Čistá bielizeň, čistý zisk
Nedostatok času, menšie bývanie a rastúce ceny elektriny. Práve na tieto faktory ovplyvňujúce náš každodenní život sa snažia reagovať hneď niekoľké franšízové siete. Patrí medzi ne aj tá, za ktorou stojí svetoznámy výrobca elektroniky, značka LG. Pred niekoľkými rokmi vytvorila koncept samoobslužných práčovní LG Laundry Launch. Prvá pobočka bola otvorená v roku 2012 v New Yorku, o tri roky neskôr vznikla prvá práčovňa tejto siete v Európe. Pilotná prevádzka bola otvorená v chorvátskom hlavnom meste Zadar, a to vďaka spoločnosti Bright World, ktorá sa stala držiteľom master-franšízovej licencie a je zodpovedná za rozvoj siete v jadranskom regióne.
Počas niekoľkých mesiacov zahájila v Zadare prevádzku aj prvá franšízová pobočka. O rok neskôr bola firma Bright World menovaná franšízorom pre všetky krajiny strednej a východnej Európy. „K tomuto kroku sme dospeli na základe úspešného vstupu na chorvátsky trh, kde sme boli veľmi aktívny. Zorganizovali sme sériu vzdelávacích seminárov pre záujemcov o podnikanie pod našou značkou. Na základe toho sme boli presvedčení, že sme pripravení prevziať zodpovednosť za rozvoj siete v celom regióne CEE,“ vysvetľuje Mario Martinek, majiteľ spoločnosti Bright World.
Rozvoj franšízovej siete sa ukázal ako správny krok aj mimo chorvátsky trh. V roku 2017 master-franšízant Bright World podpísal franšízovú zmluvu na otvorenie pobočky LG Laundry Lunch v Podgorici, hlavnom meste Čiernej Hory. V nasledujúcom roku bola podpísaná regionálna franšízová zmluva pre Srbsko, kde začala nedlho potom fungovať pobočka v Belehrade. „S niekoľkými pobočkami, ktoré sa osvedčili v rámci testovania na rôznych trhoch, vidíme, že táto zisková a cenovo dostupná franšíza, má potenciál pre rozvoj aj vo všetkých ostatných krajinách strednej a východnej Európy,“ hovorí Martinek.
Rýchly návrat investície
Pre záujemcu o franšízu je dobrou správou, že prevádzkovanie pobočky nezaberie veľa ich času. Je teda pomerne jednoduché obstarať si franšízu ako doplnok k inému podnikaniu. Koľko je potrebné do rozbehnutia pobočky LG Laundry Launch investovať? Tí, čo by chceli otvoriť samoobslužnú práčovňu so štyrmi práčkami, štyrmi sušičkami a elektronickým meničom peňazí, si musia pripraviť zhruba 20 tisíc eur, z čoho 16 tisíc pôjde na financovanie technológií a zvyšné 4 tisícky na úpravu vnútorného dizajnu pobočky. Práčovňa s dvoma pračkami, dvoma sušičkami a žehliacou doskou, franšízanta vyjde 12 tisíc eur. Ako poskytovateľ licencie upozorňuje, na začiatku je potrebné disponovať uvedenými finančnými prostriedkami a tiež mať k dispozícii krátkodobé likvidné prostriedky, ktoré zaistia počiatočnú prevádzku novo otvorenej pobočky. „S návratom investície môže majiteľ franšízy počítať v priebehu 12 mesiacov,“ dopĺňa Martinek.
Najdôležitejšou úlohou franšízového partnera je nájsť vhodný priestor. Ten by mal mať minimálne 30 m2 a mal by sa nachádzať v atraktívnej lokalite. Vzhľadom na to, že v práčovni je možné vyprať a usušiť aj rozmernú bielizeň, ako sú napríklad lôžkoviny či perové bundy, sú ideálnym miestom pre prevádzku LG Laundry Launch rezidenčné oblasti, študentské internáty alebo ubytovne. Skvelou voľbou však môžu byť aj turistické strediská, kde môžu služby samoobslužnej práčovne využívať majitelia ubytovacích zariadení či turisti. „Naša spoločnosť záujemcom o licencie okrem už spomenutého zariadenia poskytne tiež pomoc pri výbere vhodného miesta, zariadení interiéru a tiež s údržbou strojov,“ dopĺňa Mario Martinek s tým, že franšízanti získajú tiež marketingovú podporu.
Domáce práce s kávou v ruke
Ako Martinek upozorňuje, v prvých piatich rokoch sú chyby na prístrojovom zariadení pobočky kryté poistením či zárukou. Jediné náklady, s ktorými musí franšízant počítať, sa týkajú nájmu, poistenia, energie, vody a čistiacich prostriedkov. Práčovňa funguje 24 hodín, a to bez nutnosti prítomnosti akéhokoľvek zamestnanca. Stačí tak napríklad zamestnať iba na čiastočný úväzok pracovníka, ktorý sa bude starať o čistotu pobočky a pravidelnú údržbu.
Cieľom spoločnosti LG bolo nie iba vybudovať sieť práčovní, ale tiež vytvoriť pre užívateľov príjemné prostredie. Preto v pobočkách LG Laundry Lunch majú zákazníci prístup na internet, môžu sledovať televíziu, majú k dispozícii kávovar. „Vďaka tomu už nie je potrebné pranie bielizne v práčovni považovať za stratu času, ale za spôsob, ak voľný čas tráviť. Vidím to ako ďalší dôvod, prečo k nám ľudia prídu a vrátia sa,“ dodáva Mario Martinek.

Prečítaj články

„Naši franšízanti sú obvykle v pluse od prvého dňa a investície do počiatočných skútrov sa vrátia do 20 mesiacov,“ hovorí Eyþór Máni, CEO spoločnosti Hopp.
Nová franšíza Hopp osloví tých, ktorí dokážu myslieť mimo zabehnutých koľají. Podnikateľov potešia aj nízke vstupné náklady. Ako to rozbehnúť s Hoppom?
„Sme jedinou franšízovou sieťou v odbore v EÚ, ktorá ponúka jednoročné skúšobné obdobie „partnerstva“, hovorí Radek Straka, majiteľ franšízy Extra Services.
Vedenie siete Extra Služby mierne upravilo nastavenie celého franšízového konceptu. Za posledný rok počet franšízantov a partnerov výrazne narástol.
Franšízová sieť Extra Služby vstúpila na náš trh s prvou prevádzkarňou Extra Sťahovanie v Bratislave. Akú podporu ponúka svojim franšízantom?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?