Franšízové food trucky u nás a v Európe

Mobilné podnikanie / Stredná Európa zaznamenáva narast franšízových systémov ponúkajúci food trucky. Krajiny ako Nemecko, Poľsko, ale aj Slovensko vytvárajú nové príležitosti pre franšízantov.
Nedeľa
15.06.2025
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
 

Food trucky alebo mobilné reštaurácie už dávno neponúkajú iba párky v rožku, hranolky a hamburgery. Vďaka svojim výhodám, ako sú flexibilné a škálovateľné obchodné modely, sa franšízy tohto typu v Európe rýchlo rozširujú. Oproti tradičným reštauráciám prichádza s možnosťou relatívne nízkej počiatočnej investície. Stávajú sa tak vyhľadávanou príležitosťou pre tých, ktorí chcú vstúpiť do sveta gastronómie a stravovacích služieb. Popredné značky aktívne hľadajú nových franšízantov na rozšírenie svojich sietí mimo svojich kamenných pobočiek a mnoho z nich už úspešne pôsobí ako na európskych trhoch, tak u nás.

Rast franšízového trhu s food truckmi

Celú poslednú dekádu sledujeme stabilný rast food truckových reštaurácií v európskych krajinách. Hlavným dôvodom neustáleho rozširovania tohto segmentu je rastúci dopyt po vysoko kvalitnom pouličnom jedle v kombinácii s nižšími režijnými nákladmi mobilných kuchýň. Najväčší boom franšíz s food truckami zaznamenáva Spojené kráľovstvo, Nemecko, Španielsko, Francúzsko a Poľsko, kde sa etablovali veľké značky. Vidieť ich však môžeme stále častejšie aj na Slovensku alebo tiež v Českej republike. 

Food truckové franšízy v Európe a na Slovensku

Naprieč Európou pôsobí niekoľko zavedených franšízových značiek food truckov. Medzi najznámejšie mená patrí Gourmet Burger Kitchen (GBK), ktorá po reštauráciách expandovala do sektoru food truckov s gurmánskymi burgermi. Britská franšíza Go Fish & Chips, špecializujúca sa na tradičný pokrm fish and chips, po pôsobení vo Veľkej Británii otvára nové pobočky v Írsku a Holandsku. Naopak Írska V Street Food V Street Food alebo World pizza  úspešne spustila niekoľko food truckov po celej Veľkej Británii.

V Nemecku sa uchytil franšízový model mobilnej pizzérie Beefbusters, ktorý umožňuje franšízantom prevádzku na rôznych miestach bez nákladov spojených s klasickým typom reštaurácií. Podobný trend zaznamenávajú spoločnosti ako Berlin Döner Kebab, alebo Cochise Burger so sídlom v poľskom Lodži. Práve Poľsko zažíva „boom“ food truckových reštaurácií, úspešne tu pôsobí niekoľko franšízových konceptov, čo potvrdzuje značka Langos, ktorá sa špecializuje na pojazdné jednotky inšpirované maďarským pouličným jedlom. Vďaka expanzii na ne narazíme už aj na Slovensku.

V susednom Česku a tiež v Poľsku pôsobí franšízový koncept pojazdných stánkov so zmrzlinou Tak trochu iná točená. Ich food truck je ideálny pre stratégiu SMO (striedanie menších obcí) aj ako stabilné miesto. Franšízové ​​stánky sú ponúkané aj franšízovým systémom Trdlokafe, ktorý pôsobí okrem Českej republiky už v 15 krajinách po celom svete a teraz sa tiež snaží rozšíriť aj na Slovensku. Novinkou na českom trhu je franšíza Špagetka alebo už známa značka Tiroler, ktorá kombinuje tradičné hodnoty s moderným štýlom pojazdných stánkov.

Slovenský trh si zase podmaňuje aj Kaliforňan, ktorý ponúka kus západoamerickej kultúry v podobe jedinečných bowl jedál. Franšízové ​​pobočky nájdete na niekoľkých miestach v Bratislave, napr. na Námestí slobody, v Petržalke či vo forme food trucku na Mlynských Nivách. Aktívne ale hľadajú nových franšízantov, pre ktorých majú pripravenú metodickú podporu vrátane analýzy vhodnosti jednotlivých lokalít. Väčšiu expanziu teraz umožňujú práve food truckovým prevádzkam. Počas krátkej doby vznikli tri pojazdné pobočky Kaliforňanu v Bratislave.

Ďalším gastro konceptom je SpezaX Cafe, ktorý okrem food truckov na akciách prevádzkuje aj dve kamenné prevádzky vo Zvolene a Banskej Bystrici. Aktuálne sa pripravuje na ďalší rozvoj prostredníctvom franšízingu po celom Slovensku.

Počiatočné a investičné náklady

Štartové náklady na začatie prevádzky franšízy food truckového typu sa líšia v závislosti na značke a lokalite. Vo väčšine európskych systémov sa počiatočná investícia pohybuje v rozmedzí od 50 tisíc do 150 tisíc euro, ktorá pokrýva náklady na vozidlo, zariadenie, licenciu a počiatočné zásoby. Pre porovnanie, slovenská franšíza Kaliforňan sa pohybuje medzi 30 až 40 tis. eur. Český koncept Špagetka síce atakuje hranicu 200 tis. eur, so zariadením na kľúč vrátane všetkých povolení spĺňajúcich normy EÚ a s možnosťou predaja zmrzliny. 

Rozpätie investícií je tak veľmi široké, preto je vždy potrebné zohľadniť, čo všetko daná investícia zahŕňa a čo všetko za ňu franšízor ponúka. Mnoho franšízorov ponúka možnosti financovania, alebo partnerstva s lízingovými spoločnosťami, ktoré pomáhajú franšízantom spravovať počiatočné náklady.

Rozbehnutie vlastného food trucku pod zavedenou značkou

Kľúčovým faktorom pre potencionálnych franšízantov je prieskum a výber značky, ktorá zodpovedá ich rozpočtu a obchodným cieľom. Väčšina franšízorov totiž vyžaduje podanie žiadosti, v ktorej kandidáti preukážu svoje finančné možnosti a obchodné schopnosti. Až akonáhle prejdú týmto schvaľovacím procesom, sa môžu pripojiť k food truckovej franšíze a absolvovať školenia vrátane prípravy jedla, prevádzkového riadenia a marketingu.

Pomoc od franšízorov zahŕňa nájdenie vhodných miest na prevádzku food trucku, partnerstvo na akciách, stálych predajných miest a cateringových príležitostí. Mnohé značky poskytujú podporu ako ohľadne výberu lokality, tak s informáciami o zákazníkoch za účelom maximalizácie predajného potenciálu. Pre zaistenie najväčšieho možného úspechu franšízanta je priebežne ponúkaná pomoc s riadením dodávateľského reťazca, reklamy a vývoja menu.

Podpora franšízorov a ekonomický rast

Hlavnou výhodou vstupu do franšízového systému je prevádzková podpora poskytovaná franšízorom. To zahŕňa rozpoznateľnosť značky, jednotné menu, školiace programy a pomoc s marketingom aj obchodnou stratégiou. Franšízy s food truckami často ponúkajú aj exkluzívne práva vo vyhradených oblastiach, takže nehrozí riziko s vnútornou konkurenciou. Ďalej franšízori umožňujú vytvorenie dohôd o hromadných nákupoch, čím sa znižujú náklady na suroviny a zásoby. Pravidelné aktualizácie trendov v jedle a preferencií zákazníkov pomáhajú franšízantom zareagovať na požiadavky trhu a zostať tak konkurencieschopnými.

Expanzia na európske trhy

Európa naďalej prináša nové značky franšízových food truckov, zatiaľ čo tie existujúce sa snažia o ďalší rast. Krajiny so značným cestovným ruchom a silnou kultúrou pouličných jedál, ako je Francúzsko, Taliansko a Portugalsko, predstavujú významné príležitosti na expanziu. Veľa potencionálnych príležitostí sa českým a slovenským investorom ponúka aj v neďalekom Poľsku.

Možnosť pôsobiť na festivaloch, firemných, športových podujatiach a v centrách miest robí z food truckov životaschopnú možnosť pre podnikateľov, ktorí chcú založiť franšízový podnik s nižším rizikom ako u tradičnej reštaurácie. Ambiciózni franšízanti by mali posúdiť svoju finančnú pripravenosť, preskúmať dostupné príležitosti a vybrať si značku, ktorá zodpovedá ich cieľom. Vďaka podpore franšízorov a rastúcemu dopytu spotrebiteľov po vysoko kvalitnom pouličnom jedle zostávajú franšízové ​​food trucky zaujímavou investíciou na európskom trhu.


Systém podpory / S hľadaním vhodných miest pre umiestnenie predajného stánku pomáhajú franšízori. Súčasťou podpory je spoločný marketing aj partnerstvo pre organizovanie akcií, cateringu a stálych predajných miest.