Subway štartuje veľkú premenu

Vedenie jednej z najväčších franšízových sietí sveta oznámilo, že aj tento rok bude pokračovať v rušení niektorých franšízových pobočiek. V minulom roku sa globálna sieť Subway "zmenšila" o viac ako 900 pobočiek, centrála v USA sa preto rozhodla ich počet ešte viac obmedziť tak, aby naopak stabilizovala celú franšízovú sieť. Podľa listu Business Insider bola v posledných mesiacoch stratová až tretina z 25 800 amerických pobočiek.
Subway pritom už dlhšiu dobu čelí výčitkám, že skôr ako o prosperitu franšízantov a ich pobočiek ide vedeniu spoločnosti o zisk z franšízových poplatkov. V reakcii na sťažnosti niektorých franšízantov predovšetkým v Severnej Amerike Subway presťahovala 500 pobočiek, tento rok sa chystá premiestniť ďalšie. V päťdesiatročnej histórii americkej gastronomickej značky je to prvýkrát, kedy prišlo v USA k prerušeniu kontinuálneho rastu počtu franšíz. Posledných 5 rokov Subway trpí úbytkom zákazníkov, a bola preto donútená zmeniť stratégiu pre svoju expanziu, jej (dosiahnutým) cieľom bolo stať sa franšízovou sieťou s najväčším počtom franšíz na svete.
Každé zmeny sprevádza diskusia
Novým plánom je momentálne zväčšenie objemu predaja a zvýšenie ziskovosti jednotlivých franšíz. Vedenie Subway chce "dôkladne preskúmať a zlepšiť lokalitu každej pobočky". "Chceme využiť príležitosť a stabilizovať svoje postavenie na trhu. Toto je iba začiatok. Nachádzame sa vo veľmi optimistickom období," uviedla prezidentka Subway Suzanne Greco s tým, že každé zavádzanie zmien sprevádza diskusia, čo je aj prípad sťažností franšízantov. V nasledujúcich 5 až 10 rokoch by sa Subway mala premeniť na sieť s menším počtom franšíz, franšízanti by ale podľa vedenia mali získať zmenami výhodnejšie postavenie v rámci celého systému.
Obdobie transformácie pre Subway predznamenali v polovice minulého roku zmeny dizajnu pobočiek aj loga. Subway zavádza tiež objednávkový digitálny systém pre ponáhľajúcich sa hostí. Skrátiť by sa tak mala doba čakania na výrobu objednávky. Franšízová licencia stojí 7 500 eur. Pokiaľ franšízant stihne otvoriť prevádzku do roka, dostane polovicu licenčného poplatku späť. Značke odvádza 8 % z tržieb a 4,5 % platí za marketing. Asi 147 tisíc eur musí majiteľ franšízy Subway investovať do zariadenia.
Prečítaj články

Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.