Definícia franchisingu
Samostatný anglický pojem „to franchise” znamená udeliť povolenie na predaj produktov alebo poskytovanie služieb v určitej oblasti jednou firmou firme inej. V Európe a na Slovensku sa používa užšie chápanie pojmu franchisnig. Je ním chápaná dlhodobá zmluvná spolupráca medzi nezávislými podnikateľmi – poskytovateľom franchisingu (franchisorom) a odberateľom franchisingu (franchisantom) – na základe ktorej franchisor poskytuje franchisantovi znalosti o vedení firmy a požičiava mu svoju obchodnú značku.
Autori ako J. N. Adams a K. V. Prichard Jones či S. Jedrzejewski, autor "Zmluvy franchisingu" popisujú dva významy termínu "franchising". V užšom význame znamená distribučnú zmluvu doplnenú o právo používať obchodnú značku producenta. V širšom význame je to zmluva, na základe ktorej jedna strana predáva právo na používanie jeho obchodného názvu druhej strane, udeľuje jej podporu a poradenstvo pri vedení podniku a dohliada na jej činnosť, avšak pri zachovaní samostatnosti oboch strán.
Podľa Martina Mendelsohna, autora učebnice "Ako si zvoliť biznis pre seba", popularita termínu franchising narástla spoločne s rozvojom tzv. franchisingu podnikateľskej koncepcie, ktorá znamená udelenie licencie jednou osobou (franchisorom) druhej osobe (franchisantovi). Táto licencia oprávňuje franchisanta používať značku/logo franchisora a celú licenciu, ktorá zahrňuje všetky elementy nevyhnutné na založenie firmy novou osobou a na podnikanie s trvalou pomocou franchisora, ktorú poskytuje podľa skôr stanovených zásad.
Podľa Barbary Pokorské, autorky "Lexikónu franchisingu", najviac známe definície v dvoch typoch regulácií: v etických kódexoch združení (zväzov) franchisingu a antimonopolných zákonoch . Európsky etický kódex franchisingu definuje franchising ako systém marketingu produktov, služieb a technológií, založených na tesnej a stálej spolupráci medzi právne a finančne odlišnými podnikmi – franchisorom a franchisantom – v rámci ktorej franchisor poskytuje svojím franchisantom určitý nárok, ale rovnako ich zaväzuje k povinnosti uskutočňovať činnosti v súlade s koncepciou franchisingu. Tento nárok oprávňuje každého franchisanta, výmenou za bezprostredné alebo sprostredkované finančné služby, know-how, obchodné a technické metódy, systémy procedurálnych a iných vlastníckych priemyselných alebo intelektuálnych práv, pri zaistení stálej obchodnej a technickej pomoci, v rámci na obdobia trvania písomnej franchisovej zmluvy uzatvorenej za týmto účelom medzi oboma stranami.
Podľa definície Európskeho etického kódexu franchisingu – Franchising je odbytový systém, prostredníctvom ktorého sa uvádzajú na trh tovary a/alebo služby a/alebo technológie. Opiera sa o úzku nepretržitú spoluprácu právne a finančne samostatných a nezávislých podnikateľov – franchisora a jeho franchisantov. Franchisor zaručuje svojím franchisantom právo a zároveň im dáva povinnosť uskutočňovať obchodnú činnosť v súlade s jeho koncepciou.
Prečítaj články

Franchisové systémy je možno rozdeliť podľa rôznych kritérií: druhu know-how, druhu hospodárskej činnosti či spôsobu organizácie systému.
V dejinách svetového franchisingu dodnes presne nie je jasné, kto, kde a komu predal prvú licenciu na podnikanie. Korene slova "franchise" siahajú na začiatok druhého tisícročia.
Franchisový paket, nazývaný tiež Franchisová licencia, stanoví základ franchisového systému, pretože obsahuje kompletnú koncepciu prevádzkovania hospodárskej činnosti ponúkanej prostredníctvom poskytovateľa franchisingu.
Európsky kódex etiky franchisingu je základným dokumentom určujúcim pravidlá podnikania založený na licenčnom princípe
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Najčítanejšie

Do Európy a Južnej Ameriky preniká koncept Sushiroller. Bodovať chce aj u nás.
V dnešnej dobe počujeme slovo startup na každom rohu. Ročne sa ich objavuje čím ďalej viac, a to aj napriek faktu, že podnikateľské riziko je v ich prípade značne vysoké. Odhaľte, čo stojí za úspechmi týchto ešte sa len rodiacich projektov v novom čísle magazínu Vlastná firma FRANCHISING.
Na Slovensko mieri cestovná agentúra My Travel. Pre zabezpečenie rozvoja pobočkovej siete tu hľadá master-franchisového partnera.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov.
Centrá na bielenie zubov Smilepoint sa na Slovensku rýchlo rozrastajú. Aj vďaka franšízantke z Popradu Zuzane Kriššákovej má spoločnosť už 15 pobočiek.
Populárne na fóre
Koľko a prečo toľko?
Cow Gallstones are use for the treatment of hepatitis and liver and heart-related diseases. Brand Name:Cow Gallstones Packaging & Delivery Packaging Detail: Plastic non...
Koľko a prečo toľko?
Cow Gallstones are use for the treatment of hepatitis and liver and heart-related diseases. Brand Name:Cow Gallstones Packaging & Delivery Packaging Detail: Plastic non...
Koľko a prečo toľko?
Cow Gallstones are use for the treatment of hepatitis and liver and heart-related diseases. Brand Name:Cow Gallstones Packaging & Delivery Packaging Detail: Plastic non...
Koľko a prečo toľko?
Kravské žlčové kamene sa používajú na liečbu hepatitídy a ochorení pečene a srdca. technické údaje Na predaj kravské/volské žlčové kamene (pomer...
Koľko a prečo toľko?
Cow Gallstones are use for the treatment of hepatitis and liver and heart-related diseases. Brand Name:Cow Gallstones Packaging & Delivery Packaging Detail: Plastic non...
Koľko a prečo toľko?
FINANCIAL AGENT LIMITED provides a full financial planning service to both the commercial and domestic markets. At IQ FINANCE PLC we believe that financial planning is about...
Koľko a prečo toľko?
FINANCIAL AGENT LIMITED provides a full financial planning service to both the commercial and domestic markets. At IQ FINANCE PLC we believe that financial planning is about...
Koľko a prečo toľko?
Půjčky a úvěry, hypotéky a další. Půjčky a úvěry na koupi domu, rekonstrukci, auto, založení živnosti nebo podnikání a dostupnost hypotečních úvěrů a...