Subway štartuje veľkú premenu

Vedenie jednej z najväčších franšízových sietí sveta oznámilo, že aj tento rok bude pokračovať v rušení niektorých franšízových pobočiek. V minulom roku sa globálna sieť Subway "zmenšila" o viac ako 900 pobočiek, centrála v USA sa preto rozhodla ich počet ešte viac obmedziť tak, aby naopak stabilizovala celú franšízovú sieť. Podľa listu Business Insider bola v posledných mesiacoch stratová až tretina z 25 800 amerických pobočiek.
Subway pritom už dlhšiu dobu čelí výčitkám, že skôr ako o prosperitu franšízantov a ich pobočiek ide vedeniu spoločnosti o zisk z franšízových poplatkov. V reakcii na sťažnosti niektorých franšízantov predovšetkým v Severnej Amerike Subway presťahovala 500 pobočiek, tento rok sa chystá premiestniť ďalšie. V päťdesiatročnej histórii americkej gastronomickej značky je to prvýkrát, kedy prišlo v USA k prerušeniu kontinuálneho rastu počtu franšíz. Posledných 5 rokov Subway trpí úbytkom zákazníkov, a bola preto donútená zmeniť stratégiu pre svoju expanziu, jej (dosiahnutým) cieľom bolo stať sa franšízovou sieťou s najväčším počtom franšíz na svete.
Každé zmeny sprevádza diskusia
Novým plánom je momentálne zväčšenie objemu predaja a zvýšenie ziskovosti jednotlivých franšíz. Vedenie Subway chce "dôkladne preskúmať a zlepšiť lokalitu každej pobočky". "Chceme využiť príležitosť a stabilizovať svoje postavenie na trhu. Toto je iba začiatok. Nachádzame sa vo veľmi optimistickom období," uviedla prezidentka Subway Suzanne Greco s tým, že každé zavádzanie zmien sprevádza diskusia, čo je aj prípad sťažností franšízantov. V nasledujúcich 5 až 10 rokoch by sa Subway mala premeniť na sieť s menším počtom franšíz, franšízanti by ale podľa vedenia mali získať zmenami výhodnejšie postavenie v rámci celého systému.
Obdobie transformácie pre Subway predznamenali v polovice minulého roku zmeny dizajnu pobočiek aj loga. Subway zavádza tiež objednávkový digitálny systém pre ponáhľajúcich sa hostí. Skrátiť by sa tak mala doba čakania na výrobu objednávky. Franšízová licencia stojí 7 500 eur. Pokiaľ franšízant stihne otvoriť prevádzku do roka, dostane polovicu licenčného poplatku späť. Značke odvádza 8 % z tržieb a 4,5 % platí za marketing. Asi 147 tisíc eur musí majiteľ franšízy Subway investovať do zariadenia.
Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.