Úspech siete závisí od franšízantov
Na slovenskom trhu ste zvolili stratégiu otvárania vlastných pobočiek a ich následný prevod na franšízantov, ktorí „kupujú“ už zavedené podnikanie. Čo Vás priviedlo k tomuto kroku?
Na Slovensku pracujeme na projekte vybudovania siete vlastných prevádzok a zároveň pokračujeme v koncepte franšízovej siete. Čoskoro chceme otvoriť dve vlastné pobočky a prevádzkovať ich spoločne s ďalšími pobočkami, ktoré pribudnú neskôr v dlhodobom horizonte. Táto časť našej franšízovej siete bola obmedzeniami spôsobených pandémiou Covid – 19 postihnutá najviac a prišli sme o najviac partnerov a prevádzok.
Neplánujete rovnakú stratégiu zvoliť aj pre český trh, kde tiež pôsobíte?
V Českej republike nás oslovuje najviac potenciálnych záujemcov o spoluprácu na základe franšízového konceptu a výsledky v podobe otvorenia nových prevádzok uvidíme čiastočne už tento rok, ale skôr v budúcom roku, keď pribudnú tri nové kaviarne.
Na susednom českom trhu bolo pre tento rok plánom udržať všetky existujúce kaviarne a otvoriť 2 nové. Podarilo sa Vám vykročiť za jeho naplnením?
Tohto plánu sa držíme, pretože žiadny z našich franšízových partnerov zatiaľ žiadnu kaviareň nezatvoril. V treťom štvrťroku tohto roku určite otvoríme jednu novú prevádzkareň s novým franšízantom. Zároveň pracujeme aj na novej.
Ako sa v súčasnosti hľadajú partneri na podnikanie?
Sme na trhu už niekoľko rokov a za ten čas sme preukázali, že naša značka, koncept a systém majú potenciál zabezpečiť každému franšízovému partnerovi ziskovú prevádzku a podnikanie. Preto je každá fungujúca Coffeeshop Company tou najlepšou reklamou a prostriedkom na získavanie nových kontaktov so záujemcami o licenciu. Väčšina kontaktov s potenciálnymi novými partnermi, z ktorých len veľmi malé percento sa po niekoľkých mesiacoch premietne do realizácie nového obchodu, pochádza z ich vlastnej iniciatívy.
A ako je to s priestormi pre kaviarne? Aké náročné je ich hľadanie?
V ponuke je množstvo miest, doslova by sa dalo povedať, že si môžeme vyberať. Problém však nastáva inde, a síce za akých podmienok sú ponúkané na prenájom. Prenajímatelia totiž stále dostatočne nereagujú na nové podmienky na trhu v gastro segmente v súvislosti s krízou spôsobenou Covidom a súčasnou vysokou mierou inflácie. Úspešné vyjednanie podmienok trvá niekoľko mesiacov aj v prípadoch, keď všetky strany, t.j. prenajímateľ, nájomca alebo náš partner a my v pozícii garanta, majú záujem o dlhodobú spoluprácu už od prvého kontaktu.
Snáď každý podnikateľ dnes zápasí s neustále rastúcimi prevádzkovými nákladmi. Týka sa tento problém aj vašich franšízantov? Viete im v tomto ohľade nejako pomôcť?
Trend zvyšovania nákladov sa začal na konci minulého leta a odvtedy sme boli svedkami niekoľkých vĺn ďalšieho zvyšovania. Naši franšízoví partneri sa na nás môžu spoľahnúť predovšetkým ako na podporu pri jednaní s prenajímateľmi, ale najdôležitejšou stranou je sila siete alebo značky, ktorá sa v našom prípade odráža predovšetkým v cenách tovaru a surovín potrebných pre jednotlivé prevádzky. Na rozdiel od mnohých iných spoločností sa nám podarilo udržať cenovú hladinu pre našich partnerov na úrovni roku 2020, kedy sme v rámci nášho portfólia distribuovaného tovaru a surovín zvýšili ceny iba u menej ako 15 % cenníkových položiek, a to ešte v prevažnej väčšine prípadov o sumu nižšiu, ako bola v tom čase zverejnená aktuálna miera inflácie.
Náklady však určite nerastú len franšízantom, ale aj vám, ako franšízorovi. Nemuseli ste pristúpiť k úprave podmienok pre franšízovú spoluprácu kvôli všadeprítomnému zdražovaniu?
Úspech každej franšízovej siete začína a končí u vedenia alebo franšízového partnera. Optimálne fungovanie siete je možné iba vtedy, ak zúčastnené spoločnosti prispievajú do spoločnej pokladnice. Vzhľadom na to, že v dôsledku protipandemických opatrení došlo k výraznému obmedzeniu prevádzky, a to na oveľa dlhšiu dobu, ako sme všetci na začiatku tejto krízy očakávali, nemohli partneri z objektívnych dôvodov v tejto oblasti optimálne fungovať, a preto bolo nutné zamerať sa na " podstatné" parametre a prvky - čo pre nás bolo predovšetkým zachovanie funkčného dodávateľského reťazca. Teraz, s postupným zlepšovaním predajných výsledkov jednotlivých kaviarní, začíname pracovať aj na optimálnom fungovaní siete a pridávame tie parametre a prvky, ktoré sme boli nútení pre našich partnerov dočasne obmedziť. Nevydali sme sa cestou spoplatnenia služieb poskytovaných našim franšízantom ani cestou zvyšovania poplatkov.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Franšízanti CoffeeshopCompany si môžu vybrať, ako veľkú kaviareň chcú prevádzkovať. Koľko potom do nej musia investovať?
„Náklady na rebranding pobočiek nikdy nenesú v plnej miere franšízanti. Podieľame sa na nich aj my a prenajímateľ priestorov,“ hovorí Peter Ondrej, riaditeľ Coffeeshop Company.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Prajeme všetkým našim priaznivcom z radov čitateľov a klientov úspešný vstup do nového roka 2024.