TOP 5 odborov pre podnikanie v roku 2021

Školenie ako príležitosť na zmenu / Skúsenosti v oblasti, v ktorej sa rozhodnete podnikať, nemusia byť vždy podmienkou nadviazania úspešnej franšízovej spolupráce. Väčšina franšízových značiek má natoľko prepracované školenia, že všetko potrebné na prevádzkovanie franšízy sa počas neho naučíte.
Pondelok
18.01.2021
Rok 2020 bol pre podnikateľov z väčšiny odborov náročný. Do akých oblastí sa v roku 2021 oplatí investovať?
 

Zvoliť odbor na podnikanie je pre záujemcu o vlastné podnikanie jedným z nadôležitejších rozhodnutí, ktoré musí na  začiatku urobiť. Jednoduché to nie je ani v odbobí, ktoré rozvoju podnikania praje, a v situácii, keď veľa odborov čelí dopadom krízy spojenej s pandémiou to platí dvojnásobne. Stále sú tu však tie, v ktorých sa podnikať oplatí, o to viac, ak sa rozhodnete pre spoluprácu s franšízovými konceptmi. Ktoré to sú? Niektoré z nich vás možno prekvapia.

1. Informačné a moderné technológie

Nedostatok odborníkov v oblasti IT. Problém, ktorý nielen na Slovensku rezonuje už dlhšiu dobu. Koronavírusová kríza ukázala, že programátori, správcovia a tvorcovia webových stránok, e-shopov, vývojári najrôznejších aplikácií, sú ľudia, ktorí sa ťažko zháňajú. Je ich totiž málo a majú obmedzené kapacity. To je problem hlavne v období, keď sa náš život, práca a vzdelávanie presúva vplyvom najrôznejších opatrení prijatých v súvislosti s bojom proti pandémii do online priestoru.

Riešenie tohto problému ponúkají franšízové siete. V minulom roku vstúpila úspešne na Slovensko franšízová značka Coding Giants, ktorá sa zameriava na programovanie detí a mládeže. Ďalšie programovacie školy, ktoré sa snaží o vstup na trh sú Coders Lab. Ich cieľom je nájsť tu niejen master-franšízantov a franšízantov, ktorí by ich pobočky rozšírili po celej krajine, ale hlavne ponúknuť možnosť vzdelávať prostredníctvom najrôznejších kurzov ďalšiu generáciu IT špecialistov, ktorí budú po ich absolvovaní pripravení okamžite vstúpiť na pracovný trh.

V online prostredí pôsobí tiež franšízový koncept Qjob, ktorý pomáha „na diaľku“ spájať firmy a zákazníkov. Vďaka tomu je možné nájsť napríklad inštalatéra, grafika, upratovaciu firmu či pani na stráženie, niekedy výrazne lacnejšie, ako keby sme ich hľadali samostatne. To všetko z pohodlia domova, bez nutnosti zháňať referencie, obvolávať známych a prosiť zaneprázdnených odborníky o termín.

2. Vzdelávanie a voľnočasové aktivity

Tento rok bude pre veľa detí, rodičov a učiteľov rokom, ktorý prevažne strávili doma distančnou výučbou. Okrem straty sociálneho kontaktu, ktorý je pre deti veľmi dôležitý, tým trpela aj kvalita výučby. Nie vinou učiteľov či škôl, ale kvôli faktu, že výučba „na diaľku“ nie je taká efektívna ako učenie v triede. Nápor záujemcov  môžu očakávať jazykové školy či koncepty, ktoré sa špecializujú na doučovanie ďalších predmetov, prípadne na ďalšie voľnočasové aktivity.

Medzi značkami, ktoré sa špecializujú na jazykovú výučbu, je veľa takých, ktoré využívajú na svoj rozvoj franšízing. Rozbehnúť podnikanie v tomto odbore teda nemusí byť náročné, ako to môže na prvý pohľad vyzerať. Dôležité je si na začiatku povedať, koho by ste chceli učiť – deti, či dospelých študentov. Podľa toho sa vám otvára široká škála možností. Dospelým klientom pomáha s jazykovým vzdelávaním napríklad franšíza Zaraz.

Potenciál zvýšeného záujmu zo strany študentov, a hlavne ich rodičov, bude rásť aj pre koncepty, ktoré sa zameriavajú na doučovanie, napríklad z matematiky a ďalších oblastí. Takýchto konceptov na trhu nie je veľa, a preto chce túto medzeru zaplniť franšízová sieť Edukido, ktorá prináša vzdelávacie programy pre deti a mládež, jej cieľom je rozvíjať ich znalosti fyziky, matematiky, technológií a ďalších technických odborov. Pre prácu so svojimi študentmi využíva obľúbené kocky stavebnice LEGO®. Na komplexné vzdelávanie sa zameriava pôvodom kanadský franšízový koncept Maple Bear, ktorý má tiež záujem o vstup na Slovensko.

To, čo deťom bude isto chýbať, je pohyb v kolektíve. Aj ten si budú chcieť vynahradiť, preto sa dá očakávať zvýšený dopyť po organizovaných športových aktivitách, čo predstavuje ďalšiu príležitosť pre záujemcov o podnikanie v tejto oblasti. Asi najobľúbenejším športom, a to nie iba pre chlapcov, je futbal. Aj u nás môžeme nájsť franšízový koncept, ktoré milovníkov gólov, tréningov a futbalových zápasov, osloví. Ide o značku Socatots.

3. Nehnuteľnosti a financie

Realitný trh ukázal, že sa v období ovplyvnenom bojom proti pandémii koronavírusu, nezastaví. Dôkazom toho sú aj franšízové siete, ktorým sa darilo poskytovať svojim klientom aj naďalej služby bez väčších komplikácií, dokonca tiež rástli. Rovnako na tom bol aj finančný sektor. Do budúcnosti sa dá očakávať, že dopyť po službách realitných kancelárií a finančných poradcov naďalej porastie, a to vplyvom finálnych dopadov koronavírusovej krízy na každého z nás. Veľa ľudí, ktorých príjmy boli ovplyvnené lockdownom, bude potrebovať vyriešiť svoje financie. V období krízy sa ukazuje, že jednou z najbezpečnejších investícií je do nehnuteľností. A aby tomu tak bolo, využiť služby profesionála z odboru sa oplatí.

4. B2B služby

Malí a strední podnikatelia sa stali v súčasnosti najväčšími „obeťami“ opatrení spojených s bojom proti šíreniu ochoreniu COVID-19. Práve na nich a ich podporu sa zameriavajú franšízové koncepty, ktorých rast sa dá v budúcnosti očakávať, a patrí medzi ne aj TAB Board. V prípade TAB Board ide o organizáciu a riadenie tzv. boardov, teda zasadania majiteľov malých a stredných firiem, ktorí si navzájom pomáhajú v posúvaní ich podnikania dopredu – na základe skúseností, osvedčených rád a tipov.

Vládne opatrenia veľmi často zasiahli aj oblasť bezpečnosti práce. Na zamestnávateľov sú kladené vysoké nároky spojené so zvyšovaním nákladov aj administratívnej záťaže. Práve na riešenie problematiky bezpečnosti pri práci a požiarnej ochrany sa špecializuje franšízová sieť Extéria market, ktorá sa snaží posilniť svoje zastúpenie na domácom trhu, ale tiež v zahraničí. A zvýšenie dopytu po podobných službách jej k tomu iba nahráva. Franšízanti majú do istej miery zaručený dostatok potenciálnych klientov na trhu, bezpečnosť práce totiž musí riešiť každý podnikateľský subjekt v krajine a každá inštitúcia.

Sektor B2B na Slovensku láka aj dalšie zahraničné franšízové značky. Slovenský logistický trh láka značku Flash, európskeho lídra v poskytovaní dopravných služieb. Jeho cieľom je rozšíriť sieť dopravcov a partnerov po celej Európe, teda aj vrátane Slovenska.

5. Gastronómia

Áno, je to tak,  aj keď to môže niekoho prekvapiť. Gastronómia, aj keď v súčasnosti zažíva neľahké obdobie, je dlhodobo odborom, v ktorom chce podnikať veľa ľudí. A nič sa na tom zrejme nezmení ani v roku 2021. Väčší dôraz však bude kladený na originalitu, kvalitu a stabilitu jednotlivých koncepov, čo v prípade franšíz bude platiť dvojnásobne. Dá sa očakávať, že záujemcovia o rozbehnutie vlastného podnikania v gastronómii budú častejšie uvažovať o podnikaní pod zavedenou značkou. Obzvlášť pod takou, ktorá rok 2020 „prežila“ bez drvivých dopadov na jej sieť. Dôvodom toho môže byť fakt, že podnikať so silným partnerem po boku v tak konkurenčnom odvetví, akým je gastrobiznis, sa oplatí v časoch dobrých aj horších. 

Ak sa rozhodnete podnikať v akomkoľvek odbore, majte na pamäti, že práve jeho výber je pre váš budúci úspech kľúčový. Nie je dobré uvažovať iba o tom, či ide o oblasť, v ktorej je možné zarobiť peniaze. Je nutné uvažovať aj nad tým, či máte k danému odboru nejaký vzťah, či vás podnikanie v ňom bude baviť a prinášať vám uspokojenie. Franšízová spolupráca je totiž dlhodobá a opustiť franšízový systém nemusí byť pred vypršaním zmluvy vždy jednoduché.

Ďalšie ponuku franšízovej spolupráce nájdete v Katalógu franšíz.


Rozumný výber srdcom / Pri rozhodovaní o pripojení sa k niektorému z franšízových systémov, zvážte niekoľko hľadísk. Po prvé, vyberte si franšízu v odbore, ktorý sa vám osobne páči. Je veľmi dôležité, aby vaša voľba viedla k situácii, kedy dochádza k profesionálnej a osobnej spokojnosti, a to sa stane iba vtedy, keď si vyberiete pobočku, ktorá je "blízko k vášmu srdcu". Určite je však nutné zvážit momentálnu situáciu na trhu a potenciál, ktorý daný odbor ponúka.