Subway už patrí Roark Capital
Subway má viac ako 37 000 franšízových reštaurácií vo viac ako 100 krajinách. Od jej založenia v roku 1965 išlo o majetok rodín DeLuca a Buck. Obe rodiny dúfali, že cena prevýši 10 miliárd dolárov vzhľadom k silnej značke a medzinárodným rastom. Investori ale ukázali, že hranicu desať miliárd neprekročia. Dôvodom je predovšetkým to, že v USA sa prejavuje nasýtenie trhu a značka expanduje skôr v zahraničí.
Konkurentom Roark Capital boli investičné firmy TDR Capital a Sycamore Partners, ktorých finálna ponuka bola 8,75 miliardy dolárov vrátane "earn-out" a 8,25 miliardy dolárov bez neho. Earn out je zmluva v oblasti fúzií a akvizícií, ktorá stanovuje, že časť kúpnej ceny bude vyplatená v budúcnosti na základe dosiahnutia určitých cieľov. Táto dohoda umožňuje predajcovi získať ďalšie financie v prípade prosperity spoločnosti. Práve táto dohoda bola kľúčová pri uzatvorení obchodu medzi Roark a Subway, bez nej by čiastka bola 8,95 miliardy dolárov. Toto riešenie umožňuje obom rodinám časom priblížiť ich očakávania pri predaji s realitou.
Roark Capital vlastní aj iné franšízy vrátane konkurenta Subway značky Jimmy John's. Preto má finálna dohoda o predaji ešte jedno zásadné doplnenie. Ak obchod zhatí protimonopolný úrad, Roark zaplatí odškodné majiteľom Subway vo výške 4% hodnoty obchodu.
Kto sú Roark Capital
Súkromná investičná spoločnosť sídliaca v USA vznikla v roku 2001. V súčasnej dobe ovláda Inspire Brands, majiteľov reštauračných reťazcov, vrátane Jimmy John's, Arby, Baskin-Robbins a Buffalo Wild Wings. Ich skúsenosti by mohli pomôcť celkovo k rastu reštauračných značiek, ktoré v USA dosiahli svoj vrchol v časoch pred pandémiou a zatiaľ hľadajú cestu späť.
Subway pracoval na kondícii už pred predajom
S poklesom záujmu sa Subway stretával v USA už v roku 2016, kedy museli zavrieť tisíce pobočiek. Opustili koncept malých franšízantov, ktorí majú jeden alebo dva podniky a držia si skôr rodinný charater. Zmenili dizajn pobočiek a opustili koncept zľavových ponúk, ktoré bránili franšízantom dosahovať zodpovedajúci zisk. V roku 2021 spustili masívny marketing a tento rok už zaznamenali nárast tržieb o 9,85. Akým spôsobom sa tento vývoj dotkne franšízových pobočiek na Slovensku je zatiaľ ťažké predvídať.

Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.