Po rokoch spolupráce s UGO je aj moje stravovanie úplne iné
Prevádzku otvárali v novom nákupnom centre Forum v roku 2015 a nástup mali naozaj skvelý. Lenže ako to už býva, novinka na poli gastronómie aj v Poprade časom zovšednela a striedali sa lepšie a horšie obdobia. Stále sa však snažili pracovať naplno a robiť všetko preto, aby sa na trhu udržali. UGO postupne prinášalo do Freshbaru aj zdravé jedlo, lebo UGO už dávno nie je len o šťavách. O tom, či to bola správna voľba a či sa oplatí byť otvorený franšíze a novým nápadom, sme sa rozprávali s Ladislavom Sabom, ktorý spoločne s manželkou Jankou a ich rodinnou firmou Vita Šťavy prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade.
1. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do fast-food segmentu a vybrali ste si práve zdravú cestu s UGO?
Pred vstupom do podnikania s UGO manželka pracovala v UGO prevádzke v Košiciach. Veľmi sa nám to páčilo. Zdravé šťavy a zdravé jedlo budú stále in. Bývali sme vtom čase v Košiciach a keďže tam už boli takéto prevádzky dve, povedali sme si, že počkáme na nejakú vhodnú príležitosť v rámci východného Slovenska. UGO práve plánovalo otvoriť prevádzku v novom nákupnom centre v Poprade, čo bolo pre nás pomerne blízko, tak sme za tým šli.
2. Ste ako majiteľ súčasťou prevádzky UGO Freshbaru a ste v priamom kontakte s vašimi zákazníkmi?
Určite áno. Prvé dva roky sme boli v prevádzke takmer denne, dokonca prvé dni sme tam denne trávili aj 14 hodín. Aktuálne sa snažíme skĺbiť podnikanie s rodinou, nakoľko máme doma 4-ročnú slečnu a ročného princa, ale môžem povedať, že si stále užívame aj dni v prevádzke, so všetkým, čo k tomu patrí. Čo sa týka zásobovania a všetkých interných záležitostí tie sú plne v našej kompetencii, takže o prevádzke máme neustály prehľad, a aj pri každom novom produkte sa snažíme získať priamu spätnú väzbu od zákazníka. Dostávame množstvo reakcií, nielen na produkty, ale aj na našich zamestnancov a ako všade je spätná väzba pozitívna, ale občas aj negatívna. Nikdy nevyhoviete všetkým.
3. Ako viete zosúladiť pracovný a súkromný život? Preferujete aj v súkromí zdravú stravu?
Je to čím ďalej, tým ťažšie. Keď sme začínali, boli sme čerství manželia, bez detí. Teraz, keď už máme deti dve, je to často dosť komplikované, pretože sa snažíme tomu venovať naozaj naplno, aby bolo všetko naozaj tak, ako by to podľa pravidiel UGO aj malo byť. Manželka sa stravovala zdravo už predtým, no ja veľmi nie. Doteraz smejeme na tom, že som na začiatku spolupráce s UGO ani nevedel rozoznať bylinky, ktoré sme v prevádzke používali. Teraz po toľkých rokoch je aj moje stravovanie úplne iné (nikdy predtým by som si dobrovoľne nedal šalát alebo špenátovú polievku) a naozaj mi chutia produkty, ktoré ponúkame našim zákazníkom.
4. Ako cielite na spotrebiteľov, aby sa dozvedeli o vašej prevádzke a vašej zdravej ponuke?
Pravidelne využívame reklamné plochy v nákupnom centre. Pomáha nám s tým aj UGO, ale keďže podľa nás je reklama veľmi dôležitá, skoro stále máme nejakú zaplatenú aj na vlastné náklady. Lebo ak o vás zákazníci nevedia, môžete mať aj super produkt, ale nemáte ho komu predať. Naše nákupné centrum vydáva 4x ročne aj časopis, kde sa stále snažíme odprezentovať niečo nové a na komunikáciu využívame aj Facebook a Instagram nákupného centra.
5. O čo majú ľudia aktuálne záujem vo vašich prevádzkach a po akých typoch štiav, jedla je dlhodobo najväčší záujem?
Kedysi sme ako najatraktívnejšie vnímali smoothie s jahodami, malinami a čučoriedkami. Aktuálne cítime, že ľudia dosť menia svoje preferencie a idú u nás skôr drinky, ktoré sú viac „na imunitu“. A samozrejme, čím ďalej tým viac ku nám chodia zákazníci na jedlo. Aktuálne im dokážeme ponúknuť menu vo forme teplej polievky plus výborný wrap či muffin, ktorý dokážeme aj zapiecť. Polievky denne obmieňame, aby to zákazníci mali pestrejšie. Čo nás veľmi teší, sú naši stáli zákazníci, ktorí ku nám chodia takmer denne na obed. A práve od týchto zákazníkov dostávame aj najlepšiu spätnú väzbu.
6. Evidujete vo vašich prevádzkach zmenu spotrebiteľského správania?
Je prirodzené, že zákazníci pribúdajú a zase na druhej strane ubúdajú. Prichádzajú noví, ktorí sa práve rozhodli žiť zdravšie, ubúdajú tí, ktorých to po čase prestalo baviť. Niekedy je dôležité aj finančné hľadisko – ľudia na to musia mať, niektorým v týchto ťažkých časoch zostáva naozaj len na základné potraviny. Ako som už spomínal, vnímame aj určité zmeny, ktoré súvisia s pandémiou.
7. Ako fungujú vaše prevádzky aktuálne?
Aktuálne sa pomaly vraciame tam, kde sme boli pred pandémiou. Pred nejakým časom sme spustili aj donášku jedla, takže aj to je pre nás istá zmena, s ktorou sa snažíme pracovať.
8. Pripravujete niečo špeciálne na túto jar?
Začali sme predávať zmrzlinu, čo je vlastne sezónna záležitosť. Veríme, že sa nám podarí rozbehnúť aj predaj ľadového čaju, ktorý sa v zime veľmi nepredával.
9. Aký je UGO partner v čase krízovej situácie?
Dovolím si tvrdiť, že UGO je dobrý partner v podnikaní. UGO je súčasťou veľkej národnej značky a bolo to cítiť aj počas pandémie. Keďže naša prevádzka bola väčšinu času zatvorená, práve UGO bolo ako náš veriteľ veľmi zhovievavé. My sa to samozrejme snažíme dobehnúť, ale dovolím si tvrdiť, že to bude ešte nejaký čas trvať. Dúfam, že znova nenastane žiadny dôvod na to, aby sme prevádzku museli opäť zavrieť. Najdôležitejšie momentálne je, že sme prežili, sme tu a snažíme sa robiť všetko preto, aby sa nám spoločne darilo čo najlepšie.
10. Čo by ste odporučili všetkým, čo uvažujú pustiť sa do gastro biznisu a zvažujú aj cestu franšízy? Prečo by si mali vybrať UGO?
Ideálna franšíza neexistuje. Všetky majú svoje klady, ale aj zápory. Gastro business je veľmi náročný a je veľmi ťažké vybrať si správneho partnera, lebo záruku na úspech vám v žiadnom biznise nedá nikto. Pustiť sa do vlastného biznisu je náročné a výhodou franšízy je práve to, že za vami niekto stojí. Niekto, kto už má isté meno a históriu a tým vám, dá sa povedať, uľahčí nielen začiatky, ale aj celé fungovanie. A aj keď všetko musí prejsť nejakým schvaľovacím procesom, ak by sme si mali dať na váhy plusy a mínusy, plusy franšízy by jednoznačne prevážili. Čo vnímame trošku negatívne je fakt, že každá prevádzka robí meno značke UGO, či to je franšíza alebo prevádzka samotného UGA, a ak niektorá neposkytuje ideálne služby, je to negatívna reklama pre celú sieť, nielen pre tú konkrétnu prevádzku. Zdravá strava je však teraz veľmi trendy a dáva dobrý základ pre úspešný biznis aj v gastre.
O UGO
UGO funguje od roku 2005 a prerazilo vďaka čerstvým šťavám a konceptu zdravého stravovania. V roku 2012 ho kúpila spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko, vďaka čomu došlo k dynamickému rozvoju nielen UGO Freshbarov, ale po roku 2014 aj celej siete UGO Salaterií. 100 % čerstvé ovocné a zeleninové šťavy ponúka UGO aj v balenej forme, vo fľaštičkách ošetrených vysokým tlakom, tzv. paskalizáciou, vďaka ktorej nedochádza k strate cenných živín, vitamínov a vlákniny. Tým sa produkty UGO vo fľaštičkách líšia takmer od všetkých bežne ponúkaných štiav, ktoré sú niekoľkokrát prevarené. V sieti maloobchodov, vo vlakoch alebo na benzínových pumpách si môžete kúpiť aj balené UGO šaláty, ľahšiu alternatívu menu nielen na cestách. Dlhoročné know-how, dôraz na kvalitu a neustále inovácie v ponuke balených produktov aj čerstvých nápojov a jedál v UGO Freshbaroch a Salateriách, robia zo značky spoľahlivého partnera v zdravom stravovaní.
Prečítaj články
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
Franšízový koncept UGO Freshbar a Salaterie prežíva pozitívne obdobie. Na Slovensku sa chce stať dominantným hráčom.
„Po dobe covidového „temna“ sa znovu rozhliadame po príležitostiach pre franšízovú spoluprácu," prezrádza Lukáš Prauss, riaditeľ rozvoja UGO.
„Niektoré naše UGO Freshbary prenecháme franšízantom. Môžu rozbehnúť podnikanie za podmienok, ktoré by boli loni nemysliteľné," hovorí Lukáš Prauss, Expansion Director UGO.
Ponuka fresh barov UGO sa pred nedávnom rozrástla, a to o UGO Grill sandwiche. Dostupné budú i v tých najmenších franšízových prevádzkach.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.
Medzi veci, ktoré franšízantku spoločnosti NATURHOUSE Radku Tabačekovú prekvapili najviac, bola reakcia zákazníkov. Výživové poradenstvo nepoznali, pritom po ňom túžili.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.