Tvorba správneho firemného loga

Plánovanie robí majstra / Nájdite si čas a predtým ako sa pustíte do samotnej tvorby loga, uvažujte nad hodnotami vašej značky, princípmi, ktoré uznávate a tiež nad vašou cieľovou skupinou.
Nedeľa
27.11.2022
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
 

Firemní image je základem každé úspěšné firmy. Vytvoření pozitivního dojmu je proto životně důležité. Plánování a tvorba loga může být pro nové firm

Firemný imidž je základom každej úspešnej firmy. Vytvorenie pozitívneho dojmu je preto životne dôležité. Plánovanie a tvorba loga môže byť pre nové firmy vzrušujúcim počinom, je však dôležité, aby ste si pred začatím návrhu urobili domáce úlohy. Najlepšie je začať s objasnením si hodnôt, étosu a cieľovej skupiny vašej firmy. Keď sa perfektne pripravíte, môžete sa potom vydať na cestu k logu, pod ktorým vašu firmu bude trh poznať. Ako teda pristupovať k návrhu vášho budúceho loga?

Logá sa všeobecne delia do štyroch hlavných skupín:

Slovné značky

Prvým a najzákladnejším logom je textový symbol, inak známy ako „wordmark“. Slovná značka zobrazuje názov spoločnosti. Najrozpoznateľnejším a najjasnejším príkladom wordmarku je spoločnosť Google. My vo Franchsing.sk taktiež používame wordmark pre logo našej spoločnosti. Spoločnosti často používajú skrátený alebo skrátený "nickname" spoločnosti, aby sa definovali. Coca-Cola je slovná značka, ktorá tiež používa skrátenú verziu svojho názvu "Coke" v mnohých svojich marketingových aktivitách, reklamách a produktoch. Spoločnosti ako IBM, BBC a KFC používajú skratky na zjednodušenie názvu a imidžu značky.

Na odovzdávanie jemných oznámení je kľúčové písmo, mali by ste na to myslieť už pri výbere. Napríklad farebné názvy často znamenajú priateľskosť a zábavnosť. Tučné písma naznačujú silu a istotu. Zatiaľ čo kurzíva môže vyjadrovať luxus a kultivovanosť. Celkovou výhodou značky, ktorá používa slovné logo, je ľahká identifikácia a zapamätateľnosť.

Obrázkové značky

Druhá skupina logotypov je definovaná ako "piktogramové značky", teda tie založené na grafike. Jasnými príkladmi obrázkového loga sú logo s nahryznutým jablkom spoločnosti Apple, zlaté oblúky McDonald's, okná spoločnosti Microsoft a zelený robot systému Android. Tieto logá sú nezameniteľné a upozorňujú presne na typ a funkciu značky. Značky sú bohužiaľ závislé na určitej úrovni rozpoznateľnosti, aby boli široko účinné; na druhej strane sú však také logá veľmi vhodné pre nadnárodné korporácie, ktoré používajú obrázkové značky na definovanie svojho podnikania naprieč hranicami, jazykmi a rôznymi kultúrami.

Abstraktné značky

Tretím typom loga sú "abstraktné značky". Tieto logá idú o krok ďalej ako piktogramy, ktoré v podstate prenášajú názov značky do dizajnu. Abstraktné logo má geometrickú formu a má schopnosť odrážať a vyjadrovať, význam alebo emóciu značky. Príkladom môže byť trojcípa hviezda Mercedesu – predstavujúca krajinu, vzduch a more, alebo olympijské kruhy – predstavujúca jednotlivé kontinenty a farby vlajok sveta. Nie všetky úspešné abstraktné logá sú však dokonale geometrické.

Znak swoosh (vlnovka) značky Nike bol navrhnutý ako pocta okrídlenej bohyni víťazstva a údajne predstavuje oblúk pohybu. Logo značky Nike, akokoľvek je dnes úspešné, sa v čase svojho vzniku spočiatku stretlo s kritikou.

Toto ikonické logo navrhla v roku 1973 študentka grafického designu Carolyn Davidsonová. Zakladateľ spoločnosti Nike, Phil Knight, si vtedy nebol návrhom príliš istý, ale pretože im dochádzal čas na nájdenie dokonalého loga, povedali si, že „to bude stačiť“. Dizajnérka dostala za logo celých 35 dolárov. Vďaka celosvetovému úspechu bola Davidsonová za svoj návrh ďalej ocenená v roku 1983, kedy dizajnérka dostala špeciálny prsteň a 500 akcií Nike.

Emblémy

Štvrtou skupinou logotypov sú "emblémy". Emblém sa skladá z textu uzavretého do symbolu alebo erbu. Najlepšie si ho predstavíte ako znak vašej školy/univerzity alebo logo vášho obľúbeného športového tímu. Najlepším príkladom v obchode je emblém morskej panny kaviarne Starbucks. Ďalším ikonickým logom v tejto kategórii je znak motocyklov Harley Davidson. Hoci tieto štýly log môžu vyzerať nadčasovo a hrdo vystupovať s textom a dizajnom, pokiaľ sa to s nimi preženie, môžu často pôsobiť neprehľadne – najmä keď sa zmenšia na vizitku alebo vyšijú na uniformu.

Tieto štyri skupiny log nie sú to jediné, čo môžete pri tvorbe loga využiť. Existujú totiž aj iné typy a štýly. Možnosťou je tiež použiť kombinovanú značku, ktorá je zmesou slovného a obrázkového loga. Príkladom môže byť logo spoločnosti Burger King, ktoré tvorí názov spoločnosti vložený medzi žemle s hamburgermi. Nakoniec je potrebné dôkladne skúmať a spočítať si, čo je pre vašu firmu vhodné a čo najlepšie reprezentuje vaše publikum. Nebojte sa vyskúšať niekoľko rôznych návrhov a získať spätnú väzbu, než urobíte konečné rozhodnutie... pokiaľ vám však nedôjde čas ako spoločnosti Nike.


2v1 / Logo Burger King v sebe kombinuje 2 tipy – obrázkové aj slovné logo. Možno aj to ho robí nezameniteľným.

Populárne na fóre