Franšízing v Číne: pre aj proti

Nemožnosť používať pôvodný či anglický názov značky a firmy, alebo neustála regulácia a kontroly zo strany štátnych inštitúcií. Franšízový trh v Číne má mnohé špecifiká, na ktoré by sa mal pripraviť každý podnikateľ, ktorý uvažuje o expanzii na hlavný ázijský trh. Franšízing v Číne prešiel za posledných 15 rokov dlhú cestu, ešte v 90. rokoch neexistovalo v tamojšej reči ani jedno slovné označenie pre tento špecifický obchodný model (používal sa výraz obchodný reťazec). Veľká zmena nastala v Číne v roku 1997, kedy vláda založila franšízovú asociáciu The China Chain Store and Franchise Association (CCFA), aby mohla regulovať rastúci franšízový trh v krajine.
Čínská asociácia má momentálne 900 členov, ktorí vlastnia 180 tisíc franšízových pobočiek po celej Číne. Celkovo tam pôsobí takmer 5 000 franšízových značiek. V roku 2010 franšízový trh v Číne generoval už 300 miliard dolárov, čo bolo zhruba 13 % celkového maloobchodného predaja v krajine. Predaje najlepších 120 franšíz v Číne dosiahli v tom roku hodnotu 52,4 miliardy dolárov. I to je jeden z dôvodov, prečo za licenciu na prevádzkovanie franšízy v Číne záujemci zaplatia aj 50 tisíc dolárov, a keď sa pripočíta poplatok za územnú exkluzivitu, hodnota môže v prípade Šanghaja presiahnuť aj milión dolárov za jednu jedinú franšízu. Obchodný potenciál najľudnatejšej krajiny sveta láka aj mnohých európskych obchodníkov, preniknúť na čínsky trh však nie je vôbec jednoduché.
Pravidlo 2 + 1 a potvrdenie o podnikaní
Súčasný termín pre franšízing zahrňuje v Číne obchodné formáty (tiež ako v USA) aj dohody o distribúcii produktov. Ďalej môže byť v rámci franšízingu v Číne licencované právo na nehmotné duševné vlastníctvo (sem patrí napr. obchodné tajomstvo alebo patentovaná technológia, spadajúca pod definíciu povolenie), ak franšízant zaplatí za prevádzkovanie podnikania pod zavedenou značkou poplatok, a majiteľ značky dodržuje v sieti jednotný prvádzkový režim. Práve duševné vlastníctvo je v Číne stále problematickým pojmom, vymáhateľnosť práva je v tomto ohľade veľmi slabá. V roku 2006 napríklad musela svoje logo aj názov firmy chrániť počas súdneho sporu spoločnosť Starbucks.
Čínske zákony stanovujú podmienky pre otvorenie prvých franšízových pobočiek v rámci obchodných sietí. Poskytovateľ franšízy musí podľa nich vlastniť "zrelý obchodný model a byť preukázateľne schopný poskytovať franšízantovi dlhodobé obchodné vedenie, technickú podporu, obchodné školenia a ďalšie služby". Musí vlastniť aspoň dve predajne priameho predaja a musí podnikať v krajine dlhšie ako rok (tzv. pravidlo 2 + 1). Od zahraničného franšízora sa priamo nevyžaduje, aby sa obchody s priamym predajom nachádzali v Číne. Musí ale poskytnúť potvrdenie o podnikaní (vrátane čínskeho prekladu) od notárskeho úradu a miestneho čínskeho veľvyslanectva alebo konzulátu.
Niektoré spoločnosti poskytujú podobne ako u nás licencie menším firmám, ktoré následne zakládajú ich ďalšie franšízy. Najviac ich pôsobí v predaji potravín. Takto sa do každého tretieho väčšieho čínskeho mesta dostala napr. značka Papa John, rovnako expanduje v Číne KFC. Problém býva aj s personálom. Franšízy sa často sretávajú s ťažkosťami pri hľadaní miestnych manažérov, ktorí by mali skúsenosti s prevádzkou firmy. Výdaje na školenia sú vysoké, tiež ako miera fluktuácie výkonných pracovníkov, ktorí po absolvovaní tréningu odcházajú za lepším zárobkom. Rozvoj značiek v Číne zťažuje aj kultúrna rozmanitosť jednotlivých častí a ich veľkosť. Podnikatelia zriedka kedy prerastú hranice jedného regiónu. Franšízor musí spravovať viac licencií, čo vyžaduje viac času a energie ako v iných veľkých krajinách, ako je napríklad Indonézia.
Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Najčítanejšie

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.