Rodinným firmám sa darí
Veľmi dobrou správou je , že rodinné firmy sú optimistické čo sa týka očakávaní budúcich tržieb. V horizonte piatich rokov až 88 % verí, že ich výnosy budú rásť. Informoval o tom „Prieskum rodinných firiem na Slovensku“, ktorý realizovala spoločnosť PxC v spolupráci s denníkom Hospodárske noviny a Monikou Krošlákovou z Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Pozitívny trend potvrdzuje aj fakt, že iba 2 % rodinných firiem plánujú znižovať stavy zamestnancov a až 35 % plánuje v najbližších 12 mesiacoch nábor. Očakávaný rast plánujú zabezpečovať plynule a stabilne. Agresívne stratégie neprichádzajú do úvahy. Pri rodinnom podnikaní je totiž stabilita a dlhodobá udržateľnosť oveľa viac, než rýchly zisk.
S kožou na zahraničný trh
Polovica respondentov potvrdila, že do zahraničia exportuje. Pre 48% z nich tvorí export dokonca viac než 50 % príjmu. Rodinné firmy najviac exportujú do Českej republiky, krajín V4 a okolitých, usedných krajín. Rodinné firmy, ktoré plánujú export rozšíriť do nových krajín, zvažujú tiež okolité krajiny. Avšak prekvapivo veľké percento respondentov (až 13 %) plánuje v budúcnosti skúsiť šťastie v Číne, kam v súčasnosti exportuje iba 5% z nich.
Rub a líce úspechu
Ako výsledky prieskumu jasne ukazujú, rodinné firmy sú energická skupina veľmi ambicióznych podnikateľov, z ktorých mnohí vedú veľmi úspešné firmy. Avšak existujú určité prekážky, ktoré je potrebné prekonať, ak má rodinný podnik naplniť svoj plný potenciál a dosiahnuť svoje rastové plány.
Sila rodinných firiem spočíva v súdržnosti, vzájomnej dôvere v oblasti financií či kontroly, spoločných záujmoch, porozumení. Dôsledkom toho je, že rodinné firmy inklinujú k dlhodobejším záväzkom voči zamestnancom a tiež k zodpovednosti voči miestnym komunitám. Členovia rodiny sú zaangažovaní a majú osobný záujem na raste firmy. Mnohé firmy sú tiež presvedčení, že v rodinnej firme je väčšia flexibilita rozhodovania a prijímania rozhodnutí, a teda promptnejšia reakcia na zmeny.
Rodinné firmy však čelia aj svojim špecifickým, jedinečným výzvam, ktoré sa do veľkej miery týkajú toho, že rodinný život je prepojený s tým pracovným. A teda prípadné problémy alebo konflikty na pracovisku sa prenášajú do rodinného života - prípadne naopak.
Striedanie stráží
Súkromné podnikanie ako také má na Slovensku iba niečo vyše 20 ročnú históriu. Preto rodinné firmy u nás prešli maximálne jednou generačnou výmenou, prípadne ich odchod zakladateľa iba čaká. Okamih prechodu a obdobie prípravy, ktoré k tomuto momentu vedú, môže budúci úspech podnikania zaručiť, alebo naopak firmu položiť. Bez ohľadu na formu je moment prechodu zriedka jednoduchou záležitosťou a je to jeden z najčastejších zdrojov konfliktu ako v rámci rodiny, tak aj v manažmente firmy.
„Prekvapením pre nás je, že i keď 78 % firiem v našom prieskume je na trhu už viac ako 10 či 15 rokov, iba necelá štvrtina z nich aktuálne plánuje zmeny vo vlastníckej štruktúre. Z našich skúseností má však plánovanie v predstihu enormný význam a majitelia by sa touto témou mali zaoberať, aby ich nezastihla nepripravených. Z iných prieskumov medzi rodinnými firmami vyplýva, že medzigeneračnú výmenu úspešne zvládne iba jedna tretina z nich,“ vraví Alexander Šrank, Partner PwC.
Prečítaj články
Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.