Profil partnera / „U franšízantov je pre nás je dôležitý podnikateľský duch a vášeň pre životný štýl, ktorý Kaliforňan reprezentuje, hovorí Michaela Smrtičová, ktorá je zodpovedná za rozvoj franšízy Kaliforňan na slovenskom trhu.
Nedeľa
12.02.2023
„V tomto roku sa zameriame najmä na expanziu mimo Bratislavu. Chceme otvoriť štyri nové pobočky," hovorí Michaela Smrtičová z vedenia franšízovej siete Kaliforňan.
 

Aký bol rok 2022 pre značku Kaliforňan?

Rok 2022 bol pre Kaliforňana veľmi významný, pretože sme oficiálne založili vlastný franšízový koncept. Po rapídnej expanzii v Bratislave sme lokálny rast ustálili na ôsmich prevádzkach a začali sme sa venovať budovaniu značky, ktorá je uznávaná aj za hranicami hlavného mesta. Naše úsilie sa vyplatilo a tento rok plánujeme pomocou franšízových partnerov otvárať prevádzky v nových mestách nie len na Slovensku ale aj v Čechách.

Boli ste úspešní pri hľadaní nových franšízantov pre rozvoj vašej siete na Slovensku? V ktorých lokalitách nájdeme nové pobočky?

Kaliforňan je klasické obedové bistro, ktoré nájdete na vysoko frekventovaných miestach v okolí kancelárskych a rezidentských budov. Najväčší potenciál preto vidíme vo väčších slovenských mestách ako je Trenčín, Trnava, Nitra, Košice alebo Žilina. Zopár z týchto lokalít sa môže tešiť na svojho lokálneho Kaliforňana už tento rok, do niektorých miest stále hľadáme toho správneho franšizantu. Aj napriek tomu že ekonomická situácia v Európe je momentálne turbulentná, šikovných ľudí s podnikateľským duchom to neodradí, čo jednoznačne cítime aj na dopyte po našich franšízach.

Ako ťažké je z vášho pohľadu nájsť v súčasnosti kvalitných franšízantov v oblasti gastronómie?

Podľa toho čo spoločnosti hľadajú. Pre nás je dôležitý práve ten podnikateľský duch a vášeň pre životný štýl, ktorý Kaliforňan reprezentuje. Prvoplánovo nehľadáme niekoho s rokmi skúseností v gastre ale niekoho, komu môžeme dôverovať. Krása franšízového konceptu je práve v tom, že franšízant je často prvo-podnikateľ - človek, ktorý je ambiciózny a túži po vlastnom biznise ale chce minimalizovať risk. Aj keď kandidátov je veľa, tých kvalitných si treba vyberať, pretože práve na nich bude stáť úspech konceptu.

Musí mať franšízant vašej značky skúsenosti v gastronómii alebo sa všetko potrebné naučí na školení?

Nemusí, všetko ho naučíme počas školenia a pomocou detailne vypracovaných manuálov. Na našich súčasných partneroch vidíme, že predchádzajúce skúsenosti z gastra ani zďaleka neurčujú úspech biznisu. Väčšiu váhu kladieme na osobné vlastnosti - v gastre sa robí najlepšie ľudom čo sú spoločenskí, zhovorčiví a majú okolo seba radi ruch a zábavu.

Ako dlho trvá zaškolenie nového franšízanta a čo sa počas neho naučí?

Na pokrytie manažmentu prevádzok ako aj kuchyne by sme odporúčali minimálne štyri týždne. Ale franšízanti sa u nás nemusia báť, prvotným školením naša výpomoc nekončí a prevádzky podporujeme počas celého partnerstva.

Aké sú plány na rozšírenie konceptu Kaliforňan na rok 2023?

Tento rok sa sústreďujeme na úspešné otvorenie franšízových prevádzok, čo bude naša prvá expanzia mimo Bratislavy. Plánujeme otvoriť minimálne štyri nové prevádzky v troch lokalitách. Našim dlhodobým cieľom je otvoriť prevádzky vo všetkých väčších mestách na Slovensku a pokračovať v zahraničí. Európe sa nebránime. Okrem geografickej expanzie pracujeme aj na našom menu, ktoré sa mení sezónne a obsahuje zväčša lokálne ingrediencie. Týmto dokážeme nielen udržať záujem ľudí, ale tak isto aj ponúknuť dobré jedlo za rozumné ceny. 


Peniaze na štart / Investícia, na ktorú sa budúci franšízant konceptu Kaliforňan musí pripraviť, sa pohybuje od 30 do 45 tisíc eur. Jej konečná výška sa odvíja od veľkosti pobočky a tiež vybavenosti kuchyne franšízovej prevádzky.