Študentky, ktorých zlákal UGO
Svoje vlastné podnikanie nemusíte odkladať na dobu, keď budete mať skúsenosti, alebo keď vám vyrastú deti. So skúseným partnerom za chrbtom, nadšením a ochotou venovať svoj čas, môžete začať kedykoľvek. Aj hneď po vysokej škole, ako ukazuje príbeh majiteliek dvoch UGO Freshbarov na Slovensku. Ivana Duchoňová a Eva Sygutová začínali spolu po štúdiu v 24 rokoch, počas dvoch rokov sa im investícia do prvej pobočky vrátila a aj preto neváhali následne otvoriť ďalšiu.
Prečo sa rozhodli práve pre franšízu UGO? ”Naša prvotná myšlienka nebola spojená s franšízovou spoluprácou. Chceli sme si v OC Mirage otvoriť juice bar, ale riaditeľ obchodného centra nás prepojil s UGO, ktoré tu chcelo otvoriť Freshbar. A keď nám zástupcovia UGO predstavili svoj komplexný a profesionálny koncept, zaujal nás. „Hneď po prvom kontakte sme cítili zo strany UGO podporu a dôveru, čo nás presvedčilo o tom, že franšízing pre nás bude dobrá cesta,” vysvetľuje spolumajiteľka UGO Freshbarov v Žiline a Trenčíne Eva Sygutová.
Návratnosť investície
Prvou prekážkou, s ktorou sa väčšinou franšízanti stretávajú, je úvodná investícia, ktorá sa v prípade Freshbaru pohybuje od 1 do 2,2 miliónov Kč. Tej sa v akomkoľvek podnikaní málokedy vyhnete, ale výhodou franšízingu UGO je, že spoločnosť môže pomôcť aj s jej financovaním. Vďaka zázemiu silnej značky, ktorá pomáha v rokovaní s finančnými inštitúciami, väčšinou nebýva získanie potrebných prostriedkov problémom. A ako potvrdzujú franšízantky, investícia sa vracia rýchlo, ak je pobočka správne vedená.
“Ak to hodnotíme z hľadiska nárastu tržieb, tak rozbeh prvej pobočky trval približne rok, od kedy tržby medzimesačne rástli veľmi výrazne, čo sme brali ako zadosťučinenie a odmenu za našu snahu a tvrdú prácu. Investícia sa začala vracať približne po roku a ďalší rok a pól naďalej rástli tržby, a aj preto sme sa rozhodli otvoriť ďalšiu pobočku v Trenčíne. Tam sme dostali ponuku, ktorá sa neodmieta a v pobočke sme videli ešte väčší potenciál ako v tej prvej. V Trenčíne ale bolo už silne konkurenčné prostredie, takže návratnosť investície sa oddialila a aj tu trvalo asi rok, než sme zvíťazili nad konkurenciou. Aktuálne čísla napovedajú, že počas nasledujúcich dvoch rokov sa nám vráti aj táto investícia,” popisuje druhá spolumajiteľka Ivana Duchoňová.
Ešte väčší potenciál
Úspech pobočky vždy závisí predovšetkým na jej vedení, odhodlaní a osobnom nasadení. Majiteľky popisujú, že najmä v mesiacoch po otvorení v pobočkách trávili aj dvanásť hodín denne a podporovala ich celá rodina. Ani ony sa nevyhli riešeniu kríz, kde chtiac nechtiac zapájali aj svoju rodinu, či už to bola pomoc s prevozom vecí medzi pobočkami alebo so šúpaním ovocia pred štartom smeny.
Toto všetko boli výnimky a samy hovoria, že mnohým úvodným problémom a krízam sa vyhli vďaka podpore zo strany UGO. “Sme vďačné najmä tým, ktorí nás na školeniach aj mimo nich naučili veľa o vedení pobočky, vďaka čomu sme sa vyhli chybám, a pobočku sme tak od začiatku viedli väčšinou maximálne efektívne. Pomoc sa týkala všetkého, od výberu vhodných dodávateľov, cez marketingové konzultácie, inovovanie produktov a služieb alebo napríklad komunikáciu s obchodným centrom,” vysvetľuje Ivana Duchoňová.
Centrála im pomohla aj s tým, že neustále prináša inovácie, a to v riadení Freshbaru a zvyšovaní efektivity práce, ale aj v ponuke. "Nie iba že prinášajú nápady na vylepšenie, ale aj radia, ako ich implementovať. To by sme samé nezvládali,” hovorí Eva Sygutová. Keď sa pozrieme späť, nedokážeme si predstaviť, že by sme to všetko dokázali bez podpory UGO,” zhodujú sa obe franšízantky na záver.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.