Mystery Shopping má vo franšíze miesto
V podnikaní, rovnako ako v živote, máte iba málokedy druhú príležitosť urobiť silný prvý dojem. Pre podnikanie platí, že pre váš budúci úspech je prvý dojem kľúčový – na zákazníkov musíte zapôsobiť pri ich prvej návšteve pobočky. Metóda mystery shoppingu dáva majiteľom franšízových konceptov možnosť získať objektívnu spätnú väzbu na fungovanie ich obchodov, reštaurácií alebo kancelárií. Preverí nielen zamestnancov, ale aj zapojenie držiteľov franšízových licencií.
Čo je technika Mystery Shopper?
V praxi je mystery shopper profesionálny audítor, ktorý kontroluje priestory, analyzuje okolie a hovorí so zamestnancami, aby zistil, aká je kvalita poskytovaných služieb. Audit sa uskutočňuje tajne, čo umožňuje použiť informácie zhromaždené počas inšpekčnej správy ako nestranný zdroj dát. V dôsledku toho si majiteľ spoločnosti alebo poskytovateľ franšízy bude môcť vybrať, aké zmeny uskutoční.
Pre mystery shoppera je typické, že sa správa presne ako bežný zákazník, bez náznaku jeho skutočnej identity. Tajná identita mystery shoppera je nevyhnutná pre získanie relevantných informácií na konci jeho vyšetrovania.
Prístup osoby, ktorá uskutočňuje mystery shopping, je primárne prispôsobený konkrétnym potrebám spoločnosti. Malo by ísť o detailný prístup, ktorý zahŕňa odborne vytvorené dotazníky, scenár pozorovaní, organizáciu harmonogramu auditu a získanie potrebných informácií.
Ako funguje mystery shopper?
Človek, ktorý má preveriť fungovanie vašich zamestnancov či pobočiek, v prestrojení za bežného zákazníka navštevuje miesta predaja alebo služieb a pozoruje obchod na základe dopredu naplánovaného scenára. Tento skrytý scenár mu umožňuje zachovať objektivitu pri zhromažďovaní informácií, ktoré chce klient získať. Počas tajnej inšpekcie fungovania pobočky môže „tajný zákazník“ poprosiť zamestnanca o pomoc, rady k nákupu, odporučenia konkrétnych služieb či produktov. To, ako bude návšteva tajného „agenta“ v skutočnosti vyzerať ovplyvní hlavne to, čo chce podnikateľ o svojom podnikaní zistiť.
Benefity pre franšízy
Veľkou pravdou pri budovaní franšízovej siete je, že zákazníci pri vstupe do pražskej pobočky ktoréhokoľvek konceptu očakávajú rovnako kvalitné služby i produkty, na aké sú zvyknutí z pobočky v Brne, Ostrave, Bratislave alebo dokonca aj v Londýne. Nezaujíma ich, že obchod značky, ktorú vidia nad vstupom, patrí franšízovému partnerovi. Ak každá pobočka neposkytuje rovnakú kvalitu zákazníckych služieb alebo produktov, utrpí povesť značky. Majitelia franšízy nemusia mať vždy čas navštíviť každú pobočku a analyzovať jej efektivitu. Preto pre nich môže byť užitočné využiť služby mystery shoppera.
Predstavujú totiž pre vlastníkov franšízy vynikajúci spôsob, ako získať objektívny a kritický pohľad na výkon spoločnosti. Hodnotenie kvality služieb poskytovaných zamestnancami a produktov môže pomôcť pri identifikácii potenciálnych podnikateľských nebezpečenstiev a nekvalitných zamestnancov skôr, ako poškodí imidž spoločnosti.
Prečítaj články
Aj do ziskového podnikania treba investovať. Do celonárodnej značky môže firma dorásť vďaka franšízovej sieti. Kedy začať s jej budovaním?
„Solídny finančný model poskytuje franšízorom istotu, že ich ponuka bude predaná,“ hovorí Karol Kaczmarek, franšízový analytik pre región CEE skupiny PROFIT system franchise services.
Každý franšízový koncept má vlastný spôsob expanzie do zahraničia. Je možné stanoviť 5 najčastejších postupov. Ktorý je pre vás ten pravý?
Školenie je jednou z najdôležitejších súčastí franšízového balíčku. Noví franšízanti by sa vďaka nemu mali naučiť, ako úspešne podnikať pod zavedenou značkou.
Franchising sa stáva stále populárnejšou formou rozvoja podnikania.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.