Investičný potenciál
Investičná aktivita na hlavných stredoeurópskych trhoch Poľska, Českej republiky, Slovenska, Maďarska a Rumunska v 3. štvrťroku výrazne akcelerovala so 630 milionu eur v prvom štvrťroku na 1,5 miliardy eur. Od začiatku roka bolo v regióne investovaných 3,25 miliardy eur, zatiaľ čo v predchádzajúcom roku to bolo za rovnaké obdobie len 1,91 miliardy. K rastu došlo i v počte transakcií a priemernej veľkosti transakcie. Zatiaľ čo za rovnaké obdobie v roku 2012 bolo zrealizovaných 49 transakcií, tohto roku ich prebehlo už 78. Vyplýva to z údajov spoločnosti Cushman & Wakefield.
„Investičné objemy sú približne 24 percent nad päťročným priemerom, čo jasne dokazuje pozitívnu náladu na trhu, najviac v Poľsku a poslednej dobe i v Českej republike. Prvé náznaky oživenia sú tiež poznať i na Slovensku a v Rumunsku. Lídrom je však Poľsko, ktoré sa vďaka svojej veľkosti a veľmi dobrej výkonnosti v posledných mesiacoch dostalo medzi desať najlepších európskych investičných cieľov,“ poznamenáva k miere aktivity v prvých deviatich mesiacoch roku 2013 partner spoločnosti Cushman & Wakefield James Chapman.
Slovensko sa drží
Investičná aktivita v Poľsku sa medzi 2. a 3. štvrťrokom zdvojnásobila z 454 miliónu eur na 943 miliónu eur. Česká republika zažíva rast, najmä vďaka nákupu komplexu The Park firmou Starwood – tento jediný obchod zvýšil objem investícií v tretím štvrťroku na 344 miliónu eur oproti 80 miliónu eur v 2. štvrťroku respektíve 245 miliónu eur v prvom štvrťroku. Slovensko v 3. štvrťroku prilákalo investorov, ktorí tu nechali asi 90 miliónu eur, čo je viac menej na rovnakej úrovni ako v predchádzajúcom štvrťroku.
Oproti predchádzajúcim piatim štvrťrokom investičnej aktivity v stredoeurópskom regióne dominoval retailový sektor, ktorý prilákal 52 % investícií v porovnaní s 38 % kancelárskeho a 8 % logistického sektora. Je to ale skôr dôsledok jednotlivých pomerne veľkých obchodov s retaliovými nehnuteľnosťami, ktoré prebehli v tomto štvrťroku, napr. Silesia City Center (412 miliónu eur) a Galeria Dominikanska (151,7 miliónu eur), ako obecného posunu preferencií investorov od kancelárií k retailu.
Rast aj do budúcna
Stredná Európa v 3. štvrťroku lákala veľmi rozmanitých investorov a podarilo sa ich posilniť pozitívnou náladou na trhoch a privábiť nových kupujúcich. Spolupráca spoločností Allianz a Gingko Tree priniesla regiónu nový zdroj kapitálu a podobne NEPI získala radu nákupných centier v Rumunsku a prenikla i na slovenský trh, kde kúpila Aupark v Žiline. Medzi ďalší aktívnych investorov v regióne patrili spoločnosti IVG, Hines, Tristan Capital, Azora nebo GLL.
„V posledných mesiacoch roka očakávame povzbudzujúcu úroveň aktivity; cenová hladina vo Varšave je atraktívna z celoeurópskeho hľadiska a na trhu je celá rada komplexov generujúcich kvalitný príjem, ktorý vzbudí záujem stavajúcich i v strednej Európe nových investorov,“ doplňuje Chapman výhľad na posledný štvrťrok.
Prečítaj články
Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.