Franšíza na vrchole / Koncept La Donuteria vyvýjali jeho majitelia vo Veľkej Británii. Za 3 roky svojho fungovania sa stal druhou najväčšou sieťou špecializujúcou sa na ručnú výrobu donutov v celej Európskej únii.
Pondelok
27.04.2020
Zo dňa na deň zostali kvôli nariadeniam vlády všetky pobočky siete La Donuteria zatvorené. Dnes franšízy aj vďaka vernosti zákazníkov čiastočne fungujú.
 

Kroky, ku ktorým slovenská vláda v boji proti koronavírusu prikročila, zaskočili snáď všetkých majiteľov gastronomických prevádzok. Veľa z nich však rýchlo zareagovalo, aby generovali aspoň nejaké tržby, ktoré im náhle klesli na nulu. Podarilo sa to aj franšíze La Donuteria.

Vedenie spoločnosti zareagovalo veľmi rýchlo a počas krátkej doby spustilo vlastné riešenie pre rozvoz sladkých produktov. „Máme radosť, že naši zákazníci opäť potvrdili, že sme pre nich Lovebrand a naše donuty zbožňujú. Vďaka nim sme aktuálne v tržbách na takmer rovnakých číslach ako pred zatvorením pobočiek,“ prezradzuje majiteľ konceptu Peter Straňák s tým, že ďalej pokračujú práce na expanzii siete. Stále platí, že do 12 mesiacov chce La Donuteria mať 50 pobočiek a stať sa tak č. 1 v Európe. 

Aktuálne značka eviduje zvýšený záujem o nové franšízy, napr. z Nemecka, Holandska, Škandinávie a Ruska. Radi medzi sebou privítajú tiež nových záujemcov o licencie z krajín strednej Európy, a tiež Slovákov, ktorí žijú v západnej alebo severnej Európe, ktorí by s týmto konceptom chceli podnikať. Výhodou je, že v týchto krajínch je trh s obchodmi špecializovanými na donuty ešte stále na začiatku rozvoja. Franšízantom sa podľa Petera Straňáka ponúka veľká príležitosť. 

Rýchla reakcia aj právne rady

Podľa Petra Straňáka kríza všobecne praje franšízingu. Počas nej niektorí zamestnanci korporácií stratia prácu a začnú v budúcnosti radšej premýšľať o vlastnom podnikaní ako o možnosti, ako získať nezávislosť a stať sa svojim vlastným šéfom. A to môže pomerne jednoducho rozbehnúť práve s franšízou. Očakávať je možné zmenu v ponuke voľných atraktívnych priestorov vhodných na otvorenie pobočiek na rušných uliciach. Práve tie v dobe pred touto krízou neboli dostupné. „Osobne som presvedčený, že predaj kvalitných donutiek predstavuje vlnu, ktorá je v Európe ešte na začiatku. Máme obrovskú výhodu, že tie naše sú cenovo dostupným potešením, ktoré ľudia budú chcieť dopriať sebe aj svojim blízkym aj v horších chvíľach,“ dopĺňa Peter Straňák.

Aby bol pre franšízantov La Donuteria prechod na roznáškovú obsluhu čo najhladší, bolo potrebné zaistit jednu dôležitou vec. Aby franšízanti nemuseli platiť pomerne vysoké provízie rozvozovým firmám, vedenie vytvorilo vlastný online systém na zabezpečenie roznášky. Celá marža vďaka tomu zostáva im. Zároveň vedenie siete znížilo franšízový poplatok za roznášku, a to o 50 %. Centrála tiež pomáha svojim franšízovým partnerom s právnym poradenstvom – s analýzou jednotlivých nájomných zmlúv a s tým, ako vyjednať, či už priamo alebo s pomocou právníkov, dočasné zníženie nájomného za prenajaté priestory.

Vo svojich aktivitách však značka išla ešte ďalej. „Spolu s našimi franšízantmi aktuálne rozdávame každý týždeň v každom meste, v ktorom fungujeme, donutky pracovníkom „v prvej línii“, teda zdravotným sestrám, lekárom, policajtom, zdravotným pracovníkom a ďalším,“ prezradzuje Peter Straňák s tým, že zároveň bola spustená kampaň #darujdonutzdravotnikom. Môžu sa do nej prostredníctvom príspevku na transparentný účet zapojiť aj fanúškovia a zákazníci siete La Donuteria. Vybrané peniaze poputujú na výrobu donutiek, ktoré budú rozdané zdravotníkom.


Zvládnutý test / „Sme optimisti a veríme, že z tejto situácie vyjdeme ešte silnejší ako predtým,“ hovorí Peter Straňák, majiteľ konceptu La Donuteria, ktorého pobočky sa museli vyrovnať s náhlym úbytkom zákazníkov.