TOP 10 svetových franšíz
Podľa každoročne zostavovaného rebríčka najlepších franšíz patrí podľa serveru Franchisedirect.com prvých päť miest fastfoodovým konceptom. Na prvom mieste svetového rebríčka sa umiestnil fastfoodový gigant McDonald´s, nasledovaný sendvičovým reťazcom SUBWAY. Tretie miesto obsadil špecialista na pokrmy z kuracieho mäsa KFC. Prvú päťku uzatvára Burger King a Pizza Hut. Medzi hlavné hodnotené kritériá patril počet franšízových jednotiek, vek systému, úroveň zisku z predaja, ale aj stabilita firmy a aktuálny rast. Ďalšími zohľadnenými kritériami boli politika firmy voči životnému prostrediu a podpora franšízantom.
Do prvej desiatky sa dostal tiež obchod so zmiešaným tovarom 7-Eleven, ktorý zákazníkom ponúka širokú paletu výrobkov vrátane tých, ktoré v obchodoch tohto typu bežne nie sú k dostaniu. Druhú polovicu prvej desiatky uzatvárajú hotelové franšízy, medzi nimi by sme našli aj u nás známe Hilton Hotels & Resorts. Systémy majú spoločné to, že sú to pôvodom americké brandy. Neamerickou značku v top rebríčku je britský koncept Intercontinental Hotels, nasledovaný francúzskym retailovým brandom Group Casino, ktorý sa umiestil na dvanástom mieste.
Z porovnania tiež vyplýva, že americkému franšízovému trhu jasne dominujú franšízy podnikajúce v gastronómii, ktoré tvoria takmer tretinu konceptov v prvej stovke (32 konceptov). Druhým najúspešnejším odborom sú franšízy zamerané na upratovanie (11), nasledujú automobilové franšízy (8) a hotelové franšízy (5). V prvej päťdesiatke rebríčku nájdeme aj niektoré značky, ktoré pôsobia na tuzemskom trhu. Okrem klasických fastfoodových reštaurácií sú to napríklad realitná kancelária Century 21 (20) a RE/MAX (45) alebo obchody s produktmi podporujúce štíhlu líniu NATURHOUSE (47).
Prečítaj články
Zdravé chudnutie a podnikanie
/01.07.2025
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Počet obéznych ľudí stúpa a s tým aj podnikateľský potenciál výživových poradní. Ako je na to pripravený koncept franšízy Naturhouse?
Značka Naturhouse u nás pôsobí už zhruba 15 rokov. Za tú dobu otvorila aj s pomocou franšízantov 35 výživových poradní. Kto sa môže stať majiteľom ďalších franšíz?
Značka Naturhouse ponúka franšízantom 2 typy pobočiek podľa lokalít, v ktorých pôsobí. Koľko je potrebné investovať do rozbehnutia podnikania?
„Naše plány expanzie nezmenil ani koronavírus. Stále by sme radi dosiahli počet 150 predajní,“ hovorí Jan Gonda, master-franšízant siete Naturhouse pre ČR a SR.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.