Naše pobočky ponúkajú kávu aj zážitok
Britský The Independent nedávno zverejnil článok, v ktorom tvrdí, že druhé najväčšie mesto Rumunska, Cluj, má „najúžasnejšiu kultúru kaviarní“ vo východnej Európe, a ak hľadáte kávu, musíte navštíviť Meron. S Crinou Ciocian z Meron Coffee sme hovorili vývoji špeciálnej kávy v Rumunsku a túžbe úspešnú spoločnosť rozšíriť do Európy a na Stredný východ.
Koľko máte v súčastnosti pobočiek? Koľko z nich prevádzkuje centrála a koľko ich je franšízových?
V súčasnosti máme zatiaľ 20 pobočiek. Polovica z nich sú naše vlastné, zvyšných 10 sú franšízy po celom Rumunsku. Ako podnikatelia sme chceli vidieť a vyskúšať si, aké to je riadiť kaviarne – preto rozvíjame aj vlastné prevádzky. Práve teraz som v Temešvári, čo je tretie najväčšie mesto v Rumunsku. Som na stavbe našej prvej kaviarne v tomto meste. V súčasnosti prechádzame architektonické a projektové plány s našimi staviteľmi a ubezpečujem sa, že sme na dobrej ceste k jej dokončeniu. Je pre nás nevyhnutné, aby sme sa dostali na miesto, aby sme zaistili, že naše návrhy budú zodpovedať pracovnému postupu. Inak z nás naši baristi nebudú mať radosť. Nemôže to byť iba krásny pracovný priestor, musí byť tiež funkčný.
Je to niečo, čo je pre vás kľúčové?
Ak ide o kaviarne, snažíme sa optimalizovať to, čo sme už vybudovali. Nikto z nás totiž nemal predchádzajúce skúsenosti v tomto odbore. Mali sme skúsenosti ako podnikatelia, ale keď sme otvorili našu prvú kaviareň, vedeli sme o špeciálnej káve veľmi málo. Museli sme sa všetko naučiť od začiatku, vyvinúť postupy, receptúry a tréningové programy pre baristov. Navštívili sme veľa kávových festivalov, kávových akcií, súťaži a kávových fariem, vďaka čomu sme si naše skúsenosti z odboru prehĺbili.
Aké je vaše tajemstvo dobrej kávy?
Začína to produktom. Najlepšie kávové zrná odoberáme priamo od farmárov a sme hrdí na to, že niektorých z nich poznáme osobne. Vlastne som sa práve vrátila z Panamy, kde sme išli k niektorým našim starým partnerom a vydali sa hľadať ďalšie farmy, s ktorými by sme radi spolupracovali, keď expandujeme. To je pre náš manažerský tím dôležité. Máme vlastnú pražiareň a týmto spôsobom môžeme kontrolovať kvalitu kávových źrn a spôsob ich praženia. Náš profil praženia je veľmi ľahký, pripomína skôr severský štýl chute, aby sme zdôraznili ich pôvod kávy. Takmer každý deň máme v pražiarni cupping (degustáciu rôznorodých vzoriek kávy - pozn. red.).
Jednoducho snažíme sa mať tú najlepšiu kávu. Dôkazom toho, že sa nám to darí, je zvýšený počet objednávok našej zrnkovej kávy do miest ako je Francúzsko, severná Európa, a tiež k niekoľkým partnerom tu vo východnej Európe. Je pekné mať dobrú spätnú väzbu a v posledných rokoch sme sa na to veľmi zamerali.
Čo robí Meron Coffee okrem zrniek najlepšou kávovou spoločnosťou v Rumunsku?
Myslím, že je to kombinácia kvalitného produktu, znalostí našich baristov, ich neustálym školením a naším spôsom komunikácie a marketingu značky. Vo všetkých týchto postupoch máme prísne zásady. Ak pôjdete do kaviarne Meron, je nemožné, že by barista nepoznal pôvod kávy alebo receptúry.
Nároky na kolegov sú teda prísne…
Uznávam, že sa môže zdať, že máme vo firme prísne postupy a pravidlá, ale zároveň naši kolegovia chápu, že ak chcete byť najlepší, musíte mať všetky najlepšie znalosti a prax. V našom odbore nestačí iba stlačiť tlačidlo a nechať tiecť kávu. Pre Meron sú zákazníci a ich skúsenosti veľmi dôležité. Preto je dôležité mať najlepší produkt a vysokú úroveň znalostí a školení.
Ako by ste popísali zákazníkov kaviarní Meron a milovníkov vašej kávy?
Povedala by som, že sú to mladí, zrelí, vzdelaní a aktívni ľudia. Takí, čo sa zaujímajú o to, čo jedia a pijú, lebo ich zaujíma ich životný štýl. Naša káva nie je najlacnejšia, keďže káva, ktorú kupujeme, je kvalitná. Ak chcete mať tú najkvalitnejšiu zrnkovú kávu, musíte si za ňu zaplatiť. A naši zákazníci chápu, že neplatia iba za vysoko kvalitný produkt, ale tiež za zážitok. Investujeme do znalostí a skúsenosti našich baristov. Tiež sme investovali do našich lokalít. Spolupracujeme s dizajnérmi a architektmi a používame iba to najlepšie kávové zariadenie. Týmto spôsobom je pre našich zákazníkov Meron zážitkom.
Momentálne sídlíte mimo Rumunska. Chcete expandovať v rámci krajiny alebo hľadáte aj záujemcov o franšízu v zahraničí?
Veľmi nás zaujímajú niektoré väčšie európske mestá. Počas pandémie prišlo k problémom s uzatvorením hraníc, čo spomalilo medzinárodnú expanziu. Pravdou ale je, že som viedla niekoľko rozhovorov so záujemcami o licenie za hranicami Rumunska. Teraz sa zaujímame o Veľkú Britániu, severnú Európu, Španielsko, Rakúsko, a dokonca aj o Dubaj, ktorý prejavuje rastúci záujem o špeciálnu kávu.
Aké sú vaše krátkodobé obchodné ciele a aké sú tie dlhodobé?
Vždy sme hovorili, že je v poriadku robiť si plány – na ich naplnenie ale nijako netlačíme. Vieme, že tak to v živote nefunguje. Na podnikaní je krásne to, že môžete robiť to, čo chcete, kedy chcete, a obchodovať s kým chcete. Snažíme sa teda tento náš štýl dodržať. Ale čo sa týka našich cieľov, primárne chceme upevniť našu prítomnosť v Rumunsku otvorením nových kaviarní vrátane dvoch v našom hlavnom meste, v Bukurešti. Chceme sa ubezpečiť, že všetky miesta, ktoré máme, sú optimalizované, dobre fungujú a sú správne riadené. Z dlhodobého hľadiska chceme mať silné zastúpenie v Európe– byť v piatich či šiestich veľkých mestách . Ďalším cieľom je zvýšiť komerčný predaj zrnkovej kávy našich pražiarní po celej Európe.

Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.