Kedy je pravý čas na franšízu?
Má vaša firma silné predaje na miestnej úrovni, a snaží sa o rast na národnú či medzinárodnú úroveň? Ideálnym spôsobom strategickej expanzie môže byť franchising. Ak sa majiteľ obchodnej značky rozhodne investovať do vlastnej franšízovej siete, okrem iného môže "utecť” miestnej konkurencii, ktorá nebude mať šancu udržať tempo s rýchlo rastúcou spoločnosťou. Úspešná expanzia cez franchising prináša nedoceniteľné výhody na trhu, a tiež nárast ziskov, ktorého by napríklad jeden jediný obchod nebol nikdy schopný. Obrovským prínosom je aj rast povedomia o značke naprieč celou krajinou.
Treba sa však na rolu franšízora pripraviť, pretože ani vo franšízingu samozrejme neuspeje každý. Snáď najdôležitejším predpokladom úspechu je správne načasovanie. Ako spoznať, že je firma zrelá na budovanie franšízovej siete? Skúste si položiť nasledujúcich 5 otázok.
1. Viete jasne a zrozumiteľne formulovať obsah a cieľ vašej značky?
Skôr ako sa rozhodnete predávať koncesiu a vlastné know-how, musíte najprv sami jasne a zrozumiteľne formulovať svoje plány, ciele, a celú svoju obchodnú koncepciu. Musíte presne vedieť, ako značka pôsobí na zákazníkov, aké sú výhody a nevýhody, čo prináša vašim klientom, aký je jej potenciál. Franšízing spočíva v systematickej práci, vaši franšízanti budú najlepšie pracovať v dobre organizovanej prevádzke, nutná je tiež komunikácia medzi nimi aj ich verejná prezentácia.
Franšízori musia bezpodmienečne pred začiatkom budovania siete vedieť jasne a stručne opísať každý aspekt svojej podnikateľskej činnosti a fungovania celej spoločnosti od investorov po potenciálnych franšízantov.
2. Je možné zopakovať a znásobiť vo franšízách doterajší firemný úspech?
Pre niektorých podnikateľov býva ťažké prijať fakt, že na ich osobnosti stojí celý úspech ich podnikania. Než sa však rozhodnete expandovať cez franchising, túto otázku si určite budete musieť zodpovedať. Skúste si vyhodnotiť, koľko pridanej hodnoty ako majiteľ či zakladateľ značky do podnikania sami prinášate. Bude treba vytvoriť koncept, ktorý franšízam aj bez kontaktu s vami či centrálou zaručí hladkú prevádzku a dostatočné tržby či príjmy. Ak máte naopak stále pocit či istotu, že bez vašej prítomnosti a pomoci by firma vôbec nefungovala, rozhodne s budovaním franšízovej siete počkajte na vhodnejší čas.
3. Ste ochotní požiadať o pomoc odborníkov?
Ak sa napríklad z predavačky stane úspešná majiteľka obchodu, ešte to nemusí znamenať, že má manažérske schopnosti. Vytvoriť súdržnú obchodnú značku a predajnú sieť znamená udržiavať chod jednotlivých franšíz cez jednotný obchodný systém – a to v žiadnom prípade nemôže zvládnuť jeden človek. Na obchod a predaj franšízových licencií by v každom prípade mal dohliadať právnik. Ten by vám mal pomôcť aj pri zostavovaní zmluvných podmienok pre franšízantov. Ideálna je spolupráca s ďalšími odborníkmi predovšetkým v oblastiach public relations, reklamy, grafického dizajnu, zariadenia a podpory, absolvovať možno špeciálne školenia a semináre.
Uvedomte si, že tvorenie franšízovej siete nemá takmer nič spoločné s odborom podnikania, ktorému sa venujete. Tu je irelevantné, že viete upiecť fenomenálnu tortu, uvariť najlepšiu kávu v meste, či nájsť najvýhodnejšiu hypotéku na trhu. Nepreceňujte sa, s franchisingom má skúsenosť len máloktorý z podnikateľov, a nebojte sa obrátiť na poradenskú firmu. Tá vám môže zabezpečiť všetky potrebné služby komplexne, navyše s ohľadom na skúsenosti. Nielenže tým znížite riziko strát, ale ušetríte si tak aj veľa času a zbytočných chýb.
4. Ake sú reálne náklady na franšízing?
Potrebovať budete 2 úplne základné veci: dostatočný kapitál, a odvahu riskovať jeho stratu. Potrebné financie na franchising je možné zaistiť aj cez investora, s najväčšou pravdepodobnosťou sa ale budete musieť na finančnej stránke obchodov podieľať. Rozvoj značky, budovanie siete, akvizícia franšízantov, centrálny marketing, školenia, podpora franšízantov, daňová správa a iné. To všetko znamená náklady navyše.
Podnikatelia často kvôli vidine veľkých ziskov prehliadajú samotné náklady na tvorbu franšízovej siete, a s nimi spojené potenciálne straty. Franšízy nemožno začať plánovať a budovať bez pomerne značných investícií, a ak sa expanzia nepodarí, všetka práca aj financie môžu prísť navnivoč. Je dobré počítať vopred aj s tým najhorším variantom - aby prípadný neúspech nepotopil celú spoločnosť.
5. Sú vaše vízie realistické a zrealizovateľné?
Veľké sny sú vždy základom veľkých príbehov o veľkých podnikateľoch. Niekedy sa ale môžu stať aj príčinou finančného krachu. Aby sa mohol podnikateľ stať úspešným franšízorom, musí byť bezpochyby vizionárom, ktorý verí svojim výrobkom či službám. Je však nutné zároveň preskúmať, či je vôbec možné vízie uviesť v realitu. Franšízing je predovšetkým záväzkom na niekedy aj veľmi dlhé časové obdobie. Predchádzajú mu často aj dlhoročné prípravy, a v období realizácie môže podnikateľ zaplatiť za svoje ambície aj "nadčasmi”, aj hroziacim prepracovaním.
Môže sa pritom stať, že na konci bude ľutovať, že sa neuspokojil s miestnym úspechom a jednou úspešnou predajňou. Nie každý sa môže stať veľkým lídrom a stať na čele medzinárodnej franšízovej siete. "Práve v pripravenosti zahraničných a slovenských franšízorov býva ešte stále rozdiel. Ako sa ale trh franchisingu začína rozvíjať a konsolidovať aj u nás, porastie aj kvalita a profesionalita zakladateľov franšízových sietí," dopĺňa business development manager poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services Lenka Nováková. Slovenských zakladateľov franšízových sietí je teraz na trhu okolo 65 %, oproti zahraničným vyspelým franšízovým trhom je tak stále kam rásť.
Pokiaľ vás ani značné riziká od franšízingu neodradia, dajte si rozhodne záležať na správnom načasovaní. Našich 5 otázok by vám malo pomôcť si ujasniť vlastný postoj a skutočné existujúce možnosti.
Prečítaj články
Informácií nie je nikdy dosť. Mystery Shopping umožňuje franšízorom efektívny monitoring fungovania franšízových jednotiek a pomáha udržať zákaznícky servis aj kvalitu.
„Solídny finančný model poskytuje franšízorom istotu, že ich ponuka bude predaná,“ hovorí Karol Kaczmarek, franšízový analytik pre región CEE skupiny PROFIT system franchise services.
Každý franšízový koncept má vlastný spôsob expanzie do zahraničia. Je možné stanoviť 5 najčastejších postupov. Ktorý je pre vás ten pravý?
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
Franchising sa stáva stále populárnejšou formou rozvoja podnikania.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.