Čajová franšíza ako investícia

Markéta Puzrlová sa stala franšízantkou nemeckej siete čajovní pred 3 rokmi, s firmou TeaGschwendner ale spolupracovala v oblasti veľkoobchodu už od roku 2011. Špecializovaný obchod s čajom v Prahe na Vodičkovej ulici otvorila v septembri 2014, prípravy na zahájenie prevádzky trvali tri roky. Ako sama hovorí, spoločnosť TeaGschwendner bola pre ňu láskou na prvý pohľad, takže vytrvala.
"TeaGschwendner som poznala z Nemecka. Už tam ma presvedčila predovšetkým vysoká kvalita výrobkov a služieb, ktoré sa na jednom z najnáročnejších trhov sveta ponúkajú zákazníkovi," spomína na svoje začiatky. Vyštudovala germanistiku, potom dva roky pôsobila v Jablonci nad Nisou ako úradníčka v štátnej správe. Medzitým ale hľadala vhodný podnikateľský koncept, vďaka ktorému by sa mohla postaviť na vlastné nohy.
Potom, čo našla možnosť obstarať si franšízu nemeckej značky TeaGschwendner, dospela k záveru, že čaj je pre ňu presne tým produktom, s ktorým sa bude môcť pri podnikaní stotožniť. A že značka prezentuje spôsob obchodovania, ktorý jej osobnosti bude sedieť. "Iný franšízový koncept som nezvažovala, vybrala som si TeeGschwendner," hovorí. Zo začiatku mala problém zohnať priestory v Prahe 1, ktoré by boli na dobrom mieste a za prijateľný nájom. Nakoniec sa "usadila" v centre českej metropole.
Zvykať si na riziko, že zákazníci neprídu
Problémy mala tiež s marketingom a PR, v tomto smere jej pomohla nemecká centrála. "Keď vstupujete na trh s neznámou značkou, vždy sa musíte pripraviť na problémy. Firma TeeGschwendner bola pred pár rokmi na českom trhu v podstate neznáma. To sa dnes hlavne medzi milovníkmi čaju, ktorí dbajú na kvalitu, podarilo zmeniť. Centrála TeeGschwendner dodáva dobré, štandardné služby, franšízant musí sám vedieť, čo potrebuje a nesie podnikateľské riziko," vysvetľuje Markéta Puzrlová.
Na riziko si musela zvykať i ona sama. Priznáva, že nie je súťaživý typ, a v podnikaní je to niekedy v neprospech. Získala ale slobodu a voľnosť. Ako matka dvoch detí si dnes môže sama organizovať čas ako sama uzná za vhodné. "Jediný pán je zákazník. I keď je to niekedy tvrdé, nemenila by som," tvrdí. Svoju franšízu považuje za dobrú investíciu. "Každý franšízant je v podstate menší či väčší investor, ktorý vkladá do značky peniaze a značke ich tým “zapožičiava. Od banky som si peniaze ale nepožičiavala.," hovorí s tým, že investície tohto druhu sa vracajú pomaly, návratnosť sa počíta v rokoch.
Napriek tomu si franšízing chváli. "Franšíza môže byť výhodná v tom, že sú rozdelené úlohy. V našom prípade nákup čaju, certifikácia BIO, celá administratíva spojená s dovozom potravín z tretích krajín, kontrolu kvality a akosti, to všetko rieši nemecký partner. My sa sústredíme na predaj a na obchod," vysvetľuje. I preto sa musí v odbore neustále vzdelávať.
"Český milovník čaju vie oceniť dobrý a kvalitný čaj. Vie posúdiť, čo mu ponúkate, či je cena prijateľná a aký máte sprievodný servis. Za to všetko je potom ochotný i platiť," hovorí pani Puzrlová. A dodáva, že Česi sú z úrovne produktov, služieb i interiéru špecializovanej predajne čajov nadšení.
Prečítaj články

Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Koncept krabičkovej diéty FITeat pôsobí zatiaľ u našich susedov v Českej republike. Do ďalších regiónov a na Slovensko chce vstúpiť vďaka franšízantom.
Franšízový reťazec Môjobchod v spolupráci s čerpacou stanicou Ava Jett vítajú nový koncept predajní.
Značka obchodov s alkoholickými nápojmi 1.Day má na trhu 88 pobočiek. Všetky prevádzkujú externí partneri, tri z nich sú 100% franšízové.
Sieť maloobchodných predajní Malina potraviny chce previesť zabehnuté pobočky na partnerov. Je novinkou v Katalógu franšíz.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.