Špecifická spolupráca / Franšízy v segmente B2B vyžadujú často od svojich franšízantov najmä skúsenosti s obchodom a jednaním s firemnými zákazníkmi. Vďaka nim je totiž rozbehnutie ich podnikania pod franšízovou značkou jednoduchšie. Komunikácia s individuálnym či firemným zákazníkom sa totiž často veľmi líši.
Pondelok
15.02.2021
Poskytovanie služieb firemným zákazníkom sa zdá byť pre zahraničné značky atraktívne. Kto sa snaží o vstup na trh?
 

Slovenská republika je stále zo strany zahraničných značiek považovaná za strategický trh s ohľadom na plánovanie ich expanzie do regiónu strednej a východnej Európy. To je tiež dôvod, prečo aj v období, keď prenikanie za hranice domácich trhov je pre veľa spoločností vplyvom pandemickej situácie ťažšie ako kedykoveľvek predtým, neustávajú vo svojich aktivitách mieriacich k nájdeniu franšízových či master-franšízových partnerov. Aj tu platí pravidlo, že kto skôr príde, získa náskok v budovaní svojej pozície na trhu.

Svoje viac ako 17ročné skúsenosti chce v tuzemsku využiť americký bezpečnostný koncept Signal 88 Security, ktorý má po celom svete viac ako 500 franšízových pobočiek. Ich stratégia expanzie je založená na nájdení master-franšízového partnera, ktorý by sa postaral o rozvoj siete na celom trhu. Následne bude môcť predávať sublicenie jednotlivým franšízantom. Na vstup do franšízového konceptu v úlohe master-franšízanta si musí záujemca pripraviť 200 až 300 tisíc dolárov. Táto investícia pokryje nákup licencie, aj náklady spojené s prevádzkovaním konceptu.

Logistika, doprava, technológie

Konkurenciu na poli dopravcov chce posilniť aj spoločnosť Flash, ktorá je európskym lídrom v poskytovaní profesionálnych dopravných služieb. Prostredníctvom franšízantov sa jej podarilo vybudovať globálnu logistickú sieť v 18 krajinách sveta. A ďalšie plány sú jasné. Počas nasledujúcich rokov chce vedenie spoločnosti pracovať na rozšírení logistickej siete otváraním franšízových dcérskych spoločností na vybraných trhoch. Medzi tie, o ktoré má veľký záujem, patrí aj  Česká republika a Slovensko. Investícia, ktorú bude musieť nový držiteľ franšízovej či master-franšízovej licencie konceptu Flash podstúpiť, bude súčasťou vyjednávania. Nejde o rozvoj siete úplne od začiatku. Flash už podporuje zákazníkov v Česku aj na Slovensku, a títo zákazníci budú odovdzaní tuzemským franšízantom.

Z Maďarska na náš trh mieri koncept Qjob, ktorý pomáha spájať firmy a ich zákazníkov v online prostredí. Prostredníctvom neho môžu ľudia nájsť odborníka, ktorý im pomôže vyriešiť problém, dokončit projekt. Poskytne im služby, ktoré aktuálne hľadajú. Rozhodnúť sa pre konkrétneho poskytovateľa sa zákazníci môžu na základe referencií, ktoré online nástroj Qjob zbiera a zverejňuje. Záujemcovia o obstaranie franšízovej licencie si ju môžu obstarať pre konkrétne mesto či oblasť, ale aj pre celú krajinu. Majitelia master-franšízovej licencie, ktorá im umožňuje budovať sieť v jednotlivých štátoch, môžu ďalej ponúkať klasické franšízové licencie ďalším partnerom. Cena sa odvíja od veľkosti oblasti, v ktorej chce franšízant pôsobiť. Nemala by mať menej ako 200 tisíc obyvateľov.

„Konceptom mieriacim svojim zameraním na firemných zákazníkov sa u nás dlhodobo darí, ako napríklad Tab Board alebo Extéria. Niektorým nahráva chuť podnikateľov vzájomne spolupracovať a rozvíjať podnikanie, iným legislatívne povinnosti. So značkami, ktoré majú záujem vstúpiť do Česka alebo  na Slovensko, k nám mieria príležitosti pre franšízové podnikanie v odboroch, v ktorých sme si to možno donedávna nevedeli predstaviť, aj keď na zahraničných trhoch sa im už podarilo vybudovať efektívne franšízové siete,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.


Príležitosť na podnikanie / Obstaranie master-franšízovej licencie predstavuje pre záujemcu vyššie obstarávanie náklady. Je to však investícia do podnikania, ktorá by mala v budúcnosti priniesť jeho majiteľovi vyššie zisky ako v prípade, keby bol klasickým franšízantom.