Najväčšie slovenské firmy rastú pomalšie
Pozíciu lídra medzi firmami v SR si rovnako ako vlani udržal výrobca automobilov Volkswagen (v celkovom rebríčku obsadil 14. miesto) pred spoločnosťou Slovnaft (v rebríčku obsadila 23. miesto) a KIA Motors (v rebríčku obsadila 31. miesto). V prvej päťdesiatke firiem s najvyššími tržbami sa umiestnili ešte ďalšie tri slovenské spoločnosti. Vyplýva to z výsledkov rebríčka CE TOP 500, ktorý po siedmy krát zverejnila spoločnosť Deloitte.
„Rast tržieb nemal vplyv na hospodárske výsledky spoločností z rebríčka Top 500 a ich celkový čistý zisk klesol v priemere o desať percent. Väčšina firiem pokračovala v optimalizovaní nákladov, čo sa prejavilo v priemernom počte zamestnancov. Ten klesol tiež o vyše desatinu – zo 7 400 v roku 2011 na vlaňajších 6 600. V rebríčku dominujú najmä telekomunikačné spoločnosti, výrobcovia elektronických zariadení, stavebné firmy, plynárenské podniky a železiarne,“ uviedol uviedol Vladimír Masár, prezident spoločnosti Deloitte Slovensko.
Pre 500 najväčších spoločností v strednej Európe bol rast nedosiahnuteľným cieľom počas celého roka 2012 a aj začiatkom roka 2013. V roku 2012 klesla ich priemerná miera rastu výnosov na 3,3 percenta oproti predchádzajúcemu roku, keď dosahovala 9,8 percenta, celkové tržby predstavovali viac ako 730 miliárd eur. Napriek nepriaznivej situácii sa v rebríčku Top 500 sa niektorým firmám podarilo zaznamenať medziročný dvojciferný percentuálny nárast svojich tržieb. Len z prvej dvadsiatky rebríčka dosiahlo takýto stav jedenásť podnikov.
Najväčšie zastúpenie v rebríčku má už dlhoročne Poľsko (celkovo 166 firiem), za ním nasleduje Česká republika (86 firiem) a Maďarsko (62 firiem). Slovenské zastúpenie tvorí polovicu toho maďarského (31 firiem). Oproti minulému roku sme stratili v rebríčku dve spoločnosti, avšak výnosy slovenských firiem v rebríčku vzrástli medziročne o 6,8 percenta, čo predstavuje nárast tržieb takmer na 44 miliárd eur.
Výroba áut boduje
Firmou s najlepším umiestnením sa stal opäť Volkswagen Slovakia s celkovými tržbami takmer 6,6 miliardy eur. Automobilka si zlepšila svoju pozíciu o tri priečky a to vďaka nárastu tržieb o 27 percent. Za týmto rastom stojí zvýšený objem produkcie v bratislavskom závode z 210-tisíc na takmer 420-tisíc automobilov. Zvýšenie produkcie sa podpísalo aj na počte zamestnancov, ktorý vzrástol približne o tisíc na takmer 9 400 ľudí.
Druhá tuzemská spoločnosť v rebríčku s tržbami viac ako 4,7 miliardy eur je bratislavská rafinéria Slovnaft. Jej tržby sa vlani mierne medziročne znížili, čo je aj dôvod poklesu v rebríčku o štyri miesta na celkovú 24. priečku. Príčinou poklesu tržieb spoločnosti, patriacej do maďarskej skupiny MOL bol najmä nižší objem spracovanej ropy v bratislavskom závode o desatinu z dôvodu generálnych revízií výrobných jednotiek, ako aj klesajúceho dopytu. Tretie miesto si udržala Kia Motors Slovakia s tržbami 3,9 miliardy eur, čo predstavovalo takmer 20 percentný medziročný rast. V regióne sa žilinská automobilka umiestnila na 31. priečke, pričom jej rast tržieb podporila zvýšená produkcia automobilov i motorov.
Najväčší percentuálny rast tržieb spomedzi slovenských firiem v rebríčku Top 500 zaznamenala spoločnosť SAS Automotive, ktorej tržby narástli o takmer 38 percent na 577 miliónov eur. Najvýraznejší medziročný pokles tržieb zo slovenských Top firiem zaznamenal Slovenský plynárenský priemysel (SPP), keď klesol o 13,5 percenta na približne 2,7 miliardy eur. Plynárom sa zároveň o pätinu znížil aj čistý zisk. Pod nepriaznivý vývoj sa podpísali napríklad zavedenie špeciálneho odvodu pre regulované odvetvia, rozšírenie pôsobnosti zákona o regulácii aj na malé podniky či postupné zvyšovanie konkurencie v oblasti plynárenstva.
Prečítaj články
Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franchising je systém istého druhu licenčných zmlúv, ktoré sa stávajú čím ďalej tým obľúbenejšími v oblasti podnikania. Do franchisingu je možné zahrnúť i rôzne typy podnikania založeného na distribučných a agentúrnych zmluvách.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.