Veterán v 32 rokoch

Jeho pracovné kráľovstvo leží neďaleko finančného centra Los Angeles. Keď vystupuje v čiernom tričku a teniskách zo svojho auta značky Tesla, víta ho skupina zamestnancov v oranžových košeliach s nápiseom Sky Zone. Za chvíľu do parku Sky Zone po celej krajine dorazia stovky detí medzi 6 a 17timi rokmi, aby si užili chvíľu pri pohybe, ktorý okrem zážitkov dodáva návštevníkom Sky Zone pocit slobody a výnimočnosti. Tridsaťdvaročný Jeff Platt je generálnym riaditeľom franšízovej siete Sky Zone, ktorá patrí medzi TOP 50 franšíz v Amerike. Má viac ako 100 franšízových pobočiek v USA, Austrálii, Kanade, Mexiku, Chile, Kuvajte, Saudskej Arábii a Británii.
Jeff Platt začal svoj prvý trampolinový park prevádzkovať už v 22 rokoch. Reťazec špecializovaných telocviční sa od vtedy rozrástol z dvoch pobočiek do súčasných 176 "skákacích parkov" nie iba v Spojených štátoch. Ich návštevnosť v tomto roku sa odhaduje celkovo na 25 miliónov ľudí, ktorí zaplatia za vstupenky asi 300 miliard dolárov. V minulom roku parky Sky Zone v USA dosiahli tržby vo výške 50 miliónov dolárov, z toho 20 % činil čistý zisk, uvádza magazín Forbes.
Milión dolárov za prvý rok
"Chceme vytvoriť svet, kde sa každý deň hraje," hovorí Platt. Priznáva pritom, že jeho firmu zaskočil bleskový nástup konkurencie po tom, čo sa im začalo dariť. Momentálne konkurencia prevádzkuje v USA 75 % zábavných skákacích parkov, spoločnosť CircusTrix napríklad prevádzkuje tiež 80 športových herní. Sky Zone sa preto v marketingu zameriava na tínedžerov, s ktorými sa snažia komunikovať cez YouTube či Snapchat. Firma vyvíja tiež nové herné nástroje pre zákazníkov, medzi novinky by mala čoskoro patriť elektronika, ktorá bude sledovať a merať výkon jednotlivých návštevníkov parku.
Značku Sky Zone priviedol na svet v roku 2002 Jeffov otec Rick. Na prvý park si požičal financie od príbuzných výmenou za sľub, že o pôžičke nikomu nepovie, pretože by ich okolie mohlo považovať za šialených. Prvými zákazníkmi boli deti z neďalekého skateboardového parku, za vstup zaplatily 8 dolárov. Nárast popularity nového športu v LA bol ale veľmi rýchly a Platt sa preto rozhodol firmu rozšíriť cez franšízový koncept. Počas jediného mesiaca naštívilo parky Sky Zone v roku 2014 tisíc ľudí, za ďalší mesiac ich bol dvojnásobok, po troch mesiacoch a televíznej reklame už bola návštevnosť za hranicou 10 tisíc ľudí.
„Všetci moji kamaráti pracovali pre spoločnosť Goldman Sachs, boli právníkmi alebo chodili na obchodné školy a ja som bol riaditeľom nejakého zábavného parku,“ spomína Platt na svoje začiatky.
Tržby v prvnom roku dosiahli milión dolárov. Jeff teda ešte študoval v St.Louis, kde na vlastné prekvapenie pri jednom stretnutí presvedčil investorov o výhodnosti konceptu, a s ich pomocou postavil prvý park vo vlastnej réžii. Výsledky opäť predbehli všetky očakávania. Pobočka v St.Louis generovala v prvom mesiaci zisky vo výške viac ako 220 tisíc dolárov. V roku 2006 Jeffova matka dostala rakovinu a jeho otec sa z podnikania stiahol. Do vedenia firmy sa nevrátil ani po smrti pani Plattovej v roku 2009. Celá prevádzka zostala v rukách Jeffa Platta.
Hlavou proti konvenciám aj stene
"Nevedel som, čo robím. Všetci moji kamaráti pracovali pre spoločnosť Goldman Sachs, boli právníkmi alebo chodili na obchodné školy a ja som bol riaditeľom nejakého zábavného parku," spomína. Jeho podnik ale rástol a nasledovalo preto rozhodnutie o založení franšízovej siete. Model bol jednoduchý: každý franšízant zaplatil od 40 do 60 tisíc dolárov za licenciu, potom odvádzal 6 % z predaja a 2 % platil do národného marketingového fondu. Majitelia parkov súhlasili s kúpou tovarov a zariadenia od značky Sky Zone.
Základnou stratégiou rozvoja konceptu Sky Zone je stále dobývanie nových krajín a trhov poskytovaním franšízových licencií. Firma pôsobiaca na pomedzí fitness a zábavy chce ďalej expandovať. Konkurencie a firiem s podobným názvom sa vraj už nebojí. Ctí aj kultúrne rozdiely. Sky Zone sa darí aj v Saudskej Arábii, kde sú oddelené hodiny určené pre mužov a hodiny pro rodiny.
Špecifikum má tiež Austrália, kde zaviedli novú výkonnostnú disciplínu - hráči pri nej vybiehajú z trampolín na kolmú stenu. "Vytvorili sme multimiliardový biznis a úplne nové odvetvie, takže dostatok priestoru pre rozvoj určite stále existuje," dodává Jeff Platt, ktorý je aj napriek svojej mladosti skutočným veteránom v mladom športovo-zábavnom odvetví.
Prečítaj články

Počet obéznych ľudí stúpa a s tým aj podnikateľský potenciál výživových poradní. Ako je na to pripravený koncept franšízy Naturhouse?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Hladká koža bez chĺpkov a nedostatkov sa stále nosí. Aby taká pokožka aj zostala, je potrebné procedúry opakovať. Presne na tom stojí DepilConcept.
Nutriadapt Clinic má na Slovensku dvadsaťdva pobočiek, ktoré spravuje manažér franšízovej siete Tibor Lipiansky. Ako vyzerá jeho spolupráca s franšízantmi?
Iba 4 z 21 poradní, ktoré pod touto značkou fungujú, prevádzkuje sám master-franšízant. Zhruba 70 percent poradní vedú ženy.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?