Jasný priestor pre franšízantov / "Franšízantom poskytujeme územnú exkluzivitu na oblasť, v ktorej chcú podnikať. Súčasťou franšízového balíčku sú tiež špeciálne vyvinuté patentované nástroje, ktoré franšízantom pomáhajú efektívne podporovať členov boardu," dodáva Petr Škabrada.
12.11.2018
Sprevádzkovať dve až tri nové franšízy ročne. Taký je plán spoločnosti TAB Board, ktorá pomáha majiteľom malých a stredných firiem. V rozhovore to prezradil master-franšízant konceptu Petr Škabrada.
 

O čom je franšíza TAB a ako sa jej v súčasnosti darí? Koľko máte franšízantov a v ktorých regiónoch sa vám podniká najlepšie?
Franšíza TAB Board (The Alternative Board) je aktívna v našej republike od roku 2014, kedy sme do Česka a na Slovensko priniesli „vyzretý“ koncept TAB, ktorý sa pôvodne narodil v Spojených štátoch amerických pred viac ako 27 rokmi a v súčasnosti má svoje zastúpenie v 18 krajinách sveta. Je to jedinečný systém, určený predovšetkým pre majiteľov a riaditeľov malých a stredných spoločností, ktorý kombinuje zdieľanie praktických skúsenosti a znalosti jednotlivých členov Boardu s osobným tréningom a mentorovaním, a tým sa značne odlišujeme od ostatných konzultačných a školiacich firiem.

Vedením alternatívnych boardov TAB vytvárame pre členov – majiteľov firiem – kvalitné manažérske zázemie, ktoré pomáha pri vedení ich spoločností a kde riešime rôzne výzvy spájané s podnikaním. Členovia TAB teda získavajú hodnotný a skúsený manažérsky tím, ktorý by si za „normálnych okolností, ktoré panujú v SMB firmách, nemohli finančne dovoliť. Tým značne urýchľujeme rozvoj firiem našich členov a zjednodušujeme ich koncepčné vedenie s úsporou času majiteľa aj prevádzkových a iných nákladov firmy. Vďaka tejto odlišnosti dosahujeme stále väčší záujem o túto spoluprácu, zo strany jednotlivých majiteľov malých a stredných firiem, aj záujemcov o franšízu TAB. Franšízant pôsobí vo svojom výhradnom regióne, ktorý väčšinou zodpovedá jednotlivým krajom Českej a Slovenskej republiky. V súčasnosti sme v troch regiónoch Prahy a v regiónoch Stredočeského kraja, v Pardubickom, Královohradckom, v Libereckom, v Ostravskom kraji a na Slovensku v Bratislave a Nitrianskom kraji. Najsilnejší TAB je v súčasnosti v Prahe a v Stredočeskom kraji, ale veľmi sľubne sa začína vyvíjať aj v Královohradckom a Libereckom kraji v Česku a v Bratislave na Slovensku. Veríme ale, že rovnaký či podobný rozvoj nastane aj v ďalších regiónoch, kde regionálna franšíza bola založená neskôr.

Ako reaguje slovenský trh na TAB Board?
Ako som už povedal, na Slovensku sme zatiaľ v dvoch regiónoch. Minulý týždeň sme sa zúčastnili konferencie SFA v Bratislave. Bol tam vidieť nie iba zvýšený záujem o franšízing na Slovensku všeobecne, ale aj aktívny záujem konkrétnych účastníkov konferencie o franšízu TAB Board pre ďalšie regióny Slovenska, najmä pre Trnavský, Žilinský a Košický kraj.  Preto sme si istí, že TAB Board má i na Slovensku veľmi dobrú perspektívu rozvoja, tiež ako v iných častiach Európy, kde je koncept TAB tiež veľmi úspešný. Príkladom je  Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia, Francúzsko, Írsko v rámci EÚ.

Aké máte plány ďalšieho rozvoja? Do akých regiónov s franšízami mierite? 
Podľa dohodnutého podnikateľského plánu, ktorý máme ako master-franšízant TAB dohodnutý s materskou spoločnosťou TAB Boards Intl. v Spojených štátoch amerických, realizujeme ročne 2 až 3 nové franšízy v ďalších regiónoch. Možno sa môže zdať, že to nie je veľa. Ale je dôležité si uvedomiť, že našou úlohou je nie iba nových franšízantov vyškoliť a následne certifikovať na ich prácu, ale tiež im poskytnúť lokálnu podporu – tzv. „FST support“ pri rozjazde v ich regióne s TAB boardom. Tak ako je zmyslom celého konceptu TAB zdieľať praktické znalosti a mať vo svojej firme skúsený manažérsky tím, tak ani franšízanti TAB nie sú na svoje podnikanie sami. Majú tiež k dispozícii osobnú podporu od tímu master-franšízanta, tak aj z „korporácie“ TAB vo svete, keď je potrebné.

Aký je záujem o licencie zo strany potenciálnych franšízantov?
Záujemcov o franšízovú licenciu TAB Board každý rok pribúda. Sme presvedčení, že je to vďaka našej práci vo fungujúcich regiónoch, tak aj rastúcou aktivitou a šírením silnej nadnárodnej značky TAB v ďalších regiónoch Česka a Slovenska, a aj vo svete.  Tiež tým, že pracujeme s majiteľmi firiem a dosahujeme pozitívne výsledky pri rozvoji ich spoločností. Práca v TAB je prestížnou a oceňovanou činnosťou, ktorá rozvíja aj samotného franšízanta. Musím ale povedať, že aj my si vyberáme svojich budúcich partnerov. Je pre nás veľmi dôležité poskytnúť licenciu iba takým záujemcom, ktorí dokážu byť nie iba aktívnym, pozitívne zmýšľajúcim franšízantom, ale musí preukázať aj potrebné znalosti a skúsenosti z chodu a vedenia firmy, schopnosti a záujem sa ďalej učiť a tiež sa osobne rozvíjať.  

Čo vaši franšízanti najviac oceňujú na podnikaní pod hlavičkou TAB Board?
Práca s majiteľmi firiem je pre našich franšízantov veľmi zaujímavá a obohacujúca. To nás napĺňa dobrým pocitom, že naša práca má zmysel a sú vidieť konkrétne výsledky, a zároveň nám to prináša aj dobrú prestíž a postavenie v regióne, ktoré nás tiež teší. Všeobecne je podnikanie vo franšizingu ako každé iné s tým rozdielom, že franšízant má k dispozícii už vytvorený a overený systém, vďaka čomu je aj štart podnikania rýchlejší. Franšízant sa tiež môže oprieť o spolupracujúcich kolegov, s ktorými zdieľa svoje skúsenosti na spoločných stretnutiach. V prípade TAB Board sú franšízanti súčasťou celosvetovej firmy, ale pritom sú slobodní a zodpovední za svoje podnikanie. Podpora zo strany master-franšízanta je samozrejmosťou.

Čo všetko majú franšízanti na starosti vo svojich regiónoch? 
Každý franšízant má jasne definovaný región s exkluzívnymi právami. Prvoradou úlohou franšízanta je po jeho úvodnom zaškolení zostaviť prvý board. S tým mu pomáha master-franšízant,  preverená metodika získavania členov, ktorá je súčasťou franšízy a overeného know-how materskej organizácie TAB Boards International. Po zostavení boardu, čo býva zhruba do 2 mesiacov, ako certifikovaný facilitátor vedie mesačné zasadnutia podnikateľských boardov. Zároveň povedie osobný tréning jednotlivých členov boardu, pri ktorom spoločne s členom prehlbuje závery a záväzky, ktoré si člen odniesol zo svojho boardu. Ďalej si s ním vyjasňuje aktuálne výzvy a priority riešenia vo vedení jeho spoločnosti. Tým definuje nové témy na diskusiu a vyriešenie na boarde. Pre viac systematickú prácu s majiteľom firmy využíva aj patentované nástroje TAB určené pre diagnostiku, plánovanie a rozvoj firmy, tiež svoje manažérske a podnikateľské skúsenosti.


Cena pre franšízu / Franšízová sieť TAB Board obsadila v aktuálnom ročníku súťaže Franchisa roku vyhlasovanej Českou asociáciou franchisingu 3. miesto v kategórii Broker Consulting Skokan roka. A to vďaka piatim novým franšízovým pobočkám

Populárne na fóre