Určujeme trendy v gastronómii

Jasný cieľ / Na konci roku 2019 by sieť UGO mala mať na českom a slovenskom trhu viac ako 90 prevádzok. Zahájiť prevádzku by tak malo tento rok 10 nových pobočiek.
Štvrtok
25.04.2019
Väčšinu pobočiek značky UGO prevádzkujú franšízanti. Chceme, aby ich podiel naďalej rástol, prezrádza Lukáš Prauss, Expansion Director spoločnosti UGO Trade.
 

Aký bol rok 2018 pre sieť UGO Freshbarov a UGO Salaterií? Čo Vám urobilo najväčšiu radosť? 
V minulom roku sme sa primárne zamerali na franšízing a na vyhľadávanie nových partnerov, a to hlavne čo sa týka konceptu UGO Salaterií. Štyri roky sme ich prevádzkovali výhradne sami. V roku 2017 sme realizovali prvý prevod, kedy sme Salateriu previedli do rúk našich franšízantov. Tento postup sa nám osvedčil, a tak sme sa rozhodli v ňom pokračovať. Vlani sme franšízovým partnerom odovzdali 12 prevádzok. Polovica z nich boli UGO Salaterie, druhá potom UGO Freshbary. Mám radosť z toho, že sa nám podarilo nájsť veľmi kvalitných franšízantov. Po 11 rokoch fungovania sa nám hneď niekoľko barov s čerstvou šťavou podarilo premeniť na Salaterie. Bola v nich teda rozšírená ponuka produktov, čo naši zákazníci ocenili. Ďalšou vecou, ktorá nás v minulom roku potešila, bol fakt, že sme sa presvedčili o tom, že UGO má neustále odpoveď na aktuálne trendy v gastronómii a stal sa z neho trendsetter.

Koľko nových franšízových pobočiek sa vám podarilo otvoriť?
Okrem vyššie spomenutých transferov a rozvoja pobočiek, sme vlani zvládli otvoriť 3 nové franšízové prevádzky. Celkovo tak v Českej republike a na Slovensku funguje pod značkou UGO 81 prevádzok, z čoho 21 bolo UGO Salaterií. Na konci roku 2018 bolo 60 % pobočiek prevádzkovaných franšízantmi.

Ako sa vám darí na slovenskom trhu?
Na Slovensku je pred nami všetko, čo sme v Česku už realizovali. Chceme naše UGO Freshbary posunúť ďalej, obohatiť ich ponuku o jedlo so sebou, polievky a wrapy. V tomto rozšírení portfólia vidím veľký potenciál. Na Slovensku momentálne funguje zatiaľ len jedna UGO Salaterie, ktorú chceme odovzdať do rúk franšízanta a nadviazať na to ďalším rozširovaním franšízovej siete prevádzok tohto typu. Aj počet UGO Freshbarov by sme radi zvýšili. Aktuálne evidujeme minimálne tri nové príležitosti na slovenskom trhu, čo sa týka nových lokalít, momentálne pre ne hľadáme franšízových partnerov. Ktoré to budú, si zatiaľ nechám pre seba. Môžem však prezradiť, že veľký potenciál vidím v Bratislave, Martine, Košiciach a Nitre. Dlhodobo ešte chýbame v Banskej Bystrici. Na Slovensku je pre nás dôležité odovzdať do rúk franšízantov tri už fungujúce a zabehnuté pobočky, a to dva UGO Freshbary a jednu Salateriu.

Aké sú vaše ďalšie plány pri rozširovaní siete?
V Česku a na Slovensku tento rok chceme otvoriť minimálne 10 prevádzok. V Česku vidíme stále veľký potenciál. V Prahe v tomto roku vzniknú minimálne 3 nové pobočky. Radi by sme tieto nové prevádzky prioritne ponúkli franšízantom, ale pokiaľ nenájdeme vhodných kandidátov, sme pripravení ich otvoriť aj sami. Pre nás nie je dôležité, či prevádzku prevádzkuje franšízant alebo my sami, zodpovednosť za úspech značky, a teda aj prevádzky, máme v oboch prípadoch rovnakú. V Prahe chceme tiež pokračovať v raste či rozšírení ponuky v ďalších už zabehnutých prevádzkach. V ďalších regiónoch by sme radi posilnili svoju pozíciu na Ostravsku a tiež prenikli do Liberca a Českých Budějovíc. Pokračovať chceme aj v prevode našich pobočiek na franšízové, a to v Brne, Pardubiciach a Hradci Králové. To sú regióny, v ktorých sme pripravení dať naše prevádzky do franšízy. Na konci roku by sme mali mať spolu 90 prevádzok. V dlhodobom horizonte by sme chceli, aby podiel franšízových pobočiek v sieti predstavoval 80 %.

Ako sa Vám v súčasnosti darí nachádzať vhodné priestory pre vaše pobočky?
Ako v Česku, tak aj na Slovensku je stále dostatok kvalitných lokalít, kde by sme mohli otvoriť prevádzky. Dobrou správou pre nás je, že UGO je žiadanou značkou, vďaka čomu sa môžeme dostať do veľmi atraktívnych lokalít. Zakladáme si však na tom, že atraktivitu miesta je potrebné vybalancovať s nákladmi s ním súvisiacimi. Jednoducho nám to musí dávať zmysel. Posúdiť to dokážeme. K odhadu potenciálu lokality používame prieskum od renomovanej spoločnosti, ktorý je spracovaný na mieru našim požiadavkám. Navyše máme vytvorený vlastný scoringový systém, ktorý nám pomerne presne dokáže odhadnúť biznisový potenciál lokality.

Problém, ktorý záujemcovia o franšízovú licenciu často riešia, sa týka financovania počiatočnej investície. Viem, že UGO svojim franšízantom s riešením tohto problému pomáha. Ako to vyzerá?
Sme schopní aj ochotní franšízantom pomáhať. V niekoľkých prípadoch sa nám podarilo pomôcť získať franšízantom financovanie pre ich investície, a to vďaka spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou. Dokážeme tiež v bankách obhájiť náš biznisový model pre danú prevádzku. Vďaka počtu transferov (prevodov), ktoré sme realizovali v minulom roku, vidíme, že v prípade financovania investície do siete UGO nemajú franšízanti problém podporu banky získať.

Ako vyzerá ideálny franšízant pre UGO?
Záujemca o franšízovú licenciu pre UGO Salaterii by mal byť skúsený matador. Vidím ho ako minimálne 35-ročného človeka, ktorý má za sebou manažérsku kariéru v korporáte alebo v ňom aktuálne pracuje, má skúsenosti s riadením ľudí a projektov. Človek, ktorý dospel do štádia, kedy má chuť postaviť sa na vlastné nohy, hľadá zmenu, chce svoj profesijný život posunúť ďalej. Zároveň si však uvedomuje, že bez jeho aktívneho zapojenia ho úspech nečaká. Nie je to kancelárska práca. Ideálne samozrejme je, ak bol v minulosti zamestnaný v odbore gastronómie, hoteliérstva či retailu. Franšízant UGO Fresbaru je nadšenec. Manažérske skúsenosti v tomto prípade nie sú nutnosťou, výhodou je, pokiaľ má záujemca nejakú pracovnú históriu a zároveň chuť vydať sa cestou vlastného podnikania. Ako franšízori sme pripravení mu so všetkým pomôcť, všetko ho naučíme tak, aby jeho štart podnikania bol čo najhladší.

Aký záujem zo strany potenciálnych franšízantov o licencie evidujete? Chcú sa stať skôr majiteľmi UGO Freshbaru alebo UGO Salaterie?
Väčší záujem je o licencie na prevádzku UGO Freshbarov, čo si vysvetľujeme investičnou náročnosťou konceptu UGO Salaterie a tiež prevádzkovou skúsenosťou z odboru. Často sa však stretávame s tým, že z majiteľov Freshbarov sa stávajú franšízanti UGO Salaterie. Pokiaľ ich Freshbar funguje už dlhší čas, môžu ich „up-gradovať“ na Salaterii, alebo sa po získaní skúseností rozhodnú pre otvorenie ďalšej pobočky.


Dôkladne vybrané lokality / „K odhadu potenciálu lokality používame špeciálne spracovaný prieskum priamo pre naše potreby od renomovanej spoločnosti, ktorá sa zameriava na výskum trhu. Máme vytvorený vlastný scoringový systém, ktorý nám pomerne presne dokáže odhadnúť podnikateľský potenciál lokality,“ hovorí Lukáš Prauss.