Franšíza „na skúšku“
Na našom trhu spustilo vedenie Extra Služby zatiaľ iba projekty Extra Sťahovanie a Extra Upratovanie. Tieto služby zabezpečujú štyria franšízoví partneri siete a sedem partnerov. Celkovo má značka v Česku a na Slovensku viac ako 170 franšízantov a partnerov. Viac ako 40 % tvoria „sťahováci“, 35 % z nich ponúka upratovacie služby a zvyšok tvoria hodinoví manželia. Podľa zakladateľa konceptu Radka Straky sa však ich počty menia: „Dá sa povedať, že noví franšízanti a partneri nám pribúdajú každým týždňom.“
Ako už bolo spomenuté, celý systém prešiel drobnou zmenou. Vďaka nej si môžu záujemcovia o franšízovú licenciu počas jedného roka vyskúšať ako podnikanie pod touto značkou funguje – stávajú sa tak Extra Partnerom. „Za ročný poplatok vo výške 50 alebo 60 eur záujemcovia dostanú prístup do našej databáze zákaziek a klientov a platia nám iba za unikátne zákazky, ktoré si sami vyberú. Môžu potom zvážiť, či sa im spolupráca s nami oplatí. Zároveň si ich otestujeme a preveríme aj my. A ak sme s ich prácou a prístupom ku klientom spokojní a oni sa rozhodnú stať sa našimi franšízantmi, pretože už vedia, do čoho idú, začleníme ich za štandardných podmienok naplno do našej siete so všetkými výhodami a podporou, ktorú našim franšízantom poskytujeme,“ vysvetľuje Radek Straka.
Partner vs franšízant
Extra Partner vstúpi do siete na základe vyplneného jednoduchého formulára, zaplateného ročného vstupného poplatku a odsúhlasených obchodných podmienok. Potom je okamžite nastavený prístup do databázy zakáziek, kde si môžu vyberať unikátne zakázky a realizovať ich. Na rozdiel od franšízantov im centrála neposkytuje zariadenie, nerealizuje lokálnu marketingovú kampaň. Nedostávajú ani okamžité SMS o nových zakazkách v systéme, chodia im iba raz za hodinu. Franšízanti pred nimi získavajú „náskok“. Zájemcovia o franšízu podpisujú päťročné obojstranne záväzné zmluvy, a sú kompletne zariadení, školenia zo strany franšízora sú spustené a dostávajú aj plne hradené lokálne reklamné kampane.
Kvôli rastúcej inflácii a tiež rastu vstupných nákladov, s ktorými sa v súčastnosti musí vysporiadať snáď každý podnikateľ, muselo aj vedenie franšízového konceptu Extra Služby pristúpiť k zdražovaniu. Mierne teda vzrástli vstupné poplatky pre franšízantov, aj sadzby za služby, ktoré poskytujú. „Ceny za pohonné hmoty sa dotkli všetkých, a tým pádom samozrejme aj nás. Snažíme sa maximálne ohľaduplne prispôsobiť nárastu cien s ohľadom na našich franšízantov aj koncových klientov, ktorí si naše služby objednávajú. Pokles zakáziek a nových klientov sme však nijako nezaznamenali,“ dopĺňa Radek Straka.
Neopadol ani záujem o nadviazanie spolupráce, skôr naopak. Podľa Radka Straky sa zdá, že veľa živnostníkov a menších podnikateľov hľadá vo franšíze určité zázemie a istotu. Bez ohľadu na nárasty cien totiž franšízor stále franšízovým partnerom dodáva prácu, platí za nich reklamné kampane. Je totiž v jeho najlepšom záujme, aby franšízanti aj partneri zarábali. Faktom totiž je, že centrále platia až za prácu, ktorú franšízor zoženie a oni ju odoberú zo systému.
Prečítaj články
„Sme jedinou franšízovou sieťou v odbore v EÚ, ktorá ponúka jednoročné skúšobné obdobie „partnerstva“, hovorí Radek Straka, majiteľ franšízy Extra Services.
Premýšľate o rozbehnutí vlastného podnikania, ale investovať viac ako 40 tisíc eur sa vám nechce? Aj tak si svoj podnikateľský sen môžete splniť – vďaka franšíze.
Franšízová sieť Extra Služby vstúpila na náš trh s prvou prevádzkarňou Extra Sťahovanie v Bratislave. Akú podporu ponúka svojim franšízantom?
„Náš franšízový koncept je nastavený na dva varianty vstupu do siete a zakúpenie franšízovej licencie,“ hovorí Radek Straka, riaditeľ franšízového rozvoja Extra Služby.
Potenciál franšízového konceptu Extra Služby stále častejšie objavujú väčší investori. Záujem prichádza aj zo zahraničia.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.