Obchodná príležitosť na trhu dopravy
V súčasnosti neexistuje takmer žiadny priemyselný sektor, ktorý občas nevyužíva dopravnú službu typu „same day“, teda tú, ktorú by sme mohli označiť ako pohotovostnú, keď je zásielka doručená v deň jej podania. Ako dôležitá, a v niektorých prípadoch kľúčová, je táto služba, vedia hlavne vo firmách, ktorých povesť a úspech závisí na tom, ako rýchlo dodajú požadovaný produkt, v podobe napríklad náhradného dielu, zákazníkovi. A práve na tento druh prepravy sa špecializuje spoločnosť Flash Europe, ktorá si vybudovala meno európskeho lídra v tomto odvetví. Svoje služby chce ponúkať aj zákazníkom u nás.
„Tlak konkurencie a vysoké očakávania dnešných zákazníkov viedli mnohé spoločnosti ku zmene stratégie, ak ide o objednávky a sklady. Zásoby v skladoch sú dnes udržované na minime a produkty sú ponúkané tzv. na vyžiadanie,“ vysvetľuje Frank van Dorn, franšízový manažér vo Flash Europe s tým, že počas 38 rokov pôsobenia v tejto branži videl, ako sa efektívne riadenie dodávateľského reťazca a pohotovostná preprava stali kľúčovými faktormi úspechu pre každú firmu. Ako ukazuje prax, priemyselní a maloobchodní giganti sa stále viac spoliehajú na spoločnosti špecializujúce sa na tento typ dopravných služieb, pretože tak môžu udržať svoje výrobné linky „v pohybe“ a zároveň si udržať kontrolu nad zásobami.
Náš zákazník, náš pán
Skôr ako sa veľká firma rozhodne uzatvoriť partnerstvo na spoluprácu s logistickou spoločnosťou, musí si byť istá, že splní ich podmienky, ktoré môžu byť špecifické. „Nadnárodné skupiny vyžadujú určitú úroveň poskytovaných služieb a uprednostňujú globálne riešenie – nechcú si v každej krajine hľadať nového partnera na logistiku. Chcú takých partnerov, ktorí sa prispôsobia procesom firmy a porozumejú ich prioritám. Nejde iba o prepravu a doručenia, ide o to sa čo najviac prispôsobiť klientovi a zaistiť čo najtransparentnejší proces doručovania. Práve toto dnes hľadajú špičkové firmy v priemysle aj maloobchode,“ dopĺňa van Dorn.
Na to, aby mohla spoločnosť Flash spĺňať tieto moderné trendy, vytvorila globálnu logistickú sieť s pobočkami vo viac ako 18 krajinách. Ako sám van Dorn poznamenáva, spoločnosť vychádza z potrieb svojich zákazníkov a prepravcov a navrhla vhodné technologické nástroje, ktoré zjednodušujú kontrolu a celý proces prepravy a dodania. Vďaka stratégii, ktorá sa zameriava na potreby zákazníkov a dodávateľov, vytvorila Flash úspešný obchodný model. Taký, ktorý kuriérom umožnil v roku 2018 uskutočniť 480 000 dodávok a prekonať viac ako 300 miliónov kilometrov.
Šanca pre podnikateľov z regiónu
V budúcich rokoch má spoločnosť v pláne pracovať na rozšírení svojej logistickej siete otváraním franšízových dcérskych spoločností na vybraných trhoch. Medzi tie, o ktoré má veľký záujem, patria aj Slovensko. „Ak chceme rozšíriť a posilniť našu sieť, musíme nájsť na miestnych trhoch vhodných partnerov - spoľahlivých a ambicióznych podnikateľov zaujímajúcich sa o oblasť logistiky, ale najmä máme záujem nadviazať spoluprácu s podnikateľmi, ktorí sa už v podnikaní v doprave vyznajú. Ukázalo sa totiž, že v tomto odbore sú v skutočnosti nie iba našimi prirodzenými, ale tiež ideálnymi partnermi,“ hovorí Van Dorn. Podpísaním hlavnej franšízovej dohody sa franšízový partner Flash prenesene „dostane za volant“ a vydá sa na cestu. Jeho hlavnou úlohou bude nájsť, kontaktovať, vyškoliť a rozvíjať sieť individuálnych franšízantov s použitím overeného obchodného modelu Flash na svojom území.
Držitelia franšízových licencií Flash môžu počítať s výraznou podporou pri ďalšom rozvíjaní svojho podnikania. Okrem práce pod hlavičkou zavedenej značky, získajú veľa materiálov a nástrojov, ktoré im zjednodušia ich každodennú prevádzku. Ide napríklad o prevádzkovú príručku so všetkými obchodnými postupmi a štandardami, software na podporu logistiky dodávok vytvorený priamo na mieru a plný prístup k širokej sieti profesionálnych dodávateľov z celej Európy. Veľmi dôležitý fakt pri rozhodovaní záujemcu môže byť že podpisom franšízovej zmluvy získa prístup k zákazníckej základne, s ktorou spoločnosť už spolupracuje. Nájdu tam klientov ako sú napríklad Volkswagen, General Motors, Renault, Continental, Hella, Caterpillar, Bosch a pod.
Investíciu, ktorú bude musieť nový držiteľ franšízovej či master-franšízovej licencie konceptu Flash podstúpiť, bude súčasťou vyjednávania. Nejde o rozvoj siete úplne od začiatku. Flash už podporuje zákazníkov na Slovensku, a títo zákazníci budú odovzdaní franšízantom.
Prečítaj články
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Mail Boxes Etc. je franšíza pre vás, ktorí hľadáte podnikanie s medzinárodným úspechom. To je prípad aj Saši Cvetojeviča, master-franšízanta pre jadranský región. Čo záujemcom radí?
„Každý rok sa nám darí rozširovať pôsobenie o jeden až dva regióny,“ prezrádza Jana Škabradová, Operation Manager franšízovej siete TAB Board.
Spoločnosť MBE dosiahla vlani tržby vo výške 1,3 miliardy eur. Veľký podiel na tom majú aj franšízové pobočky tejto globálnej siete. Uspieť chce aj na Slovensku.
„V najbližších dvoch rokoch chystáme otvoriť až 10 franšízových pobočiek Extéria Market. Na rade je aj vstup na nový trh,“ prezrádza zakladateľ siete Miloslav Ramach.
Najčítanejšie
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Samostatné podnikanie v neznámych vodách sa mi oplatilo, tvrdí franšízant Marcel Šurka. Pod konceptom značky 1. Day dnes vedie prevádzku v Banskej Bystrici.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
O koncepte TAB Board počul Igor Axamít prvýkrát v roku 2015. Dnes ako jeho franšízant poskytuje malým a stredným podnikateľom pomoc, ktorú by sám ocenil vo svojich začiatkoch.