Na trhu môže byť až 30 pobočiek
Ako ťažké je podľa vás v súčasnosti podnikať v gastronómii? Čo všetko ovplyvňuje chod vašich pobočiek?
Asi to nikdy nebolo ťažšie. Ak sme pred Covidom mali polotovary a hlavné vstupy ako napríklad olej, zemiaky, obaly... cenovo nastavené s dodávateľmi zmluvne, tak ceny platili minimálne rok dopredu, aj dlhšie. Dnes sa každý týždeň menia nejaké ceny, takže neustále musíme prehodnocovať a prepočítavať náklady. A samozrejme rozhodovať sa, ako často, a ako veľa zvyšovať predajné ceny produktov. Do toho vstupuje chronický nedostatok slušného a poctivého personálu, ktorý by naozaj chcel ochotne pracovať. A to nás ešte zatiaĺ nepostihla inflácia nájomného a zvýšené vstupy elektriny a poplatky za ne, ktoré prídu od nového roku. Pretože všetky naše stroje na prevádzkach šliapu na elektrinu. Takže ani netuším, ako to nakoniec dopadne začiatkom budúceho roka.
Je z vášho pohľadu dnes vhodný čas na začatie franšízového podnikania?
Ak niekto chce podnikať namiesto toho, aby bol zamestnaný, je v zásade jedno, kedy začne. Pretože každá doba má svoje plusy aj minusy. Naopak - v súčasnom ťažko predvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou. Pretože s nulovými skúsenosťami by som sa aspoň mohol spoliehať na svojho franchisora, že má dosť vlastných skúseností, aby ma viedol za ruku a previedol ma postupne cez všetky úskalia týchto dní, týždňov a mesiacov. My sme napríklad aj cez 2 ročné Covidové obdobie preplávali bez toho, aby sme museli prepúšťať čo i len jedného zamestnanca na prevádzkach. Nebolo to jednoduché, ale zvládli sme to a dávali sme noty aj našim franchisantom. Takže pri rozhodovaní sa v dnešnom čase by som sa určite zaujímal, ako sa moja vyhliadnutá franchísa správala (a ešte aj správa) v týchto ťažkých časoch.
Ako sa v súčasnosti darí značke Mr. Kebab na slovenskom trhu?
Ako som už spomínal, ustáli sme covidové obdobie, naučili sme sa predávať aj v úplne zavretých obchodných centrách tzv. cez okienko, vlastne u nás je to normálne cez pult, ale do tašiek, čo nebolo až tak náročné, keďže my stále fungujeme na jednorazových papierových obaloch aj pri otvorených foof courtoch. Rozchodili sme donášky, ktorých sme sa báli dlhé roky. Takže vo finále sme sa značne posunuli. Otvorili sme v Prešove novú franchísu, ktorá to bohužiaľ schytala presne pri nábehu 1. vlny Covidu, takže ich rozbeh bol značne ťažký a bolestivý. V súčasnosti sa ale všetkým prevádzkam Mr. Kebab darí, niektorým až prekvapivo dobre.
Úplnou novinkou je náš absolútne nový koncept PiPi GRILL, ktorý sme pripravili a zrealizovali tento rok a stal sa súčasťou jednej z našich prevádzok Mr. Kebab. Jedná sa o celodenný predaj grilovaných kurčiat s prílohami (nič viac, nič menej) v 4 rôznych chutiach marinovaných podľa vlastných receptúr (klasik, pikant, barbeque, orient). Prevádzka je aktuálne v plnom režime na skúšobné obdobie 2 rokov a pokiaľ sa ujme, bude zaradená do konceptu Mr. Kebab ako podružná pri väčších nájomných priestoroch.
Aký potenciál vidíte pre sieť Mr. Kebab na slovenskom a českom trhu? Koľko pobočiek by tam mohlo fungovať?
Potenciál je určite 20 až 30 prevádzok na Slovensku a 30 až 50 prevádzok v Čechách. Bohužiaľ sami nie sme dostatočne silní, aby sme to rozbudovali z vlastných síl, takže určite by sme uvítali aj vstup silnejšieho partnera pre náš rozvoj. Bohužiaľ - doba nepraje.
S akou podporou môžu franšízanti spoločnosti Mr. Kebab počítať od vás ako franšízora? Zmenilo sa to vzhľadom na súčasnú situáciu na slovenskom a českom trhu?
Na začiatku musí franchisant investovať stále svoje peniaze do postavenia svojej prevádzky. My mu pomáhame manažérsky, konzultačne, dostane od nás pracovné vizualizácie, konzultujeme výber dodávateľov, materiálov a pod. Veľkú podporu dávame novému franchisantovi pri otvorení prevádzky a pri nábehu do bežnej prevádzky. Tá podpora je jednak materiálna a marketingová, a hlavne personálna a zaškolovacia. A pokračuje to počas prevádzkovania ďalej hlavne silnou marketingovou podporou a neustálym vývojom nových produktov a možností predaja.
Prečítaj články
Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Fastfoodové franšízy sú v kurzu. Pre mnohých predstavujú šancu na rozbehnutie podnikania v gastroodbore. Jednou zo značiek, ktoré chcú na trhu ďalej expandovať je Mr. Kebab.
„Po dobu 6 mesiacov v čase pandémie sme franšízantom neúčtovali žiadne franšízové poplatky," prezrádza majiteľ a zakladateľ siete Mr. Kebab Ľubor Lelovits.
„Doba je bolestivá, ale o to viac sa snažíme náš koncept upravovať a posúvať ďalej. Spúšťame nové produkty a zaviedli sme nové služby,“ hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Syndróm vyhorenia v jednom odbore ho priviedol k úspechu a podnikaniu v inom. Ako dnes vidí svoje podnikanie pod značkou Mr. Kebab jeho zakladateľ Ľubor Lelovits?
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.