Oxalis mieri ďalej do sveta
Ako sa momentálne darí sieti Oxalis na domácom trhu?
Začiatok roku nás zastihol vo svižnom tempe. Až do polovice marca sme realizovali nárast obratu vo výške cca 5 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019. Potom zasiahla epidémia a vyhlásenie núdzového stavu. Vzhľadom na to, že čaj i káva sú potraviny, vládne nariadenia vedúce k uzatvoreniu predajní sa ich netýkalo. Otvorení sme síce mohli byť, avšak v takmer ľudoprázdnych nákupných centrách, kde sa väčšina našich jednotiek nachádza. Limitom bola tiež prevádzková doba, ktorá bola vzhľadom k nízkej návštevnosti skrátená z obvyklých dvanástich hodín denne iba na sedem. Z uvedených príčin sme v dobe núdzového stavu v našom maloobchode realizovali tržby na úrovni zhruba 30 % dlhodobého normálu. Teraz už začíname vidieť svetlo na konci tunela. Obchodné pasáže sú už znovu otvorené, ľudia sa pozvoľna vracajú späť. Očakávame, že za tento máj by firma mohla byť súhrnne na cca 80 % obratu minuloročného mája. Ďalší mesiac je s ohľadom na neistú situáciu veľmi náročné predikovať.
Do akej miery zasiahli vaše predajne opatrenia prijaté vládou v rámci boja proti šíreniu koronavírusu?
Straty zatiaľ počítame vo viacerých tisícov eur. Presné vyčíslenie budeme schopní špecifikovať neskôr, nepoznáme prípadné úľavy na nájomnom, ktoré sme boli doteraz v minime prípadov. Bohužiaľ sa nás netýka vládny návrh na sanáciu časti nájmov pre uzatvorené podnikateľské jednotky. Mohli sme mať otvorené, aj keď z objektívnych dôvodov pri veľmi nízkom obrate. Pre viacerých zamestnancov je prevádzka nastavená na kurzarbeit. Tržby sú znížené, takže pomoc vlády je realizovaná. Aktuálne žiadame pre naše české pobočky tiež o desaťmiliónovú pôžičku v rámci programu COVID III. Veríme, že ju dostaneme. Táto hodnota by mohla byť veľmi vítanou injekciou pre rozbehnutie podnikania.
Z pohľadu skúseného franšízora, ako veľkú úlohu by v takejto dobe, ktorú momentálne tuzemskí podnikatelia zažívajú, podľa Vás mal hrať poskytovateľ licencií vo vzťahu k svojim franšízantom?
Franšízor by v tejto komplikovanej dobe mal o to viac hrať úlohu zastrešovateľa, ktorý obhajuje záujmy každého jednotlivého franšízanta. Čiže to znamená, že my sme za celú sieť zabezpečovali zostavenie žiadostí pre prenajímateľov s našimi požiadavkami, rozosielali sme ich a vyjednávali. Vstúpili sme do priameho kontaktu s vládou s dotazmi, ktoré sa konkrétne týkali našej špecifickej situácie. Informovali sme franšízantov o jednotlivých opatreniach štátu, dávali sme im detailné vysvetlenia. V priebehu núdzového stavu sme v ČR vstúpili do tzv. Iniciatívy – voľného združenia obchodov a sietí obchodov v nákupných centrách, ktoré obhajujú záujmy maloobchodných jednotiek.
Koľko franšízových predajní má Oxalis v súčasnosti na českom trhu? Ako sa vám darí na Slovensku?
V Českej republike prevádzkujeme 28 vlastných predajní, ďalších 7 na Slovensku. Okrem týchto vlastných jednotiek dopĺňa celú našu maloobchodnú sieť 30 franšízových prevádzok v ČR a 1 na východe Slovenska. Jadrom našej slovenskej investície je logicky Bratislava. Tam prevádzkujeme 4 predajne, ktorým sa až do korona kríze darilo výborne. Sieť dopĺňajú obchody v Nitre, Banskej Bystrici, Trnave a Košiciach (jediná franšíza), kde pomaly dochádzalo k stabilizácii a pozvoľnému rastu tržieb. Núdzový stav na Slovensku však predajniam zasadil tvrdú ránu. Nariadenia boli veľmi razantné a z hľadiska epidémie aj značne účinné. Tržby sa však prepadli až ku štvrtine bežného stavu. Našťastie boli od 20. mája otvorené obchodné centrá. Dúfam, že aj tu sa blýska na lepšie časy.
Aké sú plány ohľadom ďalšej expanzie? Je v oboch krajinách ešte potenciál rozširovať sieť?
Česko má iba desať miliónov obyvateľov. Domnievam sa, že je tu priestor maximálne na 65 až 70 špecializovaných predajní s čajom a kávou. Teraz sme na čísle 58 a z nášho pohľadu sa pomaly blížime k nasýteniu. Skôr ako otváranie nových a nových jednotiek sa budeme snažiť o lepšiu pozíciu v rámci súčasných nákupných pasáží. Na Slovensku je situácia obdobná. Naša maloobchodná vetva dosiahla počet 8, predpokladáme jej doplnenie maximálne o 3 až 4 jednotky. Rok sme pracovali na master-franšízovom manuále v angličtine a radi by sme celý koncept vyzdvihli do ďalších krajín. Chceli by sme hľadať partnerov v zahraničí, ktorí by otvorili aspoň jeden alebo niekoľko vlastných obchodov a potom ďalej vetvili sub franšízu.
Do obchodov ste v poslednej dobe uviedli niekoľko noviniek. Ako veľmi je dôležité podľa Vás aj v rámci franšízovej siete inovovať a obohacovať jej ponuku?
Počas minulého roka sme založili spoločný podnik Oxalis Cool Drinks na výrobu ľadových čajov a ľadových káv. Chladené nápoje sme priviedli na trh preto, že potrebujeme vykryť z nášho pohľadu hluchú sezónu, ktorou je leto. Vedľa segmentu hotových nápojov sme sa pustili aj do prírodnej kozmetiky so zeleným japonským čajom a s kolumbijskou zelenou kávou. Veríme, že rozšírenie produktového portfólia týmto smerom môže priniesť ďalší prírastok obratu. Aj keď sú čaje a kávy pomerne konzervatívne produkty a mnohí zákazníci často stále opakujú podobné nákupy, inovácie sú aj tak žiaduce. Vedľa týchto „štamgastov“ sú spotrebitelia, ktorí radi skúšajú nové chute a vône, v nových oblastiach pôvodu. Týmto vychádzame v ústrety evolučnými inováciám sortimentu, každý rok na začiatku sezóny v septembri prinášame paletu nových položiek. Na jeseň sme zároveň do celej maloobchodnej siete inštalovali obrazovky, na ktorých môžeme novinky podrobnejšie predstavovať, upozorňovať na ne. Nad tvárou predajní aj produktovou skladbou je potrebné stále premýšľať, optimalizovať ju. Aby sieť dlhodobo prosperovala, sú inovácie viac ako nutné.
Prečítaj články
Koncept krabičkovej diéty FITeat pôsobí zatiaľ u našich susedov v Českej republike. Do ďalších regiónov a na Slovensko chce vstúpiť vďaka franšízantom.
Franšízový reťazec Môjobchod v spolupráci s čerpacou stanicou Ava Jett vítajú nový koncept predajní.
Značka obchodov s alkoholickými nápojmi 1.Day má na trhu 88 pobočiek. Všetky prevádzkujú externí partneri, tri z nich sú 100% franšízové.
Sieť maloobchodných predajní Malina potraviny chce previesť zabehnuté pobočky na partnerov. Je novinkou v Katalógu franšíz.
Neponáhľať a franšízových partnerov si dôkladne preveriť. Taká je stratégia konceptu DietaFit pri rozširovaní siete.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Medzi veci, ktoré franšízantku spoločnosti NATURHOUSE Radku Tabačekovú prekvapili najviac, bola reakcia zákazníkov. Výživové poradenstvo nepoznali, pritom po ňom túžili.