Ochranné známky vzorov

Zrušená obchodná známka / Značka Louis Vuitton pôvodne mala niekoľko rokov registrovanú svoju ochrannú známku, avšak v rámci konania o vyhlásenie ochrannej známky za neplatnú o ňu prišla.
Pondelok
26.08.2024
Ochranné známky predstavujú dôležitý nástroj na ochranu identifikácie a reputácie značky na trhu. Ako na ich ochranu nám prezradil Róbert Gasparovič, z AK Havel & Partners.
 

V posledných rokoch sa v Európe i vo svete rozšíril trend registrácie ochranných známok vzoru, ktoré sú populárne najmä medzi módnymi značkami. Registrácia tohto typu ochrannej známky však so sebou prináša viaceré problémy, ktoré vo svojich nedávnych rozhodnutiach identifikoval aj Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO).

Čo je to ochranná známka vzoru?

Popri najznámejších slovných a obrazových ochranných známkach poznáme aj ďalšie typy ochranných známok, medzi ktoré patrí práve aj ochranná známka vzoru. Ochranná známka vzoru pozostáva zo sady prvkov, ktoré sa pravidelne opakujú a vytvárajú unikátny vzor. Význam ochrannej známky vzoru pozorujeme najmä pri módnych domoch, ktoré s obľubou používajú vzory pri identifikácii ich tovarov a často nimi označujú najmä kabelky či peňaženky. 

Napriek ich obľube medzi módnymi značkami, ich registrácia nie je taká priamočiara ako by sa mohlo zdať. V registroch EUIPO a Úradov priemyselného vlastníctva SR i ČR sa momentálne nachádza iba niečo vyše 130 platných registrácií ochranných známok vzoru a iba približne 45 nových prihlášok je práve v konaní o ich zápis.

Kedy môže byť vzor ochrannou známkou?

V posledných rokoch prešli rukami prieskumových pracovníkov úradu EUIPO desiatky prihlášok ochranných známok, ktorými ich prihlasovatelia žiadali registráciu vzoru. Medzi najčastejšie dôvody zamietnutia ich registrácie ako ochrannej známky patrí práve nedostatok ich rozlišovacej spôsobilosti. Rozlišovacia spôsobilosť je alfou a omegou pre zápis akejkoľvek ochrannej známky. Aby mohla ochranná známka slúžiť svojmu účelu, musí byť schopná  identifikovať tovar alebo službu ako pochádzajúcu od konkrétneho podniku a byť tak schopná ich odlíšiť od tovarov a služieb iných subjektov. Práve vo vzťahu k vzorom však úrady často konštatujú, že požiadavka rozlišovacej spôsobilosti u nich nie je naplnená. 

Môžete uviesť nejaké príklady z praxe?

Problémy s registráciou svojich vzorov, resp. udržaním ich registrácie, pred EUIPO mali v nedávnej dobe aj viaceré módne značky, medzi ktoré patria aj Prada či Louis Vuitton. EUIPO vo svojich rozhodnutiach pri vzoroch oboch módnych značiek konštatoval, že ich vzory pozostávajú iba zo základných a bežných geometrických tvarov, ktoré neobsahujú žiadne odlišnosti od ich bežného zobrazenia či aplikácie v módnom priemysle. Nižšie uvedené vzory tak boli odmietnuté práve z dôvodu, že nedisponujú rozlišovacou spôsobilosťou a nedokážu tak plniť základnú funkciu ochrannej známky. 

V prípade vzoru značky Prada však išlo iba o tzv. prvostupňové rozhodnutie, proti ktorému sa prihlasovateľ už odvolal. Môžeme tak očakávať zaujímavý „boj“ o ochrannú známku, ktorý sa môže dostať až pred Súdny dvor Európskej únie.

Značka Louis Vuitton pôvodne mala niekoľko rokov registrovanú svoju ochrannú známku, avšak v rámci konania o vyhlásenie ochrannej známky za neplatnú o ňu prišla. Rozhodnutie EUIPO v tejto veci potvrdil aj Súdny dvor Európskej únie a ochranná známka bola zrušená.

Aké ochranné známky vzoru sú v súčasnosti zapísané?

Nedostatok vnútornej rozlišovacej spôsobilosti však nemusí vždy znamenať neúspešnú registráciu. Prihlasovateľ sa aj pri tzv. „slabších známkach“ môže pokúsiť preukázať že, známka  svojim používaním získala rozlišovaciu spôsobilosť. 

Práve to sa podarilo viacerým spoločnostiam, ktoré majú úspešne registrované ochranné známky vzorov, hoci na prvý pohľad vyzerajú veľmi obyčajne. Ide napríklad o ochranné známky vzorov spoločností Victoria‘s Secret, Alfred Dunhill alebo Burberry. Napriek tomu, že tieto vzory obsahujú pomerne jednoduché geometrické tvary, ich prihlasovatelia dokázali EUIPO presvedčiť, že známky majú rozlišovaciu spôsobilosť a dokážu tak identifikovať tovary jedného podnikateľa a odlíšiť ich tak od tovarov iného subjektu. 

Doterajšia prax potvrdzuje, že hoci je registrácia vzoru ako ochrannej známky pomerne zložitá, rozhodne nie je nemožná. Pre úspešnú registráciu a uplatnenie argumentu získanej rozlišovacej spôsobilosti je potrebná dôkladná stratégia, príprava a dokumentácia skutočného používania ochrannej známky na trhu. Pri snahe o registráciu ochrannej známky vzoru je tak nepochybne dôležitá aj miera skúsenosti a odbornosti, ako k procesu registrácie pristúpiť, aby bol pre prihlasovateľa časovo i nákladovo efektívny.

Aká je dôležitá ochrana značky pre podnikateľov vo franchisingu?

Registrovanie ochrannej známky je kľúčové na zabezpečenie posilnenej právnej ochrany vašej značky. Ochranná známka vám pomáha udržať si unikátnu identitu a konkurenčnú výhodu na trhu. Najmä pre potenciálnych franchisorov je nevyhnutné mať registrované ochranné známky nielen pre značku svojej site, ale taktiež napr. pre jednotlivé prvky, ktoré charakterizujú koncept a systém franchisora. V súvislosti so vzormi môže ísť napríklad o registrácie vzorov predajní či podnikov, ale tiež jednotlivých komponentov ako sú napr. farebné kombinácie vybavenia prevádzok, obrusy, taniere či predajné pulty a pod.

Ako môžete pomôcť s ochrannou značky?

V advokátskej kancelárii HAVEL & PARTNERS máme tím právnych expertov, ktorí vám s registráciou akýchkoľvek ochranných známok, vrátane ochranných známok vzoru, radi pomôžu. Okrem kompletného procesu registrácie vám vieme zabezpečiť priebežné monitorovanie vašich ochranných známok a pomôcť vám aj s ochranou vašich práv k ochranným známkam.


Mgr. Bc. Róbert Gašparovič, Vedúci Advokát Havel & Partners / „Pre franchisorov je nevyhnutné mať registrované ochranné známky nielen pre značku svojej site, ale taktiež napr. pre jednotlivé prvky."

Populárne na fóre