Úspech znamená naplnenú kapacitu kliník
Vaše centrá sa nazývajú kliniky, vysvetlíte prosím, čo tento pojem zastrešuje?
Na Slovensku a niektorých okolitých krajinách je toto označenie vnímané ako miesto, kde sú poskytované odborné služby a dochádza ku komplexnej spolupráci odborníkov z rôznych odborov a profesií, čo samo o sebe zaisťuje vysoký štandard starostlivosti. Našou filozofiou je vzájomné prepájanie oblastí a využívanie synergických efektov, ktoré našim klientom v konečnom dôsledku poskytujú oveľa kvalitnejšie a účinnejšie riešenia a napomáhajú efektívne dosiahnuť ciele, ktoré si klient vytýči. Chceme, aby naši klienti vedeli, že v našich klinikách nájdu nielen odborné rady, ale aj vzájomne integrované služby, ktoré dohromady tvoria unikátny ucelený systém starostlivosti o celé ich telo, a to ako z pohľadu úpravy hmotnosti, kondície, zdravia, tak aj vzhľadu samotného. V našich klinikách pracujú tímy odborníkov, ktorí spolupracujú na diagnostike, pláne riešenia a na prevencii problémov. Naším mottom je: Cítiť sa skvele vo svojom tele v každom veku a v každej situácii. Za celým konceptom a kvalitou poskytovaných služieb Nutriadapt stojí vedecko-lekárska rada, zložená z odborníkov na dané služby. Využívame súbor najnovších vedeckých a lekárskych poznatkov moderného výživového poradenstva v kombinácii s najmodernejšími technológiami neinvazívnej prístrojovej celostnej a anti-aging čiže omladzujúcej kozmetickej starostlivosti. Nie sme však klinika zdravotníckych služieb v zmysle našej legislatívy, v našom prípade sa jedná iba o viazané živnosti.
Ako dlho sú v priemere ľudia vašimi klientmi?
Prax nás naučila, že používanie priemeru nie je v našom obore celkom šťastné. Navyše v každej oblasti je dĺžka starostlivosti iná, a teda číslo by mohlo byť zavádzajúce alebo by nemalo žiadnu výpovednú hodnotu. Dĺžka starostlivosti závisí od mnohých faktorov. Na poskytovanej službe, na vstupnom stave klienta, na jeho individuálnych potrebách, na jeho miere spolupráce s odborníkom. Navyše každý klient má svoje vlastné tempo v reakcii na aplikovanú metódu. Mohli by sme vymenovať veľa ďalších faktorov, ktoré majú vyššiu či nižšiu mieru vplyvu na dĺžku starostlivosti. Všeobecne platí, že s klientmi pracujeme od jednotlivých procedúr až po niekoľkoročnú spoluprácu naprieč všetkými službami.
Aké ukazovatele sú teda podľa vás relevantnejšie ako merítko úspešnosti?
Oveľa dôležitejším číslom pre vlastníka kliniky, teda franšízanta, je množstvo spokojných klientov, ktoré ovplyvňuje veľkosť a rast aktívneho klientskeho kmeňa. Táto úspešnosť má potom vplyv na „obsadenosť kalendára” teda efektívne využitie celej prevádzkovej doby.
Drvivá väčšina našich kliník sa dnes pohybuje na 90% využiteľného prevádzkového času, a to bez ohľadu na sezónne výkyvy niektorých služieb. Vďaka kombinácii výživového poradenstva, celostnej prístrojovej starostlivosti a anti-aging kozmetík môžu byť zdroje efektívne podľa potrieb riadené a preskupované. Pripomeňme si, že franšízová sieť Nutriadapt ako jedna z mála zaisťuje centrálne potenciálne kontakty na klientov, teda prispieva k rastu klientskeho kmeňa.
Kde teraz vidíte najväčší priestor na rast siete?
Máme vytýčené tri hlavné linky pre rast siete: prvá je teritoriálny rast v rámci už existujúcej siete v Česku a na Slovensku. Tu máme ešte niekoľko málo miest, kde by sme radi privítali nových franšízantov. Ďalej sú to nové služby, ktoré boli v posledných mesiacoch pilotne otestované a zavedené do časti franšízovej siete. Tie chceme implementovať na každú z našich kliník, čo vo väčšine prípadov znamená realokáciu kliniky do miest, ktoré budú ponúkať väčšiu prevádzkovú plochu. Tretím cieľom je expanzia do ďalších krajín Európy.
Aká je priemerná ziskovosť kliniky? Za ako dlho zhruba sa investícia vráti a s akými zárobkami môže franšízant počítať?
Ziskovosť aj návratnosť sa odvíja od mnohých faktorov a ani v tomto prípade by nebolo šťastné siahať k priemeru, ktorý by mohol byť značne zavádzajúci. Oba tieto faktory závisia od veľkosti a zariadenia prevádzky, na počte zamestnancov, na službách, ktoré sú na klinike alokované, na erudovanosti špecialistov a ich schopnosti hľadať pre klienta optimálne riešenie, na spôsobe, akým dá franšízant vo svojej lokalite o sebe vedieť. Rovnako ako v každom inom biznise je to o správnom manažmente ľudí a financií.
S mnohým sme schopní novým franšízantom pomôcť. Máme systém vzdelávania a individuálneho zácviku, čím odovzdávame nováčikom množstvo skúseností a významne im znižujeme podnikateľské riziko neúspechu. Máme franšízantov, kde návratnosť investície bola iba niekoľko mesiacov. Zaujímavé je, že nezriedka išlo o veľmi mladých, neskúsených podnikateľov s veľkým elánom a odhodlaním uspieť. Niektorí z nich dokonca vzišli z radov zamestnancov kliniky, kde sa najprv pohybovali na pozícii špecialistu či asistentky.
V čom si myslíte, že je vaša ponuka služieb a produktov ojedinelá, s čím môžu franšízanti počítať ako s veľkou výhodou oproti najrôznejšej konkurencii?
Máme unikátny koncept vzájomne prepojených služieb, ale u všetkých je jeden spoločný menovateľ – výživa. Výživa neovplyvňuje iba hmotnosť, ale má nezanedbateľný vplyv aj na stav, vzhľad a kvalitu pokožky celého tela i pleti tváre. Táto myšlienka stála za vznikom úplne unikátneho konceptu a prepojeniu služieb do troch základných pilierov. Prvým je úprava hmotnosti, čo je nielen chudnutie, ale aj priberanie na váhe. Ďalej je to zlepšenie stavu pokožky a podkožia tela, čo predstavuje napríklad redukciu celulitídy a spevnenie pokožky. Najmladšou službou je anti-aging kozmetická starostlivosť, zameraná na vypnutie, pozdvihnutie a omladenie pleti. Neustále vyvíjame nové služby, ktoré sú vzájomne previazané a ktoré klienti veľmi oceňujú. Napájanie nových služieb nielen zlepšuje schopnosť zvyšovania príjmov, ale zároveň pomáha eliminovať sezónne výkyvy a stabilizovať mesačné príjmy.
Aký typ osobnosti je vhodný pre úspešnú franšízovú spoluprácu?
V praxi sme sa už mnohokrát presvedčili, že vôbec nie je dôležité, s akými vstupnými skúsenosťami a z akej profesie k nám franšízanti prichádzajú. Oveľa podstatnejšie sú vlastnosti ako vytrvalosť, otvorenosť, schopnosť učiť sa novým znalostiam a zručnostiam a v neposlednom rade vedieť používať zdravý sedliacky rozum. Vhodnou stratégiou pre menšie mestá je, ak franšízant ovláda aspoň jednu z poskytovaných služieb na hlbšej praktickej úrovni. V našej sieti máme napríklad franšízantku, ktorá pôsobila na malej prevádzke najprv ako výživová špecialistka, potom sa stala majiteľkou tejto poradne a dnes pôsobí na zdieľanej pozícii majiteľka – asistentka. Vďaka tomuto šikovnému kroku má dnes skvelý a komplexný prehľad o chode kliniky a správaní personálu. Stojíme si za tým, že žiadna pozícia nie je u nás podradná a každá prispieva svojím dielom do spoločného úspechu. Vo väčších mestách a oblastiach, kde je zriaďovaná priestrannejšia klinika s viacerými zamestnancami, sa naopak lepšie presadzujú jedinci s manažérskou skúsenosťou.
Ktorá franšízová spolupráca vám v poslednej dobe robí najväčšiu radosť?
Bolo by absolútne nespravodlivé a nemožné vymenovať len jeden príklad spolupráce. To, čo nám robí najväčšiu radosť, je stabilný tím franšízantov, ktorí s nami ako s franšízorom, ale aj vzájomne medzi sebou spolupracujú a zdieľajú si svoje skúsenosti a know-how. Robí nám samozrejme radosť dôvera našich franšízantov v to, čo robíme, a aké služby zavádzame. Je to predovšetkým ich odhodlanie investovať do zväčšovania prevádzky, ochota presťahovať sa do väčších priestorov, nakúpiť nové technológie, prijať ďalších zamestnancov a prevádzkovať ideálne všetky tri základné služby na jednom mieste.
Prečítaj články
Nutriadapt Clinic má na Slovensku dvadsaťdva pobočiek, ktoré spravuje manažér franšízovej siete Tibor Lipiansky. Ako vyzerá jeho spolupráca s franšízantmi?
Iba 4 z 21 poradní, ktoré pod touto značkou fungujú, prevádzkuje sám master-franšízant. Zhruba 70 percent poradní vedú ženy.
Franšízová sieť Nutriadapt funguje na trhu od minulého decembra. Aký bol pre ňu rok 2020 a čo chystá ďalej?
„Telefonické a online konzultácie sme vnímali ako doplnkovú službu. Uplynulé týždne však potvrdili perspektívu tohto segmentu," hovorí Marta Nosková, konateľka franšízovej siete Nutriadapt.
Nariadenia vlády budú ešte nejakú chvíľu ovplyvňovať podnikanie na Slovensku. Franšízy hľadajú nové cesty k zákazníkom. Môžu sa im hodiť aj v budúcnosti?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť s jazykovými kurzami Zaraz v posledných rokoch rastie v zisku až o 70 %. Dve prosperujúce pobočky vedie Eva Králová, ktorá nám prezradila, prečo by svoju prácu nemenila.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.