič viac, nič menej) v 4 rôznych  chutiach marinovaných podľa vlastných receptúr (klasik, pikant, barbeque, orient). Prevádzka je aktuálne v plnom režime na skúšobné obdobie 2 rokov a pokiaľ sa ujme, bude zaradená do konceptu Mr. Kebab ako podružná pri väčších nájomných priestoroch.

Aký potenciál vidíte pre sieť Mr. Kebab na slovenskom a českom trhu? Koľko pobočiek by tam mohlo fungovať?

Potenciál je určite 20 až 30 prevádzok na Slovensku a 30 až 50 prevádzok v Čechách. Bohužiaľ sami nie sme dostatočne silní, aby sme to rozbudovali z vlastných síl, takže určite by sme uvítali aj vstup silnejšieho partnera pre náš rozvoj. Bohužiaľ - doba nepraje.

S akou podporou môžu franšízanti spoločnosti Mr. Kebab počítať od vás ako franšízora? Zmenilo sa to vzhľadom na súčasnú situáciu na slovenskom a českom trhu?

Na začiatku musí franchisant investovať stále svoje peniaze do postavenia svojej prevádzky. My mu pomáhame manažérsky, konzultačne, dostane od nás pracovné vizualizácie, konzultujeme výber dodávateľov, materiálov a pod. Veľkú podporu dávame novému franchisantovi pri otvorení prevádzky a pri nábehu do bežnej prevádzky. Tá podpora je jednak materiálna a marketingová, a hlavne personálna a zaškolovacia. A pokračuje to počas prevádzkovania ďalej hlavne silnou marketingovou podporou a neustálym vývojom nových produktov a možností predaja.


Ambície rásť / „Franšíza Mr. Kebab je vhodná pre podnikateľov, ktorí majú chuť riadiť samostatné podnikanie, tvrdo pracovať, neustále sa zdokonaľovať a učiť sa,“ hovorí zakladateľ franšízy Mr. Kebab.