Fruitisimo rastie so svojimi franšízantmi

Fruitisimo je európska sieť / Zdravé rýchle občerstvenie teraz obsiahlo šesť európskych krajín. Na Slovensku sú teraz všetky pobočky v rukách franšízantov.
Pondelok
10.02.2025
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
 

Fruitisimo je medzinárodná franšízová sieť, ktorej sa medziročne podarilo dostať na tržby okolo 20 miliónov eur. Táto suma predstavuje tržby celej skupiny vrátane franšíz a oproti minulému roku sa jedná o nárast zhruba o 15 %. Aktuálne Fruitisimo pôsobí na šiestich európskych trhoch, teda okrem Česka na Slovensku, v Maďarsku, Nemecku, Rakúsku a Poľsku. V súčasnosti majú celkovo asi 95 pobočiek, z ktorých je zhruba polovica vlastných a druhá franšízových. Zaujímavosťou a novinkou je, že na Slovensku teraz novo budú všetky pobočky patriť franšízantom a pracuje sa na odovzdaní pobočiek z rúk franšízora.

Na nových trhoch Fruitisimo väčšinou volí stratégiu vstupu na trhu s vlastnými pobočkami, ktoré sa stávajú inšpiráciou a základom pre budúcich franšízantov. Aktuálne sa to týka Nemecka, Rakúska a Poľska. Najprv na novom trhu otvoria tri až päť vlastných pobočiek a až po ich stabilizácii na trhu ich odovzdávajú franšízantom, s ktorými sa naďalej na trhu rozvíja. „Franšízant má mať podľa nášho konceptu ideálne aj viac pobočiek, čo platí pre všetky trhy, nielen tie nové. Hneď na začiatku si stanovujeme stratégiu rastu a je to od začiatku súčasťou nášho celkového plánu spolupráce, franšízant sa na to pripravuje ako manažérsky, tak finančne,“ vysvetľuje koncept spolupráce výkonný riaditeľ Fruitisimo group Michal Príhoda. „Asi iba desať percent našich franšízantov má jednu pobočku, čo sú väčšinou zároveň franšízanti, s ktorými bola spolupráca uzavretá nedávno, tí „zabehnutí“ majú priemerne tri až štyri pobočky, máme však aj franšízanta s 15 pobočkami. Dôležitá je pre nich spätná väzba, v sieti majú porovnanie s ostatnými vo všetkých kľúčových bodoch prevádzky a dokážeme ich tak dobre motivovať k lepším výsledkom,“ dodáva Michal Příhoda. Pre pasívny príjem tento biznis nie je najvhodnejší. Franšízant musí byť aktívne zapojený do riadenia tímu a vedieť dobre pracovať s ľuďmi. Od franšízora dostane okrem iného aj celý dodávateľský reťazec, fungujúci marketing, nastavené ceny aj štandardy kvality služieb, všetky manuály a všetky postupy. Implementácia však vyžaduje aktívny prístup a schopnosť vybrať správnych zamestnancov, ktorých je potrebné naďalej riadiť, kontrolovať a motivovať.

Príležitosť pre nových franšízantov

Vstupná investícia tohto podnikania je v všeobecnom porovnaní pomerne nízka, ale tiež sa rôzni podľa formátu predajne. Všeobecne sa dá povedať, že pri najmenšom kioskovom formáte sa pohybuje okolo 60 000 euro, ale k tomu je potrebné počítať aj s tovarom či kauciou, čo môže celkový potrebný vstupný kapitál zvýšiť ešte o zhruba ďalších 12 000 euro. Priemerná návratnosť je okolo dva a pol roka. „Máme franšízantov, ktorí si môžu dovoliť napríklad ďalšiu svoju pobočku  otvoriť aj v menšom obchodnom centre. Návratnosť je tu o niečo dlhšia, ale z pohľadu celkového biznisu franšízanta to dáva zmysel,“ uvádza na príklade Michal Příhoda.

V roku 2025 značka plánuje predovšetkým ďalšie možnosti individualizácie nákupu. Nedávno spustili inovovanú aplikáciu s možnosťou objednávky a teraz tu pribudne možnosť zostavenia vlastného smoothie či drinku alebo personalizácie akéhokoľvek smoothie zo základnej ponuky.


Zákaznícky servis ako výhoda / Fruitisimo tento rok vsádza na individualizáciu a personalizáciu ponuky a posilnila aj možnosti online objednávania.

Populárne na fóre