Dopyt po licenciách posilňuje
Ako prebieha momentálne v Česku a na Slovensku kaviarenský biznis?
Všetci prežívame veľmi ťažké obdobie vzhľadom na to, že kvôli reštriktívnym opatreniam zavedeným v súvislosti s pandemickým šírením ochorenia COVID-19 je prevádzka pobočiek našich franšízantov v Česku i na Slovensku výrazne obmedzená. Môžem povedať, že kaviarenský biznis sa v oboch týchto krajinách de facto zastavil a všetky subjekty v tzv. dodávateľsko-odberateľskom reťazci dnes siahajú na posledné zvyšky svojich rezerv, a to aj napriek úsporným opatrenia, ktoré realizovali.
Na českom trhu sa Vám v minulom roku darilo rozvíjať značku. Ako tomu bolo doma na Slovensku?
V Česku sme v minulom roku počas povinného uzatvorenia prevádzok boli schopní s aktuálnymi aj novými franšízantmi otvoriť 3 nové kaviarne a jednu „obliecť do nového šatu“. Práve v týchto dňoch s novými partnermi finalizujeme projekty na ďalšie dve pobočky. Tie by mali otvoriť počas nasledujúcich 3 až 4 mesiacov. Spolu s našimi novými franšízantmi veríme, že v tejto dobe už budú môcť fungovať bez zásadných obmedzení. Na Slovensku sme v minulom roku otvorili iba jednu novú kaviareň, a aj tá bola po týždni fungovania nútene zatvorená kvôli Covidu. Okrem toho sme zrealizovali aj jednu rekonštrukciu už existujúcej pobočky. Tento rok budeme na Slovensku skôr počítať straty ako otvárať nové kaviarne. Primárnym dôvodom je fakt, že štátna pomoc pre gastrosektor je na Slovensku v porovnaní s Českom na oveľa nižšej úrovni. V zásade platí, že prevádzkovateľ kaviarne v Česku, aj keď nemôže mať otvorené a je odkázaný iba na štátnu pomoc, má veľkú šancu na „prežitie“. To bohužiaľ neplatí pre našich partnerov na Slovensku.
Aké sú plány ohľadom ďalšieho rozširovania siete pre rok 2021?
V roku 2021 sa chceme odraziť od dna spolu s našimi franšízantmi a kaviarňami v rámci franšízovej siete, ktoré ustoja súčasnú zložitú dobu. V Česku nepredpokladáme, že by sme prišli o ďalšiu kaviareň, naopak chceme do nášho portfólia pridať 2 až 3 nové. Na Slovensku sme však už stratili 12 kaviarní a očakávame aj ďalšie úbytky. Preto sme pripravili projekt naštartovania siete kaviarní Coffeeshop Company na Slovensku, kde máme v pláne každý rok otvoriť minimálne 2 naše vlastné kaviarne. Čoskoro pribudne tiež náš nový e-shop ako úplne nový distribučný kanál, prostredníctvom ktorého chceme osloviť hlavných fanúšikov našej kvalitnej kávy a stálych zákazníkov, ktorí si dnes nemôžu vychutnať šálku dobrej kávy v príjemnom prostredí kaviarne. Samozrejme budeme radi aj za každého nového zákazníka. Týmto spôsobom chceme podporiť značku a cez synergický efekt aj naše franšízové pobočky.
Sú nejaké lokality, o ktoré máte momentálne najväčší záujem?
Čo sa týka lokalít, sme v posledných týždňoch doslova „bombardovaní“ realitnými agentmi či leasing manažérmi obchodných centier s ponukami, ich parametrami ktoré by v čase pred pandémiou boli považované iba za „sci-fi“. Ten, kto verí v dlhodobý potenciál investície do gastropodnikania v spolupráci so silnou značkou prostredníctvom franšízingu, si tak dnes môže medzi lokalitami a ponukami priestorov vyberať.
Aké vlastnosti hľadáte u zájemcov o franšízovú licenciu?
Spolupracujeme s rôznymi typmi franšízových partnerov – od klasických investorov s vlastnými manažérmi a väčším množstvom prevádzok v sieti až po jednoosobovú firmu založenú na šikovnom majiteľovi, baristovi a účtovníkovi v jednej osobe s dobre fungujúcim mobilným stánkom napríklad na autobusovej stanici. Náš koncept je flexibilný a funguje v prípadě akejkoľvek motivácie, s ktorou príde záujemca o spoluprácu na báze franšízingu. Medzi najdôležitejšie vlastnosti patrí zdravý podnikateľský duch, záujem o gastronómiu a samozrejme snaha učiť sa nové veci a neustále zdokonalovať svoje podnikanie. Všetko ostatné už zabezpečíme cez naše dlhoročné „know-how“, veď značka Coffeeshop Company je na trhu prostredníctvom firmy Tizia ako franšízora od roku 2008.
Okrem otvárania pobočiek ste sa zamerali aj na rebranding tých súčasných. Ako zmeny postupujú?
V roku 2017 sme spustili ambiciózny projekt pod názvom „New Corporate Identity“, a to v celej franšízovej sieti. Postupne sme implementovali nový dizajn koncept pri budovaní nových kaviarní a zároveň sme boli schopní realizovať priemerne 7 rekonštrukcií existujúcich pobočiek v sieti s použitím nových architektonických prvkov. Súčasťou tohto projektu bolo aj kompletne nové menu v kaviarňach, ktorým sme reagovali najmä na potrebu rozšíriť náš sortiment o väčšiu a pestrejšiu ponuku jedál.
Kto nesie náklady spojené s rebrandingom, je to v plnej miere franšízant?
Za uplynulé 4 roky sme nezrealizovali ani jednu rekonštrukciu kaviarní, pri ktorej by všetky náklady s ňou spojené niesol iba náš franšízový partner. Našich partnerov podporujeme vo všetkých oblastiach podnikania a vedenia pobočky – napríklad pre nich vyjednávame výhodnejšie podmienky pre nájomné zmluvy, a to neustále. Nie iba pred podpisom zmluvy na nový priestor. Preto sa aj pri rekonštrukciách snažíme o optimálne rozdelenie nákladov minimálne medzi 3 strany – prenajímateľa priestorov, franšízanta ako nájemcu a nás ako franšízora značky. Pre rok 2021 sme s cieľom reagovať na aktuálnu situáciu pripravili aj nový systém na realizáciu kaviarní Coffeeshop Company. Ten so sebou prináša výrazné zníženie vstupných nákladov na vybudovanie a otvorenie kaviarne pre každého potenciálneho záujemcu o franšízovú licenciu. Takto reagujeme na množstvo dopytu z minulosti aj z dnešných dní od ľudí, ktorí cítia alebo vidia príležitosť práve teraz investovať do gastropodnikania, ale disponujú iba limitovaným množstvom okamžitých finančných prostriedkov a sú zároveň obmezení v prístupe k úverom. Eště síce nie sme tak ďaleko, aby sme mohli ako niektorí naši konkurenti inzerovať franšízovú ponuku vetou „Podnikajte bez vlastnej investície“, ale vetu „Získajte vlastnú značkovú kaviareň za bezkonkurenčnú cenu“ už môžeme začať smelo používať.
Prečítaj články
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Franšízová sieť ponúka zdravšiu alternatívu v oblasti fast foodu už dvadsať rokov. Zaujímavé je, že sa na inováciách aktívne podieľajú aj franšízanti.
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
„Na trhu sme už veľa rokov a dokázali sme, že dokážeme franšízantom zabezpečiť ziskovú prevádzku a podnikanie," hovorí Peter Ondrej, Managing Director Coffeeshop Company.
Franšízanti CoffeeshopCompany si môžu vybrať, ako veľkú kaviareň chcú prevádzkovať. Koľko potom do nej musia investovať?
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.