Zdravý fastfood cieli na nové mestá

Zaměstnanecká pobočka / Kaliforňan je na trhu už 6 let. Nyní testuje franšízový model, který zaměstnancům otevírá cestu k vlastnímu podnikání.
Pondelok
23.06.2025
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
 

Ako vyzerá rast siete v roku 2025, ktoré lokality sú pre vás zaujímavé?

Kaliforňan má momentálne 13 prevádzok v Bratislave a Brne – z toho 6 franšízových a 7 vlastných. V tomto roku plánujeme otvoriť minimálne dve nové prevádzky mimo Bratislavy a expandovať tak do nových slovenských miest. Zameriavame sa na väčšie mestá ako napríklad Trnava, Trenčín, Košice, Prešov a podobne.

Otvorili ste novú pobočku v Bratislave v Petržalke, čím je pre vás špeciálna?

Tento Kaliforňan je prvým spoločným projektom nás a našich zamestnancov. Historicky, prevádzky sa vždy delili na dva druhy, vlastné nebo franšízové. Touto prevádzkou však vytvárame úplne nový druh a pridáva sa k nim zamestnanecká.

Mnohí vnímajú prácu v gastre ako prácu bez vidiny progresu. Chceli sme ukázať, že aj tu si ambiciózny človek nájde kariéru. V ceste mu však často stoj nedostatok skúseností s manažovaním vlastného biznisu či prístup k vstupnému kapitálu. Partnerstvom s nami ale vedia tieto prekážky prekonať a postupom času získať vlastný biznis.

Akú hlavnú konkurenčnú výhodu oproti iným gastro franšízám ponúkate?

Kaliforňan ja extrémne škálovateľný, po prvotnej investícii do kuchyne je nárok na otváranie nových prevádzok pomerne nízky – časovo, finančne aj ľudsky.  Navyše, ako relatívne mladá firma máme úplnú autonómiu a trhu sa vieme prispôsobiť z dňa na deň.

Na akých zákazníkov je Váš koncept primárne zameraný?

Naši zákazníci sú ľudia, ktorým záleží na zdraví. Chodia k nám naozaj ľuďia každého veku – maminky, študenti, pracovníci z kancelárií. Neraz prídu aj dôchodcovia.  Vyberie si každý, bez ohľadu na stravovacie návyky. Nesnažíme sa robiť exotickú kuchyňu, používame najmä lokálne suroviny, s ktorými sa potom kreatívne vyhrajeme v kuchyni.

Potencionálnemu franšízantovi nesmie chýbať iba jedno, a to je vášeň pre dobré jedlo.

Čo bola zatiaľ najväčšia výzva pri budovaní značky?

Paradoxne, najväčšia výzva pre nás bola rýchlosť rastu značky Kaliforňan. Aj keď otváranie nových prevádzok išlo prirodzene a pomerne ľahko, v zákulisí to trošku zaostávalo. Ako tím sme sa museli preorientovať z myslenia malej lokálnej firmy na biznis veľkého rozsahu. Spravili sme v tom období veľa chýb, ktoré nás stáli nemálo úsilia a financií. Dnes sme za to radi, pretože sme sa aj veľa naučili. Prešli sme si bolesťami rastu, aby naši franšizanti už nemuseli.

Aké sú vaše plány na ďalšie roky?

V Kaliforňanovi vidíme obrovský potenciál. Aj po šiestich rokov na trhu nám ľudia zostávajú verní, rastieme nielen ekonomicky ale aj geograficky a dnes už môžeme sebavedomo povedať, že biznis máme nastavený dobre z každej stránky. 


Flexibilní produktový koncept / „Na produktoch neustále pracujeme, menu obmieňame nielen denne, ale aj sezónne. Naše misky si zákazníci vyskladajú podľa svojej chuti,“ vysvětluje Michaela Smrtičová.