Trampoty giganta Starbucks
Chybu pri dobývaní nových trhov môže urobiť každý. Nevyhýbajú sa ani veľkým značkám, ktoré inde vo svete dosahujú úspechy. V roku 2000 otvoril americký Starbucks svoju prvú pobočku v Austrálii. Počas nasledujúcich 8 rokov sa tamojšia sieť rozrástla na 87 kaviarní. V roku 2008 však prišla kríza a do konca tohto roku zostalo na austrálskom trhu iba 26 pobočiek. Po dynamickom raste prišiel veľmi rýchly pád, za ktorým stálo s najväčšou pravdepodobnosťou slabé finančné zdravie niektorých kaviarní.
Nie veľký úspech dosiahol Starbucks vo Vietname. V tejto 100miliónovej krajine funguje zhruba 60 kaviarní tejto značky, čo je v porovnaní s 300 pobočkami v Malajzii, ktorá má 32 miliónov obyvateľov, pomerne nízky počet. Za situáciou vo Vietname môže byť hneď niekoľko vecí – jednak fakt, že táto juhoázijská krajina patrí k najväčším vývozcom kávy a tiež to, že má veľmi silnú kultúru v pití kávy.
Korene milovníkov kávy
Podobne je na tom už spomínaná Austrália alebo Nový Zéland, kde je tradícia produkcie kávy tiež veľmi silná. Talianski prisťahovalci, ktorí na tento kontinent prišli v minulom storočí, so sebou priniesli svoje domáce zvyky v príprave kávy. Začali tiež pripravovať aj nové „verzie“ tohto obľúbeného nápoja, ktoré sú dnes rozšírené po celom svete. Isto ich poznáte – macchiatto alebo Flat White.
Ako vo Vietname, tak aj u protinožcov je po káve silný dopyt, napriek tomu sa na týchto trhoch americkej sieti nepodarilo vytvoriť si silnú pozíciu. Jeden z hlavných dôvodov neúspechu je pre obe krajiny spoločný, Starbucks svoj koncept neprispôsobil miestnym zvykom ohľadom pitia kávy. Vo Vietname boli dlhú dobu v ponuke iba kávy arabica, ktoré nezodpovedali miestnym potrebám. Do Austrálie sieť dorazila s americkými receptami, ktoré sa ukázali byť pre zákazníkov veľmi sladké. Ďalším faktorom bola aj cena. Aj keď sa vo Vietname možno niekedy oplatilo piť americkú kávu, v Austrálii je výrazne drahšia ako miestna konkurencia.
Všetkým týmto chybám sa pri vstupe na austrálsky trh vyvarovala ďalšia americká sieť – Gloria Jean's Coffee. Tá stavia na miestnych konceptoch a v súčasnosti tu funguje viac ako 450 pobočiek. Vo Vietname je väčšina kaviarní prevádzkovaných ako malé rodinné podniky. Starbucks je tu so svojimi 60 jednotkami druhou najväčšou kaviarenskou sieťou.
Vstup na trh krok po kroku
Očakávalo sa, že expanzia Starbucks v Taliansku skončí podobným výsledkom, keď sieť otvorila svoju prvú taliansku kaviareň v Miláne pred troma rokmi. Reťazec však vstúpil na nový trh s novými kávami a rozhodol sa pre pomalšiu, ale bezpečnejšiu expanziu. Za posledné 3 roky otvorili iba 11 jednotiek. Z hľadiska rýchlosti, je tento rozvoj veľmi pomalý, obzvlášť ak porovnávame so situáciou v iných krajinách.
Z chýb a problémov veľkých franšízových sietí sa môžu poučiť aj podnikatelia, ktorí majú menšie podnikanie, ale chystajú sa s ním preniknúť za hranice. Ak uvažujete o vstupe na zahraničný trh je vždy potrebná dôkladná analýza a tiež mať rešpekt k špecifikám danej krajiny. Chyby v príprave expanzie pre vás môžu byť veľmi často finančne bolestivé.

Prečítaj články

Spoločnosť iCatering rozbieha franšízový koncept iBoxík. Franšízantom sľubuje návratnosť investície do dvoch rokov. Kto sa môže uchádzať o licenciu?
Fastfoodové franšízy sú v kurzu. Pre mnohých predstavujú šancu na rozbehnutie podnikania v gastroodbore. Jednou zo značiek, ktoré chcú na trhu ďalej expandovať je Mr. Kebab.
Fastfoodový gigant zahajuje kvôli procesu ukončenia podnikania v Rusku. Tamojší trh opúšťa po 30 rokoch.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
„Ak chcete byť najlepší, musíte mať všetky najlepšie znalosti a prax,“ Crina Ciocian, Managing Partner a šéfka Business Development spoločnosti Meron.
Najčítanejšie

Ako vytvoriť prosperujúcu franšízovú sieť? Prinášame rady a tipy ako zaistiť hladkú prevádzku siete, a docieliť dlhodobý úspech.
Toľko pobočiek chce mať na slovenskom trhu franchisová sieť predajní pre domácnosť Kinekus.
Sieť maloobchodných predajní Malina potraviny chce previesť zabehnuté pobočky na partnerov. Je novinkou v Katalógu franšíz.
Japonec si všíma čisté topánky, Arab a Rus značky hodiniek. Aziati preferujú v obchodných vzťahoch odstup, Američania majú radi integráciu. A uprostred toho sme my, čo sa snažíme vyhnúť prešľapu pri obchodnom jednaní.
Česká franšízová značka detskej konfekcie sa po 25 rokoch skúseností chystá vstúpiť na rumunský trh.
Populárne na fóre
Pizza Hut budúcnosti
Dobrý deň priatelia, som taký šťastný, že som dostal pôžičku od pôžičkovej firmy pána Jamesa Moora, videl som v televízii odporúčanie, že pôžičková firma...
Pizza Hut budúcnosti
To je dobrá správa od LendingTree inc, ponúkame všetky typy pôžičiek na uspokojenie vašich želaných túžob. Či už ide o pôžičku na začatie nového podnikania,...
McDonald´s je môj koníček aj život
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...
McDonald´s je môj koníček aj život
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...
McDonald´s je môj koníček aj život
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...
Pizza Hut na love franšízantov
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...
Šanca na úspech v gastronómii
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...
Bezpečný a kvalitný servis je základ
NALIEHAVÁ PONUKA PÔŽIČIEK S NÍZKOU ÚROKOVOU SADZBOU 3% PLATÍ HNED TEĎ. Akvizícia podnikateľského úveru a všetkých ďalších súvisiacich pôžičiek KRISTOVSKÉ...