Americký sen sa stal na Slovensku skutočnosťou

Sila veľkosti / „Keď na trhu vybudujete 10 alebo 12 reštaurácií, znamená to, že tu už máte stabilné postavenie. Skúsenosti ukazujú, že od tejto chvíle sa ľudia o franšízu zaujímajú sami. Vďaka tomu je ďalší rozvoj jednoduchší a rýchlejší,“ hovorí Matej Varga, Business Development Manager Subway pre Slovensko a Chorvátsko.
Pondelok
13.07.2020
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
 

Človek  často nevie, kam ho jeho cesta zavedie. Presne to platí aj pre Mateja Vargu, absolventa práv na bratislavskej univerzite. Plánoval, že sa bude právnickej praxi venovať, osud to chcel však inak. Dnes je majiteľom štyroch pobočiek konceptu Subway a tiež jeho Business Development Managerom pre slovenský a chorvátsky trh. „Nikdy som nepremýšľal o prevádzkovaní vlastnej reštaurácie, pripravoval som sa na inú profesionálnu dráhu. Všetko však zmenil môj pobyt v USA. Bez toho by som nebol tam, kde som dnes,“ hovorí Matej Varga, ktorý bol v rokoch 2012 až 2018 majiteľom štyroch reštaurácií amerického franšízového konceptu Subway v Bratislave. V roku 2013 sa stal Business Development Managerom, čo so sebou prinieslo nové povinnosti. Stal sa zodpovedným za rozvoj značky, otváranie nových reštaurácií, zvyšovanie predajov a ziskov franšízantov v sieti a mediálnu komunikáciu. Zo všetkého najviac času mu však v rámci jeho pozície zaberá podpora a pomoc všetkým franšízantom na Slovensku a od roku 2016 tiež v Chorvátsku.

Podnikateľský príbeh Mateja Vargu sa začal v roku 2007, v období, kedy v rámci programu Work&Travel, trávil tri mesiace v Spojených štátoch amerických. A práve tam našiel Subway, zamiloval sa do ich sendvičov a reštaurácia sa stala jeho domovom. Už vtedy mu hlavou začala behať otázka, ako by sa mohol tento franšízový koncept dostať na Slovensko. Otvorenie reštaurácie v USA bolo však tak finančne nákladné, že Mateja Vargu ani nenapadlo sa o franšízovú licenciu uchádzať. Vrátil sa vtedy do Bratislavy, spromoval ako právnik a rok pôsobil vo finančnom sektore.

Expanzia nad očakávania

Život je plný prekvapení a jedno také čakalo aj na Mateja Vargu. „Náhodou som na Facebooku narazil na inzerát, ktorý hlásal, Subway hľadal na Slovensku franšízových partnerov a prípadných záujemcov pozýval na informačný seminár,“ spomína Varga. Vtedy na stretnutí spoznal svoju priateľku, dnes manželku, a následne sa spolu rozhodli rozbehnúť vlastné podnikanie. Najskôr však bolo potrebné dohodnúť finančné podmienky. „Obrátil som sa na svojho priateľa s tým, či nechce ísť do podnikania pod hlavičkou Subway s nami. Získali sme dostatok peňazí, aby banka vyhovela našej žiadosti o pôžičku,“ hovorí Matej Varga, ktorý s podnikaním v gastronómii nemal v tej dobe vôbec žiadne skúsenosti. Faktom však je, že Subway ako poskytovateľ licencie nič od svojich budúcich franšízantov nepožaduje.

Noví franšízanti  mohli začať hľadať miesto pre svoju reštauráciu. „Mapovali sme centrum, hľadali sme ten pravý priestor pre Subway. Vytvorili sme si zoznam potenciálnych atraktívnych miest. Väčšina z nich však už bolo obsadených,“ Varga popisuje začiatky pôsobenia pod značkou Subway s tým, že práve nájdenie vhodnej lokality a priestoru je pre uchádzača tým pravdepodobne najnáročnejším krokom. „Najviac sa mi páčila jedna prevádzka v blízkosti univerzity, na ktorej som študoval. Poznal som okolie aj pulz miesta. Vzhľadom na to, že sme lepšie miesto vtedy nenašli, išli sme do kaviarne, ktorá na tom mieste fungovala, a zanechali sme jej majiteľovi odkaz, že by sme mali záujem tento priestor prevziať,“ spomína Varga na to, ako získali miesto na otvorenie prvej pobočky, ktorá tu odštartovala svoju prevádzku počas šiestich mesiacov, v máji 2012. V tej dobe išlo o ôsmu reštauráciu Subway na Slovensku.

O 2 roky neskôr prevzal tím Mateja Vargu už fungujúcu pobočku Subway a na jeseň roku 2014 otvoril tretiu reštauráciu v novo vybudovanom obchodnom centre. To však nebol koniec. V roku 2017 obohatil Matej Varga svoje portfólio o štvrtú reštauráciu. Pri otváraní nových reštaurácií samozrejme ťažil zo skúseností, ktoré nadobudol pri spustení svojej prvej pobočky. „Vedeli sme, ako ušetriť na rôznych veciach. Výhodou samozrejme je, že niektoré náklady sa delili medzi viaceré reštaurácie. Ide napríklad o poistenie, pri ktorom sme získali lepšie podmienky. Výhodou  je tiež, že už nemusíte absolvovať školenia, čo ušetrí hlavne čas,“ vysvetľuje Matej Varga.

Školenie ako základ

Ako už bolo povedané, na prevádzkovanie reštaurácie Subway nie je nutné, aby mal záujemca o licenciu skúsenosti z práce v odbore gastronómie, pretože všetci budúci franšízanti absolvujú dôkladné základné školenia. Žiadny franšízový partner  do svojho nového podnikania nenaskočí nepripravený. Školenie trvá dva týždne a väčšina franšízantov zo Slovenska ho absolvuje v USA. „Kľúčom je naučiť všetkých, ako úspešne prevádzkovať vlastné reštaurácie. Partneri sa dozvedia, ako efektívne pracovať, ako vytvoriť a aktualizovať obchodný plán, ako nastaviť systém fungovania reštaurácie a tiež kontrol,“ vysvetľuje Varga, ktorý tieto skúsenosti odovzdáva v rámci školenia, ktoré sám  vedie. Systematizácia a kontrola je podľa Vargu veľmi užitočná a zjednodušuje každodennú prácu.

Druhá časť školení je zameraná na praktické skúsenosti. Počas toho si franšízanti na niekoľko hodín vyskúšajú prípravu sendvičov, vďaka čomu zistia, ako rýchla obsluha funguje v reálnom čase. Počas tréningu  franšízanti prechádzajú niekoľkými skúškami, ich absolvovanie je nutné pre otvorenie reštaurácie. „Nie je to jednoduché, ale kvalitní franšízanti týmto testom bez problému prejdú. Vedenie Subway prostredníctvom týchto skúšok kontroluje, ako efektívny je ich systém školení, čo je veľmi dôležité,“ dopĺňa Varga.

Podpora franšízových partnerov však týmto nezačína ani nekončí. Partner môže počítať s pomocou od okamihu uzatvorenia franšízovej ​zmluvy. Pri navrhovaní reštaurácie nebudú v žiadnom okamihu sami, či ide o obchodné priestory, získanie nutných povolení na priestor, architektonické riešenia dizajnu reštaurácií, nákup potravín atď. Aby sa Matej Varga mohol sústrediť na poskytovanie komplexnej podpory franšízovým partnerom na chorvátskom a slovenskom trhu, rozhodol sa v januári 2018 svoje štyri reštaurácie predať. Že išlo o správne rozhodnutie dokazuje fakt, že zatiaľ čo v období, kedy sa do práce v novej funkcii pustil, fungovalo na Slovensku 10 reštaurácií Subway, teraz ich je už 21.

Pomoc priamo na mieste

Úlohou Business Development managera je  schvaľovať priestory, ktoré si pre svoje budúce podnikanie záujemca o franšízu vybral. Na druhej strane aj on sám vyhľadáva atraktívne lokality, ktoré následne ponúka uchádzačom o licenciu. Pri jednaniach s majiteľmi nehnuteľností môže Matej Varga zo svojej pozície dosiahnuť lepšie podmienky a uzatvoriť s prenajímateľmi zmluvy, ktoré lepšie ochráni franšízantov. Je to tiež Varga, kto pomáha so zariaďovaním reštaurácie. Zodpovedný je tiež za školenia zamestnancov pobočiek. Po otvorení každej reštaurácie  týždeň trávi s franšízantom a jeho tímom priamo v prevádzke.

„Táto škála podpory je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa stať súčasťou kvalitného franšízového konceptu, ako je ten náš. Ďalšou veľkou výhodou je fakt, že si ako franšízant môžete vymieňať svoje skúsenosti a rady s ďalšími v sieti. Stále sa máte na koho obrátiť s prosbou o pomoc. Snažíme sa tiež už pred otvorením reštaurácie vytvoriť systém a zaviesť také postupy, ktoré príjemcovi licencie umožnia dosiahnuť bod, kedy budú jeho príjmy prevyšovať náklady, počas jedného až dvoch týždňov od otvorenia reštaurácie. To zatiaľ nie je možné dosiahnuť pri všetkých franšízantoch, ale je to naším cieľom,“ hovorí Varga.

Vzor pre ďalšie trhy

Tiež ako v prípade iných franšízových konceptov tu existujú jasné pravidlá, ktoré nemusia byť vhodné pre podnikateľov, ktorý majú svoju vlastnú víziu podnikania. „Všeobecne pre franšízy platí, že by si  záujemcovia o licenciu mohli uvedomiť, že v rámci spolupráce je jeho „nezávislosť“ do istej miery obmedzená. Koncept Subway má prísne pravidlá a jasné postupy pre takmer každý proces,“ vysvetľuje Matej Varga. Výhodou podľa neho je napríklad to, že si partneri nemusí robiť starosti s vymýšľaním nových produktov, príchutí a technologickým vývojom, pretože to je práca Subway. Ak však franšízant chce niečo inovovať, nemal by to robiť sám. Môže prísť s nápadom, ale ak nebude zodpovedať dlhodobej stratégii spoločnosti, bude odmietnutý.

Tieto obmedzenia by však potenciálnych záujemcov o franšízovú licenciu nemali odradiť. Za všetkými prísnymi pravidlami je dlhoročná prax a skúsenosti cele siete. „Niekedy sa stane, že niektoré z našich pravidiel partner prijíma neochotne. Na koniec však zistí, že práve tieto rady mu pomáhajú maximalizovať zisky,“ hovorí Varga s tým, že záujemcovia o licenciu môžu  vstúpiť do siete Subway bez obáv.

So sieťou 21 reštaurácií je Subway dnes druhým najväčším reťazcom rýchleho občerstvenia na Slovensku, čo dokazuje, že veľký potenciál existuje aj na malých trhoch. Podľa Vargu by Slovensko mohlo slúžiť ako model pre ďalšie podobné európske trhy, napríklad pre Chorvátsko a Slovinsko.


Skúsenosti na nezaplatenie / „Značka Subway pôsobí na celom svete už 53 rokov. Za tú dobu sa musela vyrovnať s rôznymi situáciami, máločo ich teda prekvapí. A to je dobrá správa pre všetkých franšízantov,“ prezradzuje Matej Varga zo spoločnosti Subway.