Nebáť sa, ísť si za svojim a vytvoriť vlastný štýl
Keď som sa rozhodol pustiť do podnikania v gastronomickom sektore, nebol som podnikateľským levom. Ale pohyboval som sa v úplne inom odbore – 14 rokov pracoval v reklame, veľa cestoval, spoznával. Vždy mal rád jedlo, jeho prípravu a všetko s tým spojené. „Prvý nápad bolo otvoriť si klasickú reštauráciu, veď jesť sa predsa musí a bude stále. Ale nechal som si poradiť a zacielil som nakoniec na v mnohých smeroch jednoduchší, princíp fast foodu,“ popisuje svoje začiatky v gastronómii Ľubor Lelovits s tým, že o kebabe vtedy nevedel skoro nič. „Ale zamiloval som si tú chuť čerstvo upečeného koreneného mäsa s vôňou orientu, páčila sa mi príprava pokrmov a bolo rozhodnuté,“ spomína.
Koncept slovenskej značky fast foodu Mr. Kebab sa však rodil postupne a najskôr vlastne prieskumnou metódou, keď v zahraničí Lelovits vyhľadával obdobné prevádzky a porovnával ich plusy a mínusy. Skoro si uvedomil, že niektoré veci chce a bude robiť inak, že jeho cieľom je moderný stredoeurópsky fast food na báze kebabu. Inšpirácia a nápady sa teda našli, ale realita bola odlišná.„Mentalita u nás je iná, a napriek tomu, že nás chuťovo kebab láka, bolo nutné náš koncept postaviť tak, aby miestnych zákazníkov prevádzka nijako neodradzovala. Máme moderné čisté prostredie, prepracovaný obalový program, bohatý sortiment ponuky a rôzne špeciality, kvalitné produkty a celkový vizuál prevádzok je jednoducho zapamätateľný a koncipovaný príťažlivo práve pre oko Stredoeurópana.“ Tomuto poznaniu však predchádzalo obdobie učenia, spoznávania a skúšania. Prax často poukázala na omyly, ktoré si nikto najskôr neuvedomoval, postupne sa dotiahla filozofia predaja, menila sa technologická časť prevádzky. Základný kebabový sortiment bol doplnený o špeciality z kuracieho mäsa, syrové pochúťky, zemiakové chuťovky a nealko nápoje, ale aj kávu a čaj.
Nie vždy všetko funguje podľa plánu
Prvé prevádzky Mr. Kebab boli otvorené na Slovensku v Košiciach, kde je aj sídlo spoločnosti. A keďže boli úspešné, začalo sa uvažovať o podnikaní aj za hranicami. V Maďarsku spoločnosť Mr. Kebab postavila vonkajší stánok, vzápätí v Budapešti predstavila svoj franšízový koncept. S dvoma franšízovými prevádzkami vstúpila aj na český trh, ale ako Ľubor Lelovits podotýka, tam prišlo nepríjemné ponaučenie. „Naši partneri zrejme podcenili náročnosť tohto typu podnikania, neusmernili marketingovú stratégiu a tiež sa pustili hneď do dvoch prevádzok naraz, čo sa neosvedčilo. A ja som tiež nebol dôsledný, ako som mal byť, a teda došlo k uzatvoreniu oboch franšíz. Ale nevzdávam to, tvrdím, že sú to nutné podnikateľské skúsenosti a dokonca - čo vás nezabije, to vás posilní.“
Franšízanti konceptu Mr. Kebabse sa musia zžiť s nastavenou stratégiou aj filozofiou spoločnosti. Na Slovensku sa osvedčil pevne daný koncept a funguje výborne. Toto základné nastavenie je podstatné – nemeniť neustále podmienky, kvalitu, produktov, nepodliezať s cenami konkurenciu. „Nemôžete z drahších a kvalitných vstupných surovín vyrábať lacný produkt iba preto, že konkurencia pri vedľajšom okienku predáva nekvalitné za polovičnú cenu. Tak to nejde. Proste každý máme svoju cieľovú skupinu zákazníkov,“ upozorňuje Lelovits. V mnohých ohľadoch je koncept pevne nastavený, ale s ohľadom na krajinu či región svojej pôsobnosti si zahraničný franšízant môže dohodnúť určité percento odlišnosti v produktoch lokálnych chutí, ale opäť za podmienky prísneho dodržania kvalitatívnych parametrov systému. Prispôsobiť sa franšízant musí tiež v marketingových aktivitách, ktoré nesmú zákazníkov prehlcovať. Na Slovensku je preferovaná maximálne jedna marketingová akcia za štvrťrok a tento trend sa osvedčil.
Nové franšízy budú otvorené ešte tento rok
Spoločnosť Mr. Kebab má v úmysle rásť, a to nie iba v rámci rodného Slovenska. Aktuálne sa však práve tu začínajú pripravovať na otvorenie dve franšízy - jedna v Prešove a druhá v Košiciach. Zahraničné franšízové prevádzky sú však aj naďalej v pláne – vážni záujemcovia prichádzajú z Poľska, Ruska a veľký záujem je aj zo severských krajín, kde by kebabový fast food bol v mnohých regiónoch gastronomickou novinkou.
Prečítaj články
Popularita kebabu je v posledných rokoch v strednej Európe veľká. Grilované kurčatá tu zase majú tradíciu. Práve na to vsádza franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
„V súčasnom nepredvídateľnom období by som si ako začínajúci podnikateľ prioritne vybral franchísu pred samostatnosťou," hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Fastfoodové franšízy sú v kurzu. Pre mnohých predstavujú šancu na rozbehnutie podnikania v gastroodbore. Jednou zo značiek, ktoré chcú na trhu ďalej expandovať je Mr. Kebab.
„Po dobu 6 mesiacov v čase pandémie sme franšízantom neúčtovali žiadne franšízové poplatky," prezrádza majiteľ a zakladateľ siete Mr. Kebab Ľubor Lelovits.
„Doba je bolestivá, ale o to viac sa snažíme náš koncept upravovať a posúvať ďalej. Spúšťame nové produkty a zaviedli sme nové služby,“ hovorí Ľubor Lelovits, majiteľ Mr. Kebab.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Prajeme všetkým našim priaznivcom z radov čitateľov a klientov úspešný vstup do nového roka 2024.