História franchisingu
V stredoveku licencie na uskutočňovanie určitej činnosti (napr. využívanie lesov za poplatok alebo poskytovanie služieb, organizovanie trhov, obchod v danej oblasti a pod.) udeľoval králi alebo vrcholný cirkevní predstavitelia. V 19. storočí sa poskytovatelia licencií vyberali predovšetkým z predstaviteľov remeselných cechov v britskom City, ktorí – po zaškolení – udeľovali remeselníkom povolenie na uskutočňovanie činnosti.
Americké korene
Ak vezmeme v úvahu rozmach, s akým sa vytvárali franchisové systémy v USA, niet divu, že táto krajina býva uznávaná za kolísku moderného franchisingu. Hoci McDonald`s je najpopulárnejší príklad podnikania na základe licencie, franchising má dvoch úplne iných amerických otcov: Izaka Singera, Johna S. Pembertona. Prvý z nich bol výrobcom šijacích strojov. V polovice 19. storočia vytvoril sieť distribútorov (angl. dealers), ktorí za poplatok mohli predávať jeho produkty v určitej oblasti. Koncom tohto storočia John S. Pemberton, vynálezca najpopulárnejšieho nápoju sveta – Coca-Coly – sa rozhodol sprístupniť svoj know-how producentom nápojov, ktorí vďaka tomu mohli vyrábať i predávať úplne rovnakú Coca-Colu, ako vymyslel Pemberton.
V 30. rokoch 20. storočia rozvoj motorizácie prinútil výrobcov automobilov hľadať nové spôsoby predaja. Ako skvelé riešenie sa ukázali siete dílerských miest fungujúcich na zásadách franchisingu. Tento model spolupráce sa nijako výrazne nelíšil od v súčasnosti používanej distribúcie výrobkov na princípe franchisingu.
Po druhej svetovej vojne inštitúcia franchisingu v USA prešla obdobím skutočného rozkvetu s mnohými úspechmi v ďalších odvetviach hospodárenia, predovšetkým v službách a gastronómii. Tieto odbory vyžadovali väčšiu podporu zo strany majiteľov licencií. Franchisanti získavali znalosti spojenie nielen s predajom produktu či poskytovaním služby, ale tiež z vedenia celého podniku (od vizualizácie miesta, uniforiem personálu cez spôsoby realizácie služieb, obsluhy klienta, až po pokyny v propagácii a marketingu). Takémuto modelu sa dá povedať franchising. Franchisori v USA rozvíjali svoje siete veľmi dynamicky, a v 60. rokoch začali expandovať do Európy.
Prečítaj články

Franchisové systémy je možno rozdeliť podľa rôznych kritérií: druhu know-how, druhu hospodárskej činnosti či spôsobu organizácie systému.
Franchisový paket, nazývaný tiež Franchisová licencia, stanoví základ franchisového systému, pretože obsahuje kompletnú koncepciu prevádzkovania hospodárskej činnosti ponúkanej prostredníctvom poskytovateľa franchisingu.
Európsky kódex etiky franchisingu je základným dokumentom určujúcim pravidlá podnikania založený na licenčnom princípe
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?