Pazúry korupcie

Ako vyplýva z globálneho prieskumu, bol zaznamenaný výrazný nárast v porovnaní s výsledkami rovnakého prieskumu, ktorý bol zrealizovaný v roku 2011. Vtedy malo s hospodárskou kriminalitou skúsenosti 21 % firiem oproti 34 % z aktuálneho prieskumu. Aktuálny údaj je však veľmi podobný zisteniam v regióne CEE (38 %) a tiež v celom svete (37 %).
Najrozšírenejšou formou hospodárskej kriminality je už tradične sprenevera majetku (54 %). Podvodníci však stále hľadajú nové spôsoby, ako spoločnosti poškodiť. Výskyt rôznych foriem hospodárskej kriminality sa teda stáva čím ďalej tým viac vyrovnanejší. Zaznamenaný bol nárast podielu foriem ako napríklad korupcia a úplatky (31 %), machinácie s verejnými zákazkami (31 %), podvody s hypotečnými úvermi (19 %), počítačové podvody (12 %) alebo legalizácia príjmov z trestnej činnosti.
„Najvýznamnejšie zmeny v porovnaní s výsledkami prieskumov z roku 2011 a 2014 sa týkali výskytu legalizácie príjmov z trestnej činnosti, bol tu zaznamenaný nárast z 0 % na 12 %, a sprenevery majetku, kde nastal pokles z 94 % na 54 %,“ upozorňuje Michal Kohoutek, riaditeľ divízie forenzných služieb PwC s tým, že tieto fakty korešpondujú so zisteniami, že tradičné spôsoby podvodov, ako je sprenevera, majú na hospodárskej trestnej činnosti stále vysoký podiel, avšak ustupujú v prospech „modernejších“ typov podvodov, respektíve ich páchatelia využívajú sofistikovanejšie a tým pádom aj náročnejšie odhaliteľné postupy.
Rozdiel oproti svetu
V niektorých ohľadoch sa však výsledky prieskumu na Slovensku s globálnymi zisteniami nezhodujú. Napríklad 27 % slovenských spoločností, ktoré sa stali obeťou podvodu, odhalilo hospodársky podvod vďaka systému riadenia rizík. To je výrazne viac, ak to porovnávame s regionálnymi (9 %) a globálnymi údajmi (4 %). Náhodné odhalenie priznalo 14 % firiem na Slovensku, zatiaľ čo celosvetový prieskum uvádza len 2 %.
„Môže to súvisieť s celkovo nižším výskytom podvodov na Slovensku v porovnaní s krajinami strednej a východnej Európy aj v globálnom porovnaní,“ dopĺňa Kohoutek s tým, že cieľom prieskumu nebolo len zistiť súčasný stav hospodárskej kriminality, ale aj identifikovať trendy vnímania rizík v budúcnosti.
Prečítaj články

Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najčítanejšie

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.