Franšízou si realizujú svoj sen
Podnikať skúšal už pred rokmi, pustil sa do predaja výpočtovej techniky, ale nezhody so spoločníkom ho donútili všetko prehodnotiť. Zakotvil s „určitou istotou“ v telekomunikačnej spoločnosti. Následne si prešiel niekoľkými obchodnými pozíciami, získaval nové skúsenosti, učil sa rozhodovať a byť viac zodpovední. „Samostatne podnikať som ale chcel celý život. K tomu čo mám dnes, ma doviedla určitá životná zmena, ale aj túžba skúsiť niečo nové, mať svoju slobodu, zodpovedať sa za svoje rozhodnutia primárne sám sebe. A tak som začal podnikať – pre mňa – v neznámych vodách, začal sa zoznamovať s novým prostredím.“
Franšíza bol ten správny krok
Marcel Šurka si zo svojho profesionálneho života priniesol mnohé devízy, ale rozhodol sa pre podnikanie v odbore, ktorý bol pre neho veľkou neznámou. Najskôr si otvoril vlastnú vinotéku, neskôr sa rozhodol podnikanie týmto smerom rozšíriť a pridal k tomu prevádzku formou franšízy. Opäť teda niečo, čo dovtedy nepoznal. V mnohých ohľadoch preto vlastne začínal od začiatku. „Pre franšízu som sa rozhodlo tiež z toho dôvodu, že spoločnosť 1. DAY má dobre fungujúcu a premyslenú obchodnú stratégiu, každý mesiac nám pripraví letákovú akciu, zabezpečí aj propagáciu formou billboardov. To je tá marketingová sila, ktorú som si pri prevádzkovaní jednej predajne nedokázal predstaviť… ako by som to zvládal, či časovo alebo finančne.“ V období, kedy sa rozhodoval o svojej ďalšej budúcnosti, a keď už prevádzkoval vinotéku, spoločnosť 1. DAY mu ponúkla spoluprácu v sektore alko/nealko. Mali záujem získať niekoho spoľahlivého, s určitými skúsenosťami, so záujmom a túžbou po vlastnom podnikaní. Okrem podpory v oblasti marketingu a zabehnutého systému vidí výhodu v tejto spolupráci tiež v tom, že zhruba 95 % tovarov do svojej novej prevádzky má možnosť odoberať priamo od jedného dodávateľa a v dopredu určený deň. Tým dodávateľom je práve materská firma 1. DAY, franšízor projektu.
Začiatky nie sú nikdy ľahké
S franšízovou prevádzkou s rozšíreným sortimentom začínal v Banskej Bystrici v roku 2018, a ako priznáva, zo začiatku nebolo všetko také jednoduché a priamočiare ako by chcel. „Ale tak to už pri rozbiehaní podniku proste chodí, človek sa zoznamuje s novými vecami, rieši drobné i väčšie problémy, vznikajú rôzne situácie, s ktorými sa nedá dopredu počítať. Ale postupne všetko ustálo a dospeli sme do okamžiku, kedy všetko funguje tak, ako by zhruba malo.“ Čo by dnes urobil inak? Možno by som bol dôslednejší v okamžiku zariaďovania predajne, kvôli nedodržaniu termínov dodávateľov totiž otvárali o dva mesiace neskôr. Ďalšia nová skúsenosť bola s personálom. Ako hovorí, teraz má stabilizovaný tím, ale začiatky boli komplikované. „Počas prvého roka sa tu vystriedalo desať ľudí, zistil som, že často zohrával úlohu nezáujem alebo nespoľahlivosť.“
Druhá prevádzka je už reálna
Medzi najbližšie plány do budúcnosti patrí otvorenie druhej pobočky, opäť franšízy na základe konceptu 1.DAY. Podľa Marcela Šurka, ktorý chce zatiaľ zostať v Banskej Bystrici, je mesto dosť veľké na to, aby sa tam úspešne zapojila aj táto predajňa. Nastavenie franšízovej zmluvy mu vyhovuje, spolupráca funguje ako si predstavuje a neúspech si nepripúšťa. „Myslím si, že výhody sú na mojej strane. Mám nové skúsenosti, viem ich zužitkovať, prvá predajňa je už zavedená, stojí za mnou preverený partner a podstatná je tiež veľkosť sortimentu, ktorý som schopný ponúknuť zákazníkom.“ Predajňa ponúka bohatý výber od lacnejších až po tie najdrahšie značky alkoholu a vín; nechýbajú tu ani pivá, nealko nápoje, cukrovinky, tabakové výrobky či darčekové koše. „Pobočku by rád otvoril ešte tento rok, ale závisí to predovšetkým na tom, aké priestory spoločne s 1. DAY nájdeme, ako budú vyhovovať obchodu a tiež riešim otázku prenájmu, aby cena bola na zodpovedajúcej úrovni.“
O zákazníkov sa človek musí starať, aby byli spokojní, aby sa vracali, odovzdávali ďalej dobré odporučenia. Marcel Šurka to vie. Reaguje na ich dopyt a požiadavky v sortimente a zaviedol, aj keď na úkor časti skladových priestorov, pobočku Zásielkovne – zákazníci si nakúpia cez internet, a buď si tovar nechajú poslať, alebo si ho v predajne vyzdvihnú podľa svojich možností.
Prečítaj články
Značka obchodov s alkoholickými nápojmi 1.Day má na trhu 88 pobočiek. Všetky prevádzkujú externí partneri, tri z nich sú 100% franšízové.
„Zmena zákazníckeho správania potvrdila, že rozšírenie sortimentu je správnou cestou pre nás i franšízantov," hovorí Pavol Kuľha, manažér pre expanziu a franšízing siete 1. Day.
Rozšírenie sortimentu predajní – zmena, ktorú franšízovému konceptu 1.Day priniesla „koronavírusová kríza“.
Utorok 22. októbra, deň, ktorý bude v bratislavskom hoteli Crown Plaza patriť franšizingu a výstave "Podnikajte s franchisingom". Aké značky návštevníci uvidia?
Sieť obchodov značky 1.day sa rozrastá. Najnovšie môžete nájsť v Banskej Bystrici a v Zlatých Moravciach. Spolu je ich už 68.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.