Franšízing pre nás znamená dlhodobé partnerstvo

Rozšírenie siete / Na Slovensku aktuálne funguje 7 UGO Freshbarov. O franšízovú licenciu sa môžu uchádzať aj začínajúci podnikatelia. „Sme presvedčení, že v budúcnosti môže byť v Bratislave otvorených až 10 prevádzok pod značkou UGO a priestor je pre oba naše koncepty. Celkový počet prevádzok na Slovensku by mohol dosiahnuť až 20.“
Pondelok
14.03.2022
„Po dobe covidového „temna“ sa znovu rozhliadame po príležitostiach pre franšízovú spoluprácu," prezrádza Lukáš Prauss, riaditeľ rozvoja UGO.
 

UGO a v podstate celý odbor gastronómie má za sebou pomerne náročné obdobie. Ako sa vám v súčasnosti darí v Česku a na Slovensku? Aká je nálada v tíme?

Dúfam, že to najhoršie čo sa covidu týka, je už za nami. Ako sa prejavia dopady vojny na Ukrajine u nás, to ešte len uvidíme. V posledných dvoch rokoch sme sa ale naučili na zmeny reagovať lepšie. Rôzne opatrenia a zmeny už pre nás nie sú takým prekvapením, ako tomu bolo na začiatku. Počas krízy sme ako firma tiež výrazne zoštíhlili. Veľa vecí, ktoré sme pred pandémiou robili dlho, sme začali realizovať v kratšom čase. To, že sme štíhlejší, znamená, že sme aktuálne oveľa efektívnejší. Sústredíme sa na tie naozaj dôležité veci. Štíhlosť samozrejme nevyplýva iba z toho, že jeme šaláty a pijeme zeleninové šťavy, ale z toho, že sme za tieto dva roky museli siahnuť do nákladov a orezať ich. Museli sme obmedziť nielen investície či dlhodobo plánované vývojové projekty, ale siahnuť aj do nákladov spojených s prevádzkou centrály. Nebolo to úplne príjemné. Pozorujem však, že sme sa s touto situáciou už naučili žiť a prenastavili si našu stratégiu. . . Znovu vidím vo firme plány týkajúce sa expanzie, nových produktov a procesov a pracujeme na ďalších projektoch, ktoré sme doteraz držali pod pokrievkou. Budúcnosť, ktorá je pred nami začínam vnímať oveľa pozitívnejšie ako v období, keď sme spolu hovorili naposledy pred 12 mesiacmi/rokmi.

Ste flexibilnejší?

Nepochybne. Už nepočúvame: „To nejde, nie je ten správny čas, máme veľa projektov.“ Teraz to tak proste nie je. To, čo je dôležité, je porovnať si a poprehadzovať si priority, urobiť to rýchlo a vrhnúť sa na ich plnenie. V súčasnosti, po nákladovej optimalizácii je skutočne nutné realizovať iba projekty s najvyššou pridanou hodnotou.

Keď ste hovorili o zoštíhlení, mali ste na mysli iba centrálu alebo sa to týkalo aj franšízantov vašej siete?

Primárne išlo o tím na centrále. Museli sme ale prikročiť aj k redukcii počtu prevádzok. Počas roka 2021 sme po dohode prevzali niekoľko málo prevádzok od našich franšízantov. To znamená, že dnes máme pod vlastnou správou viac pobočiek ako pred covidom. Aj napriek zoštíhleniu firmy sme aktuálne pripravení rozširovať spoluprácu s našimi súčasnými alebo novými franšízovými partnermi. Momentálne sa na trhu objavili veľmi zaujímavé obchodné príležitosti, a to buď formou prevzatia súčasných prevádzok, alebo otvorením nových prevádzok.

Keď hovoríte, že ste prevzali niekoľko pobočiek od franšízových partnerov, plánujete ich ponúknuť ďalším franšízantom na prevzatie? Ide predsa o zavedené pobočky…

Áno, aj to je súčasť našej stratégie. Môže to byť veľmi vhodná alternatíva pre nových franšízových partnerov. Prevzatie súčasnej prevádzky so zákazníckou základňou, historickými dátami a zamestnancami môže byť oveľa efektívnejšie a menej rizikovejšie. Aktuálne môžem povedať, že sme pripravení nájsť vhodnú príležitosť takmer vo všetkých krajoch, a to buď vo forme budovania novej prevádzky, alebo vo forme prevzatia súčasnej prevádzky. Našim cieľom, ktorý sme avizovali pred príchodom pandémie, bolo mať na českom a slovenskom trhu sieť pobočiek, z ktorých 80 % bude prevádzkovaných franšízantmi a 20 % nami ako franšízorom. Stále sme si chceli ponechať vlastné pobočky, aby sme nestratili priamy kontakt so zákazníkom, mali priestor na zavádzanie noviniek, školení a pod. Aktuálne je to tak, že 53 % pobočiek UGO prevádzkujú franšízoví partneri. Chceli by sme však podiel franšíz na celkovom počte prevádzok posilniť. Súčasná doba určite predstavuje šancu rozbehnúť podnikanie pod značkou UGO za lepších vstupných podmienok, ako tomu bolo pred pandémiou.

Koľko pobočiek v súčasnosti funguje na oboch trhoch?

Celkovo máme v Česku a na Slovensku 64 prevádzok, 23 prevádzok je UGO Salaterie, zvyšok sú prevádzky UGO Freshbar.  Celkovo 31 pobočiek je pod správou centrály a 33 pobočiek prevádzkujú franšízanti. Tento počet aj pomery ovplyvnil najmä rok 2021. V roku 2020 bola celá situácia spojená s pandémiou nová, nevedeli sme, ako bude všetko vyzerať, ako sa všetko zmení. Veľa  zmien ohľadom počtu pobočiek a ich štruktúry teda nenastalo. Prišli až minulý rok. Museli sme sa pustiť do vyjednávania s dodávateľmi, prenajímateľmi, nastaviť čerpanie vytvorených dotácií, pracovať na optimalizácii nákladov. Bolo a stále je to obdobím, kedy sa snažíme našim franšízovým partnerom pomáhať, a to nielen v oblasti financií, ale vo všetkých oblastiach našej spolupráce. V niekoľkých prípadoch sme po dohode s franšízovými partnermi prikročili k prevzatiu prevádzky pod našu správu. V niekoľko málo prípadoch sme  prevádzku museli aj zatvoriť. To je pre nás vždy veľmi citlivý krok, ale aj toto sme sa museli naučiť.

Líšila sa v období pandémie situácia medzi trhmi, na ktorých pôsobíte?

Čo sa týka napríklad vládnych opatrení, bolo to veľmi podobné. Vládny program podpory z pohľadu príspevku na nájomné bol na Slovensku pre nájomcov prívetivejší ako v Česku. Bol jednoduchší na operatívu, boli jasne dané pravidlá a nájomcovia boli prakticky v dobách tvrdých lockdownov oslobodení od platby nájomného. Prevádzkujeme dva koncepty UGO Freshbar a UGO Salaterie a musím povedať, že UGO Salaterie bola oveľa viac zasiahnutá v období lockdownov, ako UGO Freshbar. UGO Salaterie disponuje často vlastným sedením a ide o koncept viac zameraný na konzumáciu jedla vo vnútri, na rozdiel od konceptu UGO Freshbar, kde ide o konzumáciu jedla aj čerstvých štiav primárne so sebou. Cítili sme, že Slovensko, kde koncept UGO Salaterie nemáme, nie je toľko obmedzené z pohľadu prevádzkovania našich pobočiek. Intenzívnejšie sme to cítili v Česku.

Videli ste nejaké rozdiely v samotných franšízantoch?

V tomto ohľade je to rovnaké. Partneri v Česku aj na Slovensku boli z tejto situácie unavení. Pevne veríme, že tento rok budeme môcť naplno, bez veľkých obmedzení, naplniť potenciál, ktorý značka UGO a produkty UGO majú. Tak ako my sme orezali náklady, rovnakou cestou sa museli vybrať aj naši franšízanti. V súčasnosti veľká väčšina z nich fyzicky pracuje vo svojich prevádzkach, majú minimum personálu, snažia sa svoje podnikanie viesť čo najefektívnejšie. Rovnako ako my aj franšízoví partneri museli obmedziť svoje investície do svojich prevádzok a utlmili aj svoje výdaje napríklad do lokálnych marketingových aktivít. Aktuálne sa snažíme partnerom pomôcť aj v oblasti marketingu, alebo v oblasti investícií. Finančne podporujeme lokálne marketingové aktivity našich franšízových partnerov a participujeme na obnove či doplnení nových technológií na prevádzkach našich partnerov.

Ako boli ovplyvnené Vaše plány expanzie? Zo všetkých strán totiž počúvame, že záujem o podnikanie pod hlavičkami franšízových konceptov medzi ľuďmi je, ale záujemcovia odkladajú finálne rozhodnutie o vstupe do franšízy. Stretávate sa s tým tiež?

Je to presne tak, ako ste to popísali. V poslednej dobe, zhruba od novembra minulého roku do dnešných dní, vnímam zvýšený záujem zo strany záujemcov o franšízovú licenciu. A nie je to tým, že by sme nejakým spôsobom zvýšili aktivitu smerom k propagácii našej franšízovej ponuky. Práve naopak, zatiaľ sme kroky k náboru nových franšízantov nečinili. Franšízing berieme tak, že ide o dlhodobé partnerstvo. Nejde o to, že niekomu predáme franšízovú licenciu, on otvorí pobočku, ktorú si prevádzkuje a my s tým okrem značky nemáme nič spoločné. Takto to u nás nefunguje! Veľmi úzko s našimi franšízovými partnermi spolupracujeme počas celej doby a vo všetkých oblastiach. Odhad potenciálu každej príležitosti a tvorbu finančného plánu robíme v spolupráci s partnermi a vždy na základe reálnych a dostupných informácií. Covid veľa vecí zmenil a v období hlbokých obmedzení a lockdownov bolo veľmi náročné odhadovať potenciál či stanovovať finančný plán spolupráce. Tiež preto sme v uplynulých dvoch rokoch nerealizovali žiadne kampane s cieľom náboru nových franšízových partnerov. Sami sme totiž nevedeli, ako bude celá situácia vyzerať, či nebudeme znovu zatvorení, kedy príde ďalšia vlna a ako bude vyzerať. Nechceli sme byť voči novým franšízovým partnerom nezodpovední a sľubovať im nereálne veci. Dnes sa situácia postupne mení, dnes už za tieto dva roky vieme urobiť plán vo viacerých variantoch a vieme byť lepšie pripravení na rôzne scenáre možného vývoja.

Veľa franšízantov v rámci úspor začalo pracovať priamo v prevádzkach, nejakých zamestnancov však stále potrebujú.  Ako náročné je dnes zohnať zamestnancov do vašich a franšízových pobočiek? To je totiž niečo, čo trápi v súčasnosti veľa firiem.

Trápi nás to tiež. Je to každodenná téma pre všetkých v našej firme. Uvedomili sme si, že ľudia, náš prístup k nim a komunikácia, by pre nás mala byť absolútna priorita. To sa hovorilo samozrejme vždy, ale teraz tú dôležitosť cítime veľmi intenzívne. Odbor gastronómie je silno postihnutý tým, že noví zamestnanci majú obavy do neho znova vstupovať. Nevedia, či opäť nepríde k uzatváraniu prevádzok. Je tam veľká miera neistoty. Faktom je, že nábor zamestnancov je momentálne veľmi ťažký. Okrem mzdovej politiky, ktorej vývoj sledujeme, sa zameriavame aj na produktivitu. Premýšľame, ako zefektívniť prevádzku na pobočkách, aby sme nepotrebovali toľko ľudí, ako do toho zapojiť digitalizáciu, robotizáciu. Zatiaľ je to v začiatkoch, pár projektov už máme rozbehnutých, niečo na prevádzkach testujeme, napr. robota, ktorý nám rozváža jedlo na prevádzke UGO Salaterie v OC Forum Nová Karolína v Ostrave. Tiež so zákazníkmi komunikuje. Zároveň budí pozitívne emócie, ľudia sa s nim fotia a po príjazde robota ku stolu, je vidieť úsmev na tvárach našich zákazníkov. Hľadanie efektivity je pre nás momentálne kľúčové, nemyslíme si, že nás čaká budúcnosť, keď bude na trhu dostatok ľudí.

Záujemcom o franšízu ponúkate 2 druhy príležitostí – môžu si otvoriť UGO Freshbar alebo prevádzku UGO Salaterie. Investícia do UGO Freshbar je nižšia, preto je možné predpokladať, že medzi začínajúcimi podnikateľmi je väčší záujem o licenciu práve na neho? Kto si obstaráva licenciu na prevádzkovanie UGO Salaterie, sú to podnikatelia, ktorí už majú s gastronómiou skúsenosti?

UGO Freshbar je na vstupnú investíciu, na prevádzku, personalistiku, propagáciu aj školenie oveľa menej náročný. Je teda pravdou, že často do tohto podnikania vstupujú mladí ľudia, páry a začínajúci podnikatelia, ktorým vďaka našej 16ročnej skúsenosti dokážeme poskytnúť podporu od ich začiatku v sieti počas celej doby spolupráce. V prípade UGO Salaterie už ide o väčšie podnikanie, ktoré vyžaduje vyššiu vstupnú investíciu, oveľa viac zamestnancov, iné nároky na celkový management prevádzky. Franšízanty UGO Salaterie sa stávajú už skúsenejší podnikatelia a dnes výhradne tí so skúsenosťami z gastronómie – sú to buď naši bývalí zamestnanci, ktorí sa nakoniec rozhodli, že si obstarajú regionálnu franšízu, alebo to sú ľudia, ktorí v minulosti v gastroodbore pracovali.

Na Slovensku UGO Salaterie nie je. Neuvažujete, že ju otvoríte sami ako franšízor?

Tak to malo byť. Pred covidom sme boli v situácii, keď sme chceli koncept UGO Salaterie ďalej na Slovensku rozširovať. Naším cieľom bolo tamojšiu pobočky prevádzkovať priamo, spoznať zákazníkov, odhaliť možné špecifiká, rozdiely oproti českému trhu a následne expandovať do regiónov. V podstate to mal byť rovnaký scenár ako v Česku, kde sme tiež začínali z Prahy. V Bratislave už teda bola náročnejšia situácia čo sa týka počtu obchodných centier, a tým pádom aj s ich vzájomnou konkurenciou. V minulom roku sa v Bratislave otvorilo ďalšie nové obchodné centrum, a ďalšie sa bude čoskoro rozširovať. Situácia  je teraz veľmi neprehľadná a každé z obchodných centier sa teraz profiluje a hľadá si  svoje miesto na bratislavskom trhu. Situáciu sledujeme, aby sme mohli vo vhodnú chvíľu znovu vhodne naplniť potenciál, ktorý je v Bratislave určite veľký a aktuálne nenaplnený. Covid samozrejme celú situáciu neuľahčil, a preto budeme veľmi dôkladne pristupovať k otváraniu nových prevádzok. Sme však presvedčení, že v budúcnosti môže byť v Bratislave otvorených až 10 prevádzok pod značkou UGO a priestor je pre oba naše koncepty. Celkový počet prevádzok na Slovensku by mohol dosiahnuť až 20. S konceptom UGO Freshbar však vnímame potenciál nielen v Bratislave, ale aj v mnohých regiónoch na Slovensku. Dnes už prevádzky pod značkou UGO Freshbar nie sú len o ovocných a zeleninových šťavách, počas posledných  rokov sme do nich dokázali implementovať veľa jedál. Dnes štandardný UGO Freshbar ponúka zeleninové krémové polievky, produkty pod značkou UGO gril ako sú napr. wrapy a quesadilly a zeleninové šaláty. Na Slovensku sme okrem rozširovania spolupráce s novými alebo súčasnými franšízovými partnermi pripravení aj rozvíjať spoluprácu s väčším franšízovým partnerom či už na báze master franšízingu, či „country developmentu“ alebo „joint venture“, a to pre celý slovenský trh. S takýmto partnerom sme pripravení nastaviť individuálne podmienky s cieľom naplnenia potenciálu a pokrytia celého slovenského trhu. 


Efektívnejší vďaka covidu / „Za dobu krízy sme ako firma výrazne zoštíhlili. Veľa vecí, ktoré sme pred pandémiou robili dlho, sme začali realizovať v kratšom čase. To, že sme štíhlejší znamená, že sme aktuálne oveľa efektívnejší,“ hovorí riaditeľ rozvoja spoločnosti UGO Trade Lukáš Prauss.