Gastro koncept, ktorý dominuje Bratislave
Cieľom zakladateľov franšízy Kaliforňan je priniesť ľuďom chute z celého sveta v jednej miske (bowl), ktorá by bola ako Kalifornia, takzvaný melting pot sveta a rozšíriť tak ponuku fastfoodových sietí u nás. „Koncept Kaliforňan jasne ukazuje, že ani jedlo so sebou z fast foodu nemusí byť zlé. Misky sú zdravšou alternatívou klasických obedov. Mäso je vysoko kvalitné, ingrediencie sú kreatívne farebné, šaláty sú čerstvé a omáčky dávajú každej miske individuálnu chuť, od aromatického chimichurri, cez krémový modrý syr až po pikantné habanero. Na svoje si prídu aj vegáni, a to vďaka širokej ponuke zeleniny a omáčok bez mlieka. Jedlo je zdravé, rozmanité a vhodné pre takmer všetky spôsoby stravovania,“ hovorí Michaela Smrtičová, ktorá je zodpovedná za rozvoj tohto konceptu na slovenskom trhu.
V súčasnej dobe u nás nájdeme celkovo osem pobočiek tejto značky, dve z nich sú v rukách franšízových partnerov. Aktuálne všetky fungujú v Bratislave, najviac ich je v okolí Starého Mesta, ale aj v štvrti Ružinov a Patrónka, kde pobočka začala prevádzku na konci septembra. Na programe dňa je tak expanzia aj mimo nášho hlavného mesta, a to do miest s viac ako 30 tisíc obyvateľmi. Tam by mali otvárať pobočky siete Kaliforňan franšízanti konceptu. „Vnímame potenciál k veľmi rýchlemu rastu, pretože ľudia sú dnes oveľa náročnejší a vyžadujú kvalitné potraviny, čo ukázala aj naša rekordná expanzia v Bratislave. Obracajú sa na nás ľudia z celej krajiny s tým, že im podobné možnosti stravovania v ich mestách chýbajú, takže vieme, že čas konať je TERAZ,“ prezrádza Michaela Smrtičová s tým, že po prvýkrát si vedenie spoločnosti franšízový systém vyskúšalo pri otváraní tretej bratislavskej prevádzky .
Znalosť mesta aj miestnej komunity
A dá sa povedať, že sa to oplatilo. Prvý franšízant totiž zaznamenal taký úspech, že tento rok plánuje otvoriť ďalšie dve pobočky. U budúcich franšízantov, ktorí svoje podnikanie rozbehnú v ďalších slovenských mestách, chce poskytovateľ licencie ťažiť z ich znalostí miestnych pomerov a tiež z toho, že sú súčasťou miestnej komunity. Pretože, ako Michaela Smrtičová poznamenáva, Kaliforňan je rovnako tak o jedle, ako o ľuďoch. „Veríme, že so správnymi partnermi môžeme zopakovať náš úspech vo všetkých lokalitách, ktoré otvoríme, a spoločne môžeme vybudovať značku, ktorá bude v krajine dominovať,“ dopĺňa.
Investícia, na ktorú sa budúci franšízant konceptu Kaliforňan musí pripraviť, sa pohybuje od 30 do 45 tisíc eur. Jej konečná výška sa odvíja od veľkosti pobočky a tiež vybavenosti kuchyne franšízovej prevádzky. Franšízant okrem know-how na prevádzkovanie pobočky Kaliforňan získa pripojením sa k sieti aj ďalšiu podporu. „Pred samotným otvorením pobočky poskytneme franšízantovi metodiku a základné údaje potrebné na vypracovanie podnikateľského zámeru, a tiež vykonáme analýzu vhodnosti lokality, v ktorej chce franšízant prevádzku otvoriť. Samozrejmosťou je pomoc so zariadením pobočky vrátane sprostredkovania dodávateľov zariadenia, školenie pre franšízanta aj jeho zamestnancov, zaradenie do dodávateľského reťazca a tiež marketingová podpora a pod.," dodáva Michaela Smrtičová.
Čo sa týka lokality, vzhľadom na to, že Kaliforňan je klasické obedové bistro zamerané na rýchle občerstvenie, mali by sa jeho prevádzky nachádzať na frekventovaných miestach v blízkosti kancelárskych alebo obytných budov. Priestory môžu byť rôzne veľké, od kamiónov s jedlom až po väčšie prevádzky s krytými miestami na sedenie.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Street food s možnosťou zostaviť si misku z čerstvých a zdravých surovín Bratislavčanov baví. Teraz sa franšíza rozrastá aj do ďalších miest a ponúka podnikat aj novým záujemcom.
„V tomto roku sa zameriame najmä na expanziu mimo Bratislavu. Chceme otvoriť štyri nové pobočky," hovorí Michaela Smrtičová z vedenia franšízovej siete Kaliforňan.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.