Stálica McDonald’s nehasne
Sieť McDonald’s sa na Slovensku rozrastá aj v pomerne výdatnej konkurencii ďalších fastfoodových značiek. Aké príležitosti to prináša záujemcom o franšízové podnikanie a čo môžu od spolupráce čakať? Práve na to odpovedal v rozhovore Operation & Franchising director Jaroslav Sedláček.
Koľko máte momentálne v SR pobočiek?
Na Slovensku ich máme 43, a vlani sme tu otvorili tri nové. Celkovo sa o ne stará 13 franšízantov.
Vo svete sa pod vašou značkou chystá nová sieť kaviarní CosMc's so sladkým sortimentom, plánuje sa aj na Slovensku?
Na Slovensku o zavedení novej siete kaviarní zatiaľ nepremýšľame, zameriavame sa na to, že naše reštaurácie systematicky inovujeme, či už ide o nový dizajn, inovácie služieb alebo ekologickejšie zariadenia.
Ako funguje ročný školiaci program? Čo čaká zájemcov o franšízu?
Záujemca o franšízu nás osloví prostredníctvom online formulára, v ktorom vyplní aj špeciálny dotazník. Ten nám často napovie, či má záujemca o licencie dostatočné predpoklady na úspešné riadenie reštaurácie McDonald's. Pokiaľ sme tie správne predpoklady identifikovali, nastáva proces výberového konania, ktoré trvá 3 až 4 mesiace. V úvode výberového konania má záujemca pohovor s franšízovým riaditeľom, pričom pri pozitívnej spätnej väzbe dostane príležitosť pozrieť sa na dva dni do reštaurácie a vyskúšať si prácu na jednotlivých stanovištiach. Po úspešnom absolvovaní predloží záujemca potrebné dokumenty, ako sú výpis z registra trestov, výsledky zdravotnej prehliadky, či dokumenty o zdrojoch financovania. Následne absolvuje ešte pohovory s vybranými členmi manažmentu. Je pre nás veľmi dôležité, aby uchádzači o licenciu boli nielen biznisovo orientovaní, ale aby zdieľali naše hodnoty, boli komunikačne zdatní a vedeli motivovať a viesť ľudí. Ak záujemca spĺňa všetky stanovené podmienky, úspešne prechádza ďalej fázy tréningu.
Franšízant absolvuje tréning vo vybraných reštauráciách, pričom tréning trvá od 8 mesiacov až rok a je rozdelený do troch fáz. V prvej fáze prejde všetkými pozíciami v reštaurácii a zoznámi sa tak s procesomi v detaile. V druhej fáze sa učí viesť smenu a riadenie reštaurácie. V tretej fáze sa zoznamuje s tým, ako funguje náš biznis, zoznamuje sa s manažmentom, s finančným oddelením, komunikačným oddelením, personálnym oddelením a marketingom. Počas roka záujemcovi o licenciu poskytujeme podporu vo forme rôznych školení o manažérskych kurzoch, ktoré posilňujú jeho líderské schopnosti.
Po úspešnom splnení tréningového plánu prichádza na rad ponuka konkrétnej reštaurácie v rámci krajiny.
Máte dopredu vytipované lokality, do ktorých franšízantov dosadíte?
Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízových partnerov. O preferovanej lokalite prevádzky diskutujeme s franšízantom počas výberového konania.
Ako sa franšízant (majiteľ) podieľa na chode reštaurácie?
Franšízant môže podporovať svoj biznis na lokálnej báze a robiť efektívne biznisové rozhodnutia, ktoré však musí konzultovať s manažmentom. Môže riadiť nábor zamestnancov a následne koordinovať smeny, môže investovať do lokálnych marketingových aktivít určených na podporu predaja, či podporovať lokálne komunity ako spoločnosť pod ktorou prevádzkuje reštauráciu McDonald's.
Zároveň je jeho dôležitou úlohou podieľať sa na zlepšovaní celkového každodenného biznisu, aby zabezpečil vždy tú najlepšiu zamestnaneckú a tiež zákaznícku skúsenosť. Máme však kritériá, ktoré sú systémovo a procesne stanovené. Franšízant napríklad nemôže zavádzať vlastné produkty či spolupracovať s globálne nezazmluvnenými dodávateľmi, ktorí nespĺňajú vysoko nastavené štandardy spoločnosti McDonald's. Musí jednoducho dodržiavať všetky pravidlá týkajúce sa prevádzky reštaurácie tak, aby zákazník vždy dostal rovnako kvalitné jedlo a bol vždy poskytnutý prvotriedny servis a obsluha.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízing spôsobil revolúciu v globálnom podnikaní tým, že umožnil rýchlu expanziu s osvedčeným obchodným modelom. Objavte najväčšie franšízové siete, ktoré formujú priemyselné odvetvia po celom svete.
V nákupnom centre Eurovea 2 sa pobočka McDonald's nedávno predstavila dizajnom, ktorý je inšpirovaný Mesiacom. Celkovo ide už o 41. reštauráciu na Slovensku.
McDonald's pokračuje v plánovanej expanzii. Na konci septembra otvorilauž už tridsiatu 39. reštauráciu, ktorá svoje miesto našla na dialnici.
Jeden z najväčších slovenských tenisových talentov Kamil Čapkovič má dnes vlastnú reštauráciu McDonald‘s v bratislavskej Petržalke. Čo ho priviedlo do franšízy?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.
Medzi veci, ktoré franšízantku spoločnosti NATURHOUSE Radku Tabačekovú prekvapili najviac, bola reakcia zákazníkov. Výživové poradenstvo nepoznali, pritom po ňom túžili.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.