LEGO. Značka, ktorá má ego
Naprek tomu, že je LEGO rodinným podnikom a značka má implikovať rodinné vzťahy a hodnoty, biznis okolo farebných kociek stavebníc narástol dávno do globálnych rozmerov. U nas pôsobí niekoľko spoločností, ktoré majú výrobky LEGO v portfóliu. Kvalitu hračiek LEGO má do sveta detskej módy priniesť značka LEGO® wear, ktorej obchodná stratégia je akceptovať jedinečnosť každého dieťaťa s ohľadom na jeho vek a záujmy.
Nie každé dievča túži byť princeznou, a nie každý chlapec sa najradšej hrá s autíčkami. Detské oblečenie LEGO® wear je preto doplnené motívami postavičiek z LEGO sveta, ktoré majú vyhranené charaktery podobne ako rozprávkové postavy, a deti sa s nimi môžu jednoducho identifikovať. Výrobcom oblečenia je dánska firma Kabooki, distribútorom a Master franšízantom LEGO® wear pre ČR a SR je spoločnost SmartLife s.r.o. V Európe môžu byť pobočky prevádzkované výhradne formou shop-in-shopu a v rámci multibrandových predajní.
"Momentálne ponúkame partnerom tri možnosti spolupráce: shop-in-shop, samostatný obchod s licenčnými produktami LEGO, a pre súčasných podnikateľov tiež možnosť pridať si do sortimentu našu značku - odoporúčame iba vytvoriť tzv. LEGO Universe, teda kútik či časť predajne, kde bude značka umocnená buď našim nábytkom či dizajnom s využitím ostatných LEGO produktov, pretože to má výrazne kladný vplyv na výšku obratu," hovorí majiteľka licencie pre ČR a SR Jarmila Janíková. V prípade licenčného obchodu je hlavnou podmienkou pre spoluprácu finančné zaistenie prevádzky po dobu aspoň dvoch rokov. Konečná čiastka je závislá na veľkosti predajne, a centrála SmartLife ju prepočítavá individuálne. Základná investácia je podľa Janíkovej asi 40 000 Eur.
Kocky ako tehly a tehly ako kocky
Svet farebných kociek prezentuje tiež niekoľko vzdelávacích systémov, ktoré sa rozširujú výlučne cez franšízové siete. Program Brick by Brick sa orientuje na deti vo veku od 2 do 10 rokov, a cez LEGO deťom približuje odbory ako fyzika, matematika, architektúra či mechanika, to všetko v spojení s hrou. Okrem pravidelných kurzov organizujú centrá Brick by Brick tiež narodeninové oslavy, tábory, sobotné laboratóriá či dopolodňajšiu školku. V ČR a SR má koncept 8 pobočiek, licenčný poplatok je minimálne 2 000 Eur, ďalšie vstupné investície sa odhadujú na minimálne 4 000 Eur. Pravidelné poplatky potom franšízanti už žiadne neodvádzajú.
Vedu, techniku a strojárenstvo sa snaží propagovať franšízový koncept Bricks 4 Kidz, ktorého motto je "učíme sa, staviame, hráme sa". Bricks 4 Kidz má k dispozici 90 projektov pre školky (LEGO DUPLO), 180 projektov pre školy (LEGO Technics) a 36 projektov robotiky (LEGO Mindstorms EV3). Nízkonákladový koncept umožňuje i prácu z domova a sľubuje rýchlu návratnosť vstupnej investície vo výške od 9 600 Eur. Je potrebné zaistiť si aspoň 30 hodín kurzov týždenne. Koncept má v ČR osem pobočiek, a novinkou v ponuke sú tiež firemné akcie, ktoré majú pomôcť budovať firemnú atmosféru a tímy zamestnancov.
Biznis značy LEGO prekročil už pred rokmi hranice hier i vzdelávania. Najväčším hitom je momentálne pre dánského výrobcu nová stavebnica Ženy v NASA za 25 dolárov, ktorá sa na začiatku novembra stala na Amazone najpredávanejšou hračkou. Dokazuje okrem iného i fakt, že LEGO milujú nie iba deti, ale i dospelí, ktorých farebné hracie kocky vracejú do sveta detských snov. Úspešné sú i Legolandy, ktoré ponúkajú výnimočné zážitky. Zábavný park v New Yorku privíta ročně okolo dvoch miliónov priaznivcov, v roku 2020 má v blízkosti americkej metropole vyrásť ďalší Legoland za asi 500 miliónov dolárov. Okrem iného do oblasti prinesie podľa vedenia Merlin Entertainments, ktorá vlastní LEGO licenciu, veľa nových pracovných príležitostí.
Prečítaj články
„Na Slovensku hľadáme jedného master-franšízanta, ktorý od nás získa exkluzivitu na celý trh," hovorí Marek Halfar, zakladateľ vydavateľstva Modrý slon.
Produkty značky Tulec Trend je možné nakúpiť hlavne v multibrandových obchodoch. Príležitosť sa ponúka aj záujemcom o franšízu.
Zapojení do chodu predajní, takí sú franšízanti siete Coccodrillo. Investorov medzi nimi nenájdete. Ako sa im teraz darí?
Prievidza, Žilina a Poprad. Tri mestá, v ktorých fungujú obchody s oblečením pre deti Coccodrillo. Cieľom siete je ďalší rast.
Podnikaniu zameranému na deti sa na Slovensku darí. Dôkazom je aj franšíza Tulec Trend. V poslednej dobe eviduje viac kvalitných záujemcov o licencie ako kedykoľvek predtým.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Magazín Enterpreneur vytvoril rebríček TOP 200 Franchis za rok 2014. McDonald’s obhájil svoje prvenstvo.
Medzi veci, ktoré franšízantku spoločnosti NATURHOUSE Radku Tabačekovú prekvapili najviac, bola reakcia zákazníkov. Výživové poradenstvo nepoznali, pritom po ňom túžili.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.