Subway už patrí Roark Capital
Subway má viac ako 37 000 franšízových reštaurácií vo viac ako 100 krajinách. Od jej založenia v roku 1965 išlo o majetok rodín DeLuca a Buck. Obe rodiny dúfali, že cena prevýši 10 miliárd dolárov vzhľadom k silnej značke a medzinárodným rastom. Investori ale ukázali, že hranicu desať miliárd neprekročia. Dôvodom je predovšetkým to, že v USA sa prejavuje nasýtenie trhu a značka expanduje skôr v zahraničí.
Konkurentom Roark Capital boli investičné firmy TDR Capital a Sycamore Partners, ktorých finálna ponuka bola 8,75 miliardy dolárov vrátane "earn-out" a 8,25 miliardy dolárov bez neho. Earn out je zmluva v oblasti fúzií a akvizícií, ktorá stanovuje, že časť kúpnej ceny bude vyplatená v budúcnosti na základe dosiahnutia určitých cieľov. Táto dohoda umožňuje predajcovi získať ďalšie financie v prípade prosperity spoločnosti. Práve táto dohoda bola kľúčová pri uzatvorení obchodu medzi Roark a Subway, bez nej by čiastka bola 8,95 miliardy dolárov. Toto riešenie umožňuje obom rodinám časom priblížiť ich očakávania pri predaji s realitou.
Roark Capital vlastní aj iné franšízy vrátane konkurenta Subway značky Jimmy John's. Preto má finálna dohoda o predaji ešte jedno zásadné doplnenie. Ak obchod zhatí protimonopolný úrad, Roark zaplatí odškodné majiteľom Subway vo výške 4% hodnoty obchodu.
Kto sú Roark Capital
Súkromná investičná spoločnosť sídliaca v USA vznikla v roku 2001. V súčasnej dobe ovláda Inspire Brands, majiteľov reštauračných reťazcov, vrátane Jimmy John's, Arby, Baskin-Robbins a Buffalo Wild Wings. Ich skúsenosti by mohli pomôcť celkovo k rastu reštauračných značiek, ktoré v USA dosiahli svoj vrchol v časoch pred pandémiou a zatiaľ hľadajú cestu späť.
Subway pracoval na kondícii už pred predajom
S poklesom záujmu sa Subway stretával v USA už v roku 2016, kedy museli zavrieť tisíce pobočiek. Opustili koncept malých franšízantov, ktorí majú jeden alebo dva podniky a držia si skôr rodinný charater. Zmenili dizajn pobočiek a opustili koncept zľavových ponúk, ktoré bránili franšízantom dosahovať zodpovedajúci zisk. V roku 2021 spustili masívny marketing a tento rok už zaznamenali nárast tržieb o 9,85. Akým spôsobom sa tento vývoj dotkne franšízových pobočiek na Slovensku je zatiaľ ťažké predvídať.

Prečítaj články

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?