Ako vybrať priestor na podnikanie?
Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré nový podnikateľ musí urobiť, je to, kde bude podnikať. Kto by sa mal rozhodnúť pre prenájom priestorov na ulici a kto by si mal vybrať obchod v nákupnom centre? Väčšina podnikateľov, ak im to finančné prostriedky umožňujú, uvažuje najskôr o prenájme priestorov vo veľkom nákupnom stredisku. Dôvod je jasný, práve v obchodných centrách je možné očakávať vyšší pohyb ľudí, a tým aj vyššie tržby pre obchodníkov. Existuje však viac parametrov, ktoré je potrebné mať pri výbere na pamäti. Medzi tie kľučové patrí poloha, dostupnosť verejnej dopravy, jednoduchý prístup autom a parkovanie, prítomnosť konkurencie v okolí. Často určujúcim faktorom je cena, ktorú je franšízant ochotný za prenájom mesačne platiť.
Predtým ako sa finálne rozhodnete rozbehnúť podnikanie v priestoroch nákupného centra a pustíte sa do rokovania s jeho manažérmi, stojí za to sa uistiť, že zariadenie, ktoré vyberiete, poskytuje spoločnosti vyhliadky na zisk. Je dobré si najskôr položiť otázku: kto je môj cieľový zákazník a som si istý, že ho práve v tomto nákupnom centre nájdem? Dobré je získať od prenajímateľa priestorov dáta týkajúce sa návštevníkov. Vďaka nim môžete zistiť, ako sa centru v priebehu času darí – či láka nových zákazníkov, či naopak v ich očiach stráca svoju atraktivitu. Dobrým ukazovateľom sú informácie o obrate zaznamenanom galériou a názory ostatných nájomcov. Z tohto zdroja zistíte, ako vyzerá spolupráca s vedením, s čím sú ostatní nájomníci spokojní a v čom je problém. Rovnako stojí za to zoznámiť sa s marketingovými aktivitami centra. V mnohých prípadoch majú zásadný vplyv na aktivitu zákazníkov v centre.
Priestory v nákupnom centre sú dobrým riešením pre prestížne značky. Bez známej značky je šanca dostať sa do toho najlepšieho nákupného centra veľmi malá, preto sa pre výber takýchto miest často rozhodujú veľké a známe franšízové reťazce. Najčastejšie ide o módne značky, predajcov kozmetiky, obuvi, prípadne poskytovateľov služieb pre koncových zákazníkov, napríklad práčovne. Podmienky spolupráce pod menom franšízantov obvykle stanoví franšízor, ale priestor pre rokovanie o týchto dohodách je. Zmluvy bývajú uzatvárané na dobu určitú bez možnosti predčasného ukončenia a nájemné je vysoké. To všetko sú nevýhody takého umiestenia. Výhodou je veľký počet zákazníkov navštevujúcich centrá a potenciál vysokých ziskov, ak samozrejme nie je nájomné klincom do rakvy. V nákupnom centre zaplatíte okrem dohodnutého nájomného aj marketingové aktivity a tzv. spoločné náklady, ako upratovanie, osvetlenie, ochranka a pod. Na výšku poplatkov má však najväčší vplyv veľkosť priestorov, ktoré sa líšia v závislosti na umiestení v nákupnom centre, a poplatky za používanie spoločných priestorov.
Priestory na ulici
Najatraktívnejšie komerčné priestory z hľadiska podnikania sa nachádzajú na hlavných uliciach miest, na peších zónach v centrách miest alebo priamo na námestí. Ideálne je nájsť priestor na prízemí. Naším cieľom nie je nič iné ako prilákať zákazníka, ktorý nakúpi, využije naše služby. To by malo byť kľúčové pre prevádzkovateľov reštaurácií či kaviarní, majiteľov obchodov s potravinami, módou alebo kozmetických salónov. Podmienky prenájmu priestorov „na ulici“ sa obvykle zjednávajú priamo s majiteľmi nehnuteľností, alebo s mestským úradom. Cena za m2 prenájmu je závislá od atraktivity danej lokality, záujmu ďalších nájomcov. To do veľkej miery ovplyvňuje aj výšku tržieb, ktorú nájomca môže dosiahnuť. Určite sa oplatí pri rokovaniach o prenájme prebrať nielen výšku nájmu, ale aj povinnosti súvisiace s používaním priestorov ako sú napríklad najrôznejšie opravy.
Cena ako ukazovateľ
Jedným zo základných kritérií pre výber miesta na podnikanie je určite výška nájomného, ktorá závisí hlavne od lokality. Za priestory v centrách miest a nákupných centrách vo veľkých mestách zaplatíte najviac. V iných komerčných zariadeniach je nájomná politika flexibilnejšia a ceny nájomného sú dvakrát alebo dokonce trikrát nižšie. Ako je možné zistiť, či cena, ktorú nám prenajímateľ ponúkol, nie je veľmi vysoká? Najjednoduchššie je porovnať ponuky priestorov s podobnou veľkosťou a podobným umiestením v jednej alebo viacerých mestských častiach. Dobrým zdrojom informácií môžu byť realitné servery s rozsiahlou databázou ponúk. „Stanovte si najvyššie a najnižšie nájomné za priestor podobnej veľkosti a potom ho porovnajte s vybraným miestom, s prihliadnutím k cene, konkurencii v oblasti, potenciálnemu počtu zákazníkov a ďalším kritériám, ktoré majú významný dopad na úspech vášho podnikania,“ radí Karol Kaczmarek, finančný analytik poradenskej spoločnosti PROFIT system®. Podľa toho, čo nám vyjde, môžeme zistiť, či daný objekt stojí cenu, ktorú za neho prenajímateľ požaduje.
Prečítajte si nájomnú zmluvu
V momente, keď nájdete optimálny priestor pre budúce podnikanie, je potrebné dôkladne analyzovať nájomnú zmluvu. V prípade akýchkoľvek pochybností nie je od veci obrátiť sa na právnika. Stále je prekvapujúce, koľko problémov a konfliktov vzniká kvôli tomu, že si strany neprečítali nájemnú zmluvu. Preto je vždy nevyhnutné, aby ste vedeli, či uzatvárate zmluvu na dobu určitú či neurčitú, aká je výpovedná lehota, kedy môžete zmluvu vypovedať a pod. Pred podpisom nájomnej zmluvy je nutné zvážiť, ako výpovedaciu lehotu vyriešite v prípade, že obchod nebude šlapať tak, ako ste si predstavovali. Veľa nájomcov otvárajúcich svoje firmy vidí budúcnosť ružovo. Je potrebné mysleť na všetko a mať pripravený scenár pre prípad, že by sa podnikaniu nedarilo. Bola by veľká škoda, keby ste museli platiť v momente, keď budete nútení prenájom ukončiť, nejaké sankcie.
Prečítaj články
Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najmenej rizikovým sektorom na podnikanie je zdravotná a sociálna starostlivosť. Najviac riskujú firmy pôsobiace v odbore ťažby a výroby elektriny.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.