Subway už patrí Roark Capital
Subway má viac ako 37 000 franšízových reštaurácií vo viac ako 100 krajinách. Od jej založenia v roku 1965 išlo o majetok rodín DeLuca a Buck. Obe rodiny dúfali, že cena prevýši 10 miliárd dolárov vzhľadom k silnej značke a medzinárodným rastom. Investori ale ukázali, že hranicu desať miliárd neprekročia. Dôvodom je predovšetkým to, že v USA sa prejavuje nasýtenie trhu a značka expanduje skôr v zahraničí.
Konkurentom Roark Capital boli investičné firmy TDR Capital a Sycamore Partners, ktorých finálna ponuka bola 8,75 miliardy dolárov vrátane "earn-out" a 8,25 miliardy dolárov bez neho. Earn out je zmluva v oblasti fúzií a akvizícií, ktorá stanovuje, že časť kúpnej ceny bude vyplatená v budúcnosti na základe dosiahnutia určitých cieľov. Táto dohoda umožňuje predajcovi získať ďalšie financie v prípade prosperity spoločnosti. Práve táto dohoda bola kľúčová pri uzatvorení obchodu medzi Roark a Subway, bez nej by čiastka bola 8,95 miliardy dolárov. Toto riešenie umožňuje obom rodinám časom priblížiť ich očakávania pri predaji s realitou.
Roark Capital vlastní aj iné franšízy vrátane konkurenta Subway značky Jimmy John's. Preto má finálna dohoda o predaji ešte jedno zásadné doplnenie. Ak obchod zhatí protimonopolný úrad, Roark zaplatí odškodné majiteľom Subway vo výške 4% hodnoty obchodu.
Kto sú Roark Capital
Súkromná investičná spoločnosť sídliaca v USA vznikla v roku 2001. V súčasnej dobe ovláda Inspire Brands, majiteľov reštauračných reťazcov, vrátane Jimmy John's, Arby, Baskin-Robbins a Buffalo Wild Wings. Ich skúsenosti by mohli pomôcť celkovo k rastu reštauračných značiek, ktoré v USA dosiahli svoj vrchol v časoch pred pandémiou a zatiaľ hľadajú cestu späť.
Subway pracoval na kondícii už pred predajom
S poklesom záujmu sa Subway stretával v USA už v roku 2016, kedy museli zavrieť tisíce pobočiek. Opustili koncept malých franšízantov, ktorí majú jeden alebo dva podniky a držia si skôr rodinný charater. Zmenili dizajn pobočiek a opustili koncept zľavových ponúk, ktoré bránili franšízantom dosahovať zodpovedajúci zisk. V roku 2021 spustili masívny marketing a tento rok už zaznamenali nárast tržieb o 9,85. Akým spôsobom sa tento vývoj dotkne franšízových pobočiek na Slovensku je zatiaľ ťažké predvídať.
Stopercentná franšíza / Zatiaľ čo iné franšízové fast foody majú aj pobočky vlastnené franšízormi, všetky reštaurácie Subway u nás aj vo svete sú v rukách franšízantov. Prečítaj články
Nová príležitosť v kaviarenskom biznise
/13.10.2025
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?