Čajová franšíza ako investícia

Markéta Puzrlová sa stala franšízantkou nemeckej siete čajovní pred 3 rokmi, s firmou TeaGschwendner ale spolupracovala v oblasti veľkoobchodu už od roku 2011. Špecializovaný obchod s čajom v Prahe na Vodičkovej ulici otvorila v septembri 2014, prípravy na zahájenie prevádzky trvali tri roky. Ako sama hovorí, spoločnosť TeaGschwendner bola pre ňu láskou na prvý pohľad, takže vytrvala.
"TeaGschwendner som poznala z Nemecka. Už tam ma presvedčila predovšetkým vysoká kvalita výrobkov a služieb, ktoré sa na jednom z najnáročnejších trhov sveta ponúkajú zákazníkovi," spomína na svoje začiatky. Vyštudovala germanistiku, potom dva roky pôsobila v Jablonci nad Nisou ako úradníčka v štátnej správe. Medzitým ale hľadala vhodný podnikateľský koncept, vďaka ktorému by sa mohla postaviť na vlastné nohy.
Potom, čo našla možnosť obstarať si franšízu nemeckej značky TeaGschwendner, dospela k záveru, že čaj je pre ňu presne tým produktom, s ktorým sa bude môcť pri podnikaní stotožniť. A že značka prezentuje spôsob obchodovania, ktorý jej osobnosti bude sedieť. "Iný franšízový koncept som nezvažovala, vybrala som si TeeGschwendner," hovorí. Zo začiatku mala problém zohnať priestory v Prahe 1, ktoré by boli na dobrom mieste a za prijateľný nájom. Nakoniec sa "usadila" v centre českej metropole.
Zvykať si na riziko, že zákazníci neprídu
Problémy mala tiež s marketingom a PR, v tomto smere jej pomohla nemecká centrála. "Keď vstupujete na trh s neznámou značkou, vždy sa musíte pripraviť na problémy. Firma TeeGschwendner bola pred pár rokmi na českom trhu v podstate neznáma. To sa dnes hlavne medzi milovníkmi čaju, ktorí dbajú na kvalitu, podarilo zmeniť. Centrála TeeGschwendner dodáva dobré, štandardné služby, franšízant musí sám vedieť, čo potrebuje a nesie podnikateľské riziko," vysvetľuje Markéta Puzrlová.
Na riziko si musela zvykať i ona sama. Priznáva, že nie je súťaživý typ, a v podnikaní je to niekedy v neprospech. Získala ale slobodu a voľnosť. Ako matka dvoch detí si dnes môže sama organizovať čas ako sama uzná za vhodné. "Jediný pán je zákazník. I keď je to niekedy tvrdé, nemenila by som," tvrdí. Svoju franšízu považuje za dobrú investíciu. "Každý franšízant je v podstate menší či väčší investor, ktorý vkladá do značky peniaze a značke ich tým “zapožičiava. Od banky som si peniaze ale nepožičiavala.," hovorí s tým, že investície tohto druhu sa vracajú pomaly, návratnosť sa počíta v rokoch.
Napriek tomu si franšízing chváli. "Franšíza môže byť výhodná v tom, že sú rozdelené úlohy. V našom prípade nákup čaju, certifikácia BIO, celá administratíva spojená s dovozom potravín z tretích krajín, kontrolu kvality a akosti, to všetko rieši nemecký partner. My sa sústredíme na predaj a na obchod," vysvetľuje. I preto sa musí v odbore neustále vzdelávať.
"Český milovník čaju vie oceniť dobrý a kvalitný čaj. Vie posúdiť, čo mu ponúkate, či je cena prijateľná a aký máte sprievodný servis. Za to všetko je potom ochotný i platiť," hovorí pani Puzrlová. A dodáva, že Česi sú z úrovne produktov, služieb i interiéru špecializovanej predajne čajov nadšení.
Prečítaj články

Franšíza DietaFit sa snaží o rozvoj aj na slovenskom trhu. Podľa vedenie spoločnosti sa v nich skrýva veľký potenciál, napriek koronavírusu zaznamenala väčší záujem o služby.
„Telefonické a online konzultácie sme vnímali ako doplnkovú službu. Uplynulé týždne však potvrdili perspektívu tohto segmentu," hovorí Marta Nosková, konateľka franšízovej siete Nutriadapt.
„Naše plány expanzie nezmenil ani koronavírus. Stále by sme radi dosiahli počet 150 predajní,“ hovorí Jan Gonda, master-franšízant siete Naturhouse pre ČR a SR.
„V zahraničí chceme nájsť partnerov, ktorí otvoria aspoň jeden vlastný obchod s kávou a čajom, a budú rozvíjať ďalej franšízovú sieť," hovorí majiteľ konceptu Oxalis Petr Zelík.
Rozšírenie sortimentu predajní – zmena, ktorú franšízovému konceptu 1.Day priniesla „koronavírusová kríza“.
Najčítanejšie

Rok 2020 bol pre podnikateľov z väčšiny odborov náročný. Do akých oblastí sa v roku 2021 oplatí investovať?
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Stále viac firiem sa rozvíja na základe modelu franchisingovej spolupráce. Zistite, či už nastal čas, aby ste „franchisovali“ vlastné podnikanie.