Súčasná situácia ako priestor pre inovácie

Podnikanie aj pomoc / Tiež pobočky franšízovej siete Yves Rocher uzatvorili dvere zákazníkom. Obchod však stále pokračuje, a to prostrednictvom e-shopov. Spoločnosť aktívne bojuje s koronavírusom. V továrniach skupiny Groupe Rocher bola pozastavená výroba klasických produktov a hlavnou prioritou sa stala výroba dezinfekčného gélu potrebného na zabránenie šíreniu vírusu, ktorého je momentálne nedostatok v nemocniciach.
Pondelok
20.04.2020
Nariadenia vlády budú ešte nejakú chvíľu ovplyvňovať podnikanie na Slovensku. Franšízy hľadajú nové cesty k zákazníkom. Môžu sa im hodiť aj v budúcnosti?
 

Zmysel opatrení, ktoré vláda v boji proti šíreniu epidémie ochorenia COVID-19 prijala, väčšina šéfov franšízových konceptov chápe. To však nič nemení na tom, že dopad na ich fungovanie bude v mnohých prípadoch pomerne veľký. „Ešte chvíľu bude trvať, než sa všetko vráti do normálu. V týchto chvíľach sa prejaví sila kvalitne nastavených franšízových systémov, ktoré môžu svojim franšízantom pomôcť túto neľahkú dobu prekonať a následne znovu naštartovať ich podnikanie,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa zameriava práve na oblasť franšízového podnikania.

S franšízou v kondícii

Oblasť podnikania, ktorá je touto situáciou ovplyvnená fatálne, je hlavne gastronómia. Bezproblémová situácia však nie je ani pre majiteľov konceptov, ktoré sa starajú o kondíciu svojich klientov. Vysporiadať sa s komplikáciami sa musela aj franšízová sieť Nutriadapt Weight Management Clinic. Prijali bezpečnostné opatrenia, napríklad zamestnanci centrály pracujú z domu. Sieť poradní zvažovali majitelia pobočiek a individuálne rozhodli ako pristúpiť k situácii. Niekde zamestnanci pracujú z domu, inde dochádzajú na poradne a odtiaľ telefonicky alebo online komunikujú s klientami. Pre nich sú poradne zatvorené.

Faktom je, že koncept Nutriadapt už pred vyhlásením núdzového stavu ponúkal v rámci svojich služieb klientom možnosť využiť online alebo telefonické konzultácie. Situácia koronavírusu iba zintenzívnila ponuku týchto služieb smerom ku klientom. Súčasní aj novo prichádzajúci klienti majú v týchto dňoch a týždňoch k dispozícii odbornú starostivosť, na ktorú sú zvyknutí. „V oblasti podpori našich franšízantov tiež  intenzívne rozširujeme ponuku online služieb. Už teraz sú naše poradne schopné obslúžiť klienta v rámci celého programu úplne online. Odpustili sme alebo znížili niektoré poplatky a poradniam ponúkame poradenstvo a vytvárame podporu v oblasti obchodných zručností, práva, účtovníctva, marketingu a pod.,“ popisuje súčasnú prax generálna riaditeľka spoločnosti Marta Nosková.

Sú však aj koncepty, pôsobiace v podobnej oblasti, ktorým sa darí. Príkladom môže byť franšízový koncept DietaFit, ktorý sa špecializuje na výrobu a rozvoz krabičkových diétnych pokrmov. V dobe, ktorá na trhu práve panuje, pozoruje vedenie siete, ktorá pracuje na expanzii z Česka na Slovensko, zvýšený záujem o ich služby s dodávkou jedla až domov. „Čo sa týka výroby, pokračujeme s dodržiavaním všetkých opatrení. Dodávky tovarov tiež fungujú. Čo sa týka klientov, niektorí v rámci svojich súčasných možnosti ubudli a verím, že iba dočasne, na druhú stranu pribudli noví, ktorých si budeme chcieť udržať aj naďalej,“ prezradzuje Robert Šefraný, majiteľ franšízy DietaFit - krabičková diéta.

Expanzia sa nezastavuje

Súčasná situácia zasiahla priamo predajnú sieť franšízového konceptu Solodoor Centrum, a to kvôli nutnosti obmedzenia styku s klientom na jednotlivých predajniach. „Obchod sa však nezastavil, iba sa presunul vo väčšej miere ku komunikácii cez telefón a e-mail a na internet. Zákazníc chcú bývať a obstarať si krásne dvere, naopak  častejšie volia známu značku českého výrobcu. Takže zaznamenávame v priebehu opatrení mierny nárast objednávok. Naďalej prebiehajú montáže už skôr objednaných zákazok, pretože výroba Solodoor pracuje na 100 % a nedošlo k žiadnemu podstatnému spomaleniu dodávok,“ prezradzuje riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Stanislav Malohlava.

Vedenie siete s franšízantmi sleduje aktuálne dianie a pripravuje sa na dobu, ktorá nastane po uvolnení reštrikcií, kedy sieť nabehne opäť na svoj osvedčený model fungovania. Túto dobu  franšízor v spolupráci s franšízovými partnermi využíva na doladenie niektorých detailov konceptu či predajní. Pripravuje sa tiež na ďalšiu expanziu.

Stav plného obmedzenia, v ktorom sa práve celá naša ekonomika nachádza, je pre franšízové koncepty pôsobiace na našom trhu, aj pre tých, ktorí sa naň chystajú, výzvou. Väčšina z nich sa rozhodla s nepriaznivou situáciou popasovať a hľadať riešenie, vďaka ktorému môžu ich franšízoví partneri aj naďalej generovať tržby. Veľa vecí sa dá robiť online, niektoré procesy možno flexibilne upraviť. Práve v tomto momente vychádza najavo, že byť súčasťou franšízového konceptu predstavuje pre podnikateľov výhodu. Práve teraz sa môžu  oprieť o skúsenosti a podporu ich vedenia.


Komunikácia ako kľúč / Franšízanti, obchodníci a poskytovatelia služieb, ktorým vládne obmedzenie znemožnili priamu obsluhu klientov a zákazníkov, by nemali rezignovať na komunikáciu s nimi. Ba naopak, nedovoľte im na vás zabudnúť. Sú to práve zákazníci, ktorí vám pomôžu po rozpustení opatrení vrátiť sa späť do sedla a dostať sa do čiernych čísel.