McDonald´s je môj koníček aj život
Neveril si, a predsa na začiatku 90. rokov Zoltán Vida uspel na konkurze medzi tisíckami záujemcov o prácu manažéra v spoločnosti McDonald’s. Dnes je úspešným franšízantom tejto ikonickej značky. V nitrianskom kraji má dnes už tri reštaurácie, ktoré patria medzi najlepšie v Čechách a na Slovensku. Jednou z nich je prvá slovenská prevádzka na diaľničnom úseku R1 – smer Beladice. Opýtali sme sa ho, ako sa mu s McDonald´s podniká.
Čo vás kedysi priviedlo k tomu, že ste sa odhodlali stať sa franšízantom siete McDonald´s?
Vždy som mal v sebe podnikateľského ducha. Pred 25 rokmi som mal to šťastie, že som bol súčasťou tímu, ktorý otváral prvý McDonald’s v Banskej Bystrici. Už vtedy som veľa čítal o tom, že McDonald’s funguje aj ako franšíza. Chopil som sa tejto príležitosti, od spoločnosti som odišiel, aby som sa ja sám stal podnikateľom, ktorý vlastní licenciu na prevádzkovanie reštaurácie značky McDonald’s. Od samého začiatku sa mi ten systém páčil, spôsob podnikania a všetko to, čo som videl zvonku. Nikdy to pre mňa nebola len práca. Je to môj koníček a život zároveň.
Ako dlho ste franšízantom McDonald´s a ako sa vám darí? Koľko reštaurácií máte dnes?
Svoju prvú prevádzku na Bratislavskej ceste v Nitre som otváral v roku 2001. Aktuálne prevádzkujem 3 reštaurácie McDonald´s. Všetky sú v nitrianskom kraji. Tá tretia bola otvorená 24. januára 2020 ako prvá diaľničná reštaurácia na Slovensku. Som rád, že výsledkami patríme k najúspešnejším McDonald’s franšízam na českom aj slovenskom trhu.
Aké boli vaše pracovné skúsenosti predtým, než ste sa stali franšízantom Mekáču? Približovali sa tomu, čo robíte dnes?
Moje skúsenosti boli úplne iné ako tie, ktoré by ste v oblasti gastra hľadali. Pôvodne som vyštudoval FTVŠ na UK, odbor telesná a branná výchova. Patrím ešte k starej generácii. Prišla revolúcia a brannú výchovu viac-menej zrušili. Zostala mi telesná výchova. Ale ani jeden deň som však telesnú neučil. Už v tej dobe, keď boli hranice otvorené prvý deň, sa mi podarilo zamestnať v jednom obchode, oproti ktorému bol McDonald’s. Začal som tam chodievať a to bol môj prvý kontakt s konceptom „fast food“.
Čiže ste McDonald´s najprv spoznali ako štandardný zákazník? Ako vaša cesta k vlastnej franšíze pokračovala ďalej?
Jedného dňa som listoval vo vtedajších novinách Práca a zrazu som uvidel celostranový inzerát s titulkom „McDonald’s Česká republika hľadá manažérov pre Slovensko“. Hovorím si, že napíšem a tam pošlem životopis. Bol som skeptický a veľmi som neveril, že ma vyberú. O to väčšie bolo moje prekvapenie, pretože zrazu niekto volá, že ak mám teda záujem, mám prísť do hotela Kyjev na námestí SNP v Bratislave. Prídem tam, všade balóniky McDonald’s a tisíc ľudí, ktorí sa uchádzali o tú istú pozíciu manažéra. Keď som sa pýtal, koľkých vyberú, povedali mi, že hľadajú šesť až desať ľudí. Skúšali na nás tímové práce a previerky typu „Čo by som si zobral na prázdny ostrov“. Trvalo to pol dňa. Nakoniec som sa dostal do užšieho výberu a pozvali si ma do najbližšej reštaurácie McDonald´s, do Brna. Dali mi uniformu, šiltovku, prezliekol som sa a poďme do práce. Prvý deň som celý deň strávil pri grile. Postupne som si, pravdaže, prešiel všetkými pracovnými pozíciami v rámci reštaurácie. Toto boli moje prvé kroky k vlastnej franšíze.
S akými problémami ste sa museli na začiatku svojho podnikania vysporiadať?
Za jednu z najväčších výziev, či už to bolo na začiatku podnikania alebo je to aj teraz, považujem personálnu oblasť. Teda schopnosť nájsť na pracovnom trhu dostatok šikovných a zodpovedných uchádzačov o prácu. Nábory a výber tých správnych kandidátov je základ úspechu. Práve na ľuďoch tento biznis stojí aj padá. Zákazník vie, prečo prichádza prvýkrát do McDonald’s, ale len vďaka kvalitnému personálu sa k nám znovu vráti.
Čo vás v začiatkoch najviac prekvapilo, či už pozitívne alebo negatívne?
Pozitívne ma prekvapilo, že aj napriek tomu, aká bola v tých časoch v našom regióne nezamestnanosť, tento biznis od začiatku fungoval. A to je dôkazom, že McDonald's je naozaj aj o emóciách a ľudia ho majú jednoducho radi.
Aké výhody vám franšíza ako podnikateľovi na slovenskom trhu prináša?
Zbavil som sa viacerých kardinálnych starostí. Ako franšízantovi vám na začiatku podnikania odpadnú mnohé povinnosti – ak chcete viesť podnikanie úspešne – napríklad, že nemusíte vyvíjať vlastné know-how alebo trápiť sa s marketingom. Bola to obrovská pomoc a je naozaj na nezaplatenie byť súčasťou už existujúcej silnej a úspešnej značky akou je McDonald´s.
Akú ďalšiu podporu ste od McDonald´s v začiatkoch dostali?
Hneď na začiatku som dostal takzvaný „checklist“, prvý bod, druhý bod... Teda zoznam vecí, ktoré musím spraviť, aby som mohol začať fungovať. Nemohlo sa preto stať, aby som na niečo zabudol. Nenastala situácia, že by ma niečo prekvapilo alebo zaskočilo – že aj to, či ono treba spraviť. Či už ohľadom logistiky, marketingu, personálu alebo právnych vecí. Bol to viac-menej návod, ako podnikať. Získal som vďaka tomu pevný základ a istotu.
Ako by ste to zhodnotili dnes, keď už v podstate všetko viete?
Je to nikdy nekončiaci proces vzájomnej spolupráce založenej na dôvere a dodržiavaní dohodnutých obchodných a zmluvných pravidiel. Je to ale zároveň neustála spoločná snaha patriť medzi najlepších v tom, čo robíme pre našich zákazníkov aj zamestnancov.
Čo by ste poradili všetkým tým, ktorí majú potenciálny záujem o licenciu McDonald´s? Na čo by sa mali prakticky pripraviť?
Celý proces prevzatia franšízy prebieha vždy veľmi profesionálne a na vysokej úrovni. Podpora nekončí ani v momente prevzatia reštaurácie. Každý franšízant má aj naďalej “po ruke” manažéra reštaurácie a obchodného konzultanta, ktorí sú permanentne k dispozícii a poradia vždy so všetkým, čo treba vyriešiť. Nie je sa teda čoho báť. Ja len poviem, že poďte do toho!
A čo taký pravidelný „dozor“ z centrály? Nemôže to byť pre niekoho problém?
Ak by to bol pre niekoho problém, to asi nebude potom úplne ideálny kandidát. V McDonald’s je “dozor” centrály braný ako nevyhnutná súčasť tohto biznisu, ale dôležité je zdôrazniť, že pozitívna súčasť. A to aj z pohľadu franšízanta, ako som už spomenul.
Za sebou máte, dá sa povedať, veľký úspech a môžete byť právom spokojný. Aké sú prípadne ďalšie vaše plány pod značkou McDonald´s?
Z dlhodobého hľadiska je mojím cieľom prevádzkovať svoje reštaurácie tak, aby v nich bola dodržaná požadovaná kvalita a servis, aby dosahovali čo najvyššie tržby, profitovali a robili dobré meno značke McDonald’s. Aj naďalej plánujem byť v rámci regiónu sociálne zodpovedným podnikateľom a podporovať dobré projekty či spoločenské aktivity. Dôležité bude tiež udržať existujúcu kvalitu služieb a starostlivosti o zákazníkov. Tiež samozrejme vysokú profesionálnu úroveň svojich zamestnancov. Som si vedomý, že v dnešnej dobe je najdôležitejšie neustále pracovať práve na spokojnosti zamestnancov. Vďaka čomu potom budú spokojní aj zákazníci. Budem rád, ak by sa mi zároveň podarilo šíriť aj naďalej odkaz zakladateľa McDonald’s o dôležitosti odhodlania a vytrvalosti v podnikaní. Práve kvôli tomu som sa rozhodol vydať knihu Ray Kroc „Tvrdo vydretý úspech“. Verím, že raz z nej bude bestseller na slovenskom knižnom trhu.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízing spôsobil revolúciu v globálnom podnikaní tým, že umožnil rýchlu expanziu s osvedčeným obchodným modelom. Objavte najväčšie franšízové siete, ktoré formujú priemyselné odvetvia po celom svete.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
V nákupnom centre Eurovea 2 sa pobočka McDonald's nedávno predstavila dizajnom, ktorý je inšpirovaný Mesiacom. Celkovo ide už o 41. reštauráciu na Slovensku.
McDonald's pokračuje v plánovanej expanzii. Na konci septembra otvorilauž už tridsiatu 39. reštauráciu, ktorá svoje miesto našla na dialnici.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.