Doprava v meste? Vezmite to Hoppom!
Vtipným riešením, ako sa dopraviť po meste včas, ekologicky a bez zbytočných nákladov, je prenájom elektrokolobežky. Hopp je priekopníkom tejto udržateľnej dopravy po meste – snaží sa o čistejšie a ekologickejšie mestské cestovanie. Už na začiatku tohoto podnikania stála myšlenka, aby bolo uhlíkovo negatívne. Príbeh tejto ekologickej značky začal pomerne nedávno - v roku 2019 na Islande tým softvérových developerov, nadšených pre mikro mobilitu, spustil novú aplikáciu. Už ich nebavilo, že Reykjavík veľkí hráči mikro mobility prehliadajú, nie je tu veľa aktivít zeleného hnutia ani technických inovácií. Služba začala s 65 elektrickými skútrami. Dnes má len v Reykjavíku 3 000 takýchto elektrických skútrov a 35 pobočiek po celom svete.
Základ pre podnikanie formou franšízy dal dobrý softvér, ktorý pôvodní autori nápadu vyvinuli. Zvláda analýzu dopytu, riadenie smien zamestnancov, podporu v aplikácii, automatické účtovníctvo a ďalšie vychytávky. Vzhľadom na to, že väčšina softvéru bola automatizovaná, bolo zrejmé, že ich úspech možno zopakovať aj na iných miestach. Ako prvú životaschopnosť vyskúšal v roku 2020 franšízant v Orihuela Costa v Španielsku a odvtedy pobočky neustále rastú.
Na Slovensku sa ekologická doprava iba rozbieha
Doprava autom po našich metropolách sa stáva prežitkom – zdĺhavá, neekonomická a produkujúca ekologickú záťaž. Mladšie generácie sa už na túto situáciu pozerajú inak – hľadajú dopravný prostriedok, s ktorým budú nezávislí. Ale dávať pozor na bicykel alebo kolobežku v meste, starať sa o bezpečné zaparkovanie a veľa ďalších vecí je opäť ďalšie obmedzenie. Práve v tom je nápad zdieľanej kolobežky, ktorú si vyhľadáte pomocou aplikácie, jednoduchý a neprekonateľný. Vedeli ste napríklad, že viac ako polovica ciest autom býva kratších ako osem kilometrov? Tu už je priestor pre inováciu, ktorá navyše už bola vymyslená, stačí sa včas zviezť na vlne, ktorá sa ešte len rozbieha. Franšízanti Hopp pri vstupe na trh získajú kompletný podnikateľský model a všetko, čo k nemu potrebujú. Začať je možné v podstate okamžite – od rozhodnutia na spustenie prevádzky sa dá všetko stihnúť za dva týždne. Navyše Hopp ponúka svojim vybraným franšízantom až 80 % financovania ich službou Start Hopp.
Šanca na úspech
Franšízor zdôrazňuje, že hľadá ľudí, ktorí zdieľajú jeho hodnoty a majú skutočný záujem o témy mikro mobility a životného prostredia. Bez neho totiž bude franšízant ťažko hľadať cesty, ako osloviť zákazníkov a priblížiť im službu. Ideálne je spojenie originálneho myslenia a obchodných skúseností.
Počiatočný franšízový poplatok spoločnosti Hopp je zhruba 4 400 eur a minimálna investícia asi 22 000 eur, čo znamená, že franšízant bude mať minimálne 52 elektrických skútrov. Mesačne potom odvádza asi 18 % z čistého zisku. Ak si ale spočítate, že ho odvádza z priemerného mesačného zisku 6 800 až 14 800 eur pri flotile so sto kolobežkami, ide o obchodne životaschopný model. Úspech veľmi záleží na veľkosti mestskej oblasti, životnom štýle obyvateľov a dostupnosti veľkých pracovísk a vysokých škôl.
Koncept je mimoriadne jednoduchý na zariaďovanie – zariadenie zaistí franšízor. Pamätá ale aj na dlhú životnosť a jednoduchú údržbu – kolobežky sú vodotesné, odolné proti vlámaniu a s vymeniteľnou batériou s dosahom 50 km. Nie je preto potrebné odťahovať do garáže kvôli nabíjaniu.
Postarať sa o kolobežky a ich umiestnenie je povinnosťou franšízanta. Systém aplikácií pomáha tým, že informuje, kde sa kolobežky obvykle nechávajú. Franšízista je tiež zodpovedný za miestny marketing na sociálnych sieťach a uzatváranie obchodov s inými spoločnosťami na akcie a cestovanie do práce.
Prečítaj články
„Naši franšízanti sú obvykle v pluse od prvého dňa a investície do počiatočných skútrov sa vrátia do 20 mesiacov,“ hovorí Eyþór Máni, CEO spoločnosti Hopp.
„Sme jedinou franšízovou sieťou v odbore v EÚ, ktorá ponúka jednoročné skúšobné obdobie „partnerstva“, hovorí Radek Straka, majiteľ franšízy Extra Services.
Vedenie siete Extra Služby mierne upravilo nastavenie celého franšízového konceptu. Za posledný rok počet franšízantov a partnerov výrazne narástol.
„Máme pripravené pobočky čakajúce na otvorenie, za ktorého oneskorením stojí COVID-19," hovorí Mario Martinek, riaditeľ spoločnosti Bright World stojaci za franšízou LG Laundry Lounge.
Franšízová sieť Extra Služby vstúpila na náš trh s prvou prevádzkarňou Extra Sťahovanie v Bratislave. Akú podporu ponúka svojim franšízantom?
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.